به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۲۲۱۷۴

«جذابیت» در نگاه مدیران صداوسیما!

گروه فرهنگ و هنر:​ مدیر مهمترین شبکه تلویزیون ما می‌گوید بینندگان در هر ساعتی امکان تماشای برنامه دارند اما این را نمی‌گوید برنامه‌ای که جذابیت نداشته باشد یا تکراری باشد، تماشایش چه فایده‌ای دارد؟ مدیر ما می‌گوید شاکله سیما در ساعات گوناگون برنامه‌های جذابی را فراهم آورده اما نمی‌گوید این فعل «فراهم آوردن» را باید در چه زمانی صرف کرد؛ حال، گذشته، ماضی نقلی، ماضی بعید یا آینده!
«جذابیت» در نگاه مدیران صداوسیما!
می‌گویند او که خواب است را می‌توان بیدار کرد اما او که خودش را به خواب زده، نه! مدت‌هاست از کاربلدان برنامه‌سازی در تلویزیون گرفته تا کارشناسان رسانه از کیفیت پایین برنامه‌های تلویزیون و استفاده نکردن از چهره‌های امتحان پس داده در این رسانه می‌گویند و اقبال فراوان مخاطبان به کانال‌های ماهواره‌ای را نتیجه بی‌برنامه‌گی‌های مدیران سیما می‌دانند اما باز هم یکی از مدیران ارشد سیما بی‌توجه به واقعیت به جای قبول ضعف‌های موجود در این رسانه، سعی کرده تمام عیار از تلویزیون دفاع کند. مهدی فرجی را می‌گویم؛ مدیر شبکه اول سیما که در تازه‌ترین گفت وگویش با «هفت صبح» صحبت‌هایی را کرده به شدت عجیب و غیرقابل باور. او ابتدا می‌گوید:«با وجود شبکه‌های جدید در تلویزیون، بینندگان در هر ساعتی امکان تماشای فیلم سینمایی، سریال و برنامه‌های ورزشی را دارند بنابراین علاوه بر شبکه‌های اصلی، شاکله سیما در ساعات گوناگون برنامه‌های جذابی را فراهم آورده.»

در جایی دیگر ایشان به کل منکر از دست دادن نیروهای کاربلدی مانند رضا عطاران و مهران مدیری و مهاجرت آنها به مدیوم‌هایی مانند شبکه خانگی و سینما شده و گفته است:«جریان مهاجرت به تلویزیون در این سال‌ها از سایر حوزه‌ها افزایش یافته و فیلم‌سازان نامداری اظهار علاقمندی برای همکاری با تلویزیون می‌کنند. بسیاری از آنها هم اکنون در برخی از تولیدات سیما نقش دارند از جمله داریوش فرهنگ، یدالله صمدی، مرضیه برومند و سیروس مقدم فیلمسازان باتجربه و برجسته‌ای هستند که با تلویزیون کار کرده‌اند و کار می‌کنند.» بله، وقتی مدیر یکی از مهمترین شبکه‌های تلویزیونی ما این قدر راحت همه چیز را آن طور که خود دوست دارد می‌بیند طبیعی است که خانواده‌های ما هم به جای تلویزیون داخل باید وقتشان را با سریال‌های آبکی شبکه‌های ماهواره‌ای پر کنند.

سوال اول: آیا بینندگان در هر ساعتی برنامه جذاب می‌بینند؟
مدیر ارشد تلویزیون ما می گوید بینندگان در هر ساعتی امکان تماشای برنامه دارند اما این را نمی‌گوید برنامه‌ای که جذابیت نداشته باشد یا تکراری باشد، تماشایش چه فایده‌ای دارد؟ مدیر ما می‌گوید سیما برنامه‌های جذابی را فراهم آورده اما نام این برنامه‌های جذاب را نمی‌گویند؛ احتمالا منظورشان کلیپ‌های موبایلی است که بخش عمده‌ای از شبکه «نسیم» را به خود اختصاص داده یا نسخه‌های جرح و تعدیل شده فیلم‌هایی که در دهه‌های شصت و هفتاد در سینماها اکران شده بودند و حالا از شبکه «نمایش» روی آنتن می‌روند یا خنده‌های بی‌دلیل و مکرر مجریان برنامه‌های زنده شبکه‌هایی مثل «شما»! جناب فرجی می‌گویند شاکله سیما در ساعات گوناگون برنامه‌های جذابی را فراهم آورده اما نمی‌گویند این فعل «فراهم آوردن» را باید در چه زمانی صرف کرد؛ حال، گذشته، ماضی نقلی، ماضی بعید یا آینده!

سوال دوم: آیا کارگردانان نامدار به تلویزیون بازگشته‌اند؟
مدیر تلویزیون ما گفته‌اند بسیاری از کارگردانان نامدار به تلویزیون بازگشته‌اند و شاهد مثال هم نام‌هایی را آورده نظیر داریوش فرهنگ، یدالله صمدی، مرضیه برومند و سیروس مقدم که به گفته ایشان هم اکنون در برخی از تولیدات سیما نقش دارند. انصافا به غیر از سیروس مقدم که الان «بچه‌های نسبتا بد» را روی آنتن دارد و به زودی هم تولید «پایتخت3» را آغاز می‌کند کدامیک از سه کارگردان دیگر آن طور که مهدی فرجی گفته هم اکنون در برخی از تولیدات سیما نقش دارند؟! تازه اینکه مرضیه برومند را که متخصص فن خود است و محال است از استانداردهای خود کوتاه بیاید را در کنار داریوش فرهنگ و یدالله صمدی قرار داده هم بیش از هر چیز بیانگر ناآشنایی مدیر ما از وادی سریال‌سازی است چرا که از یک طرف صمدی مدت‌هاست از دوران اوج خود فاصله گرفته و فرهنگ هم علیرغم توانایی‌های بازیگری‌اش در کارگردانی همچنان در باد «سلطان و شبان» خوابیده است! این دو کارگردان نوروز همین امسال دو سریال «همه خانواده من» و «هفت سین» را روی آنتن داشتند که هر دو سریال جزو ضعیف‌ترین سریال‌های دهه اخیر تلویزیون بودند.

کمی حساب شده‌تر حرف بزنید
ما از مدیران رسانه ملی انتظار این را نداریم که در این بی‌پولی که البته درباره دلایل ایجاد آن هم سخن‌ها برای گفتن داریم به یک باره شق‌القمر کرده و تلویزیون را پر کنند از انبوه برنامه‌های جذاب و سرگرم کننده اما انتظار این را داریم که وقتی می‌خواهند درباره حیطه‌کاری خویش اظهارنظر کنند با جامعیت بیشتری اوضاع را رصد کنند. وقتی حتی یک تکه ابر در آسمان وجود ندارد آیا گفتن مدام این جمله که «هوا بارانی است» باران را نصیب ما می‌کند؟! مطمئنا نه!
مرجع : شبکه ايران

sadra
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۳:۴۳
خواهشا کارگردان و بازیگ دوست داشتنی مثل داریوش فرهنگ رئ تو مسائل سیاسی خوتون خراب نکنید
م یکی از خاننده های سایت شما هستم
کاری بکنید که خواننده شما باقی بمونم (174068)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۲۱:۰۳
خداييش من فقط ٢٠:٣٠ميديدم امااززمان توهين به اقاى رفسنجانى اونم نميبينم واقعا كه مديران صداوسيما تو توهم به سر ميبرن امارهاشون هم مثله امارهاى محمود ودار دسته اش ميمونه (174332)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۲۳:۳۴
پسرمن الان تو سن بلوغه ميخواهيم سريال ماهواره ببينيم واقعا براش مناسب نيست ! رسانه ميلي كه هيچى نداره همش مصاحبه ومصاحبه واقعا تكليف ما چيه؟ (174404)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۳:۴۶
یه سوال مهم تر هست اقایان بفرمایند که چند مدیر ارشد این سازمان تحصیلاتی مرتبط با رسانه دارند. چند رییس شبکه مدرک مرتبط با کارشان را دارند؟ (174072)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۳:۴۸
این صدا و سیما تو خونه هم ول کن ما نیست من نمیتوانم و تحمل دیدن شبکه های صدا و سیما را ندارم ولی پدرم بر خلاف من به اخبار و بعضی از برنامه های ان نگاه میکند وقتی که پدرم شبکه های صدا و سیما را روشن میکند من از شدت عصبانیت یا از خانه بیرون میرفتم و یا به اتاق دیگری میرفتم و یا با جر و بحث مجبورش میکردم ماهواره را روشن کند ولی الان دو سه ماهی است که یک تلویزیون دیگر خریده ایم و او در اتاقش راحت به صدا و سیمایش نگاه میکند و من هم به ماهواره ام در اتاق خودم . صداو سیما دست از فتنه بردار که ما را در خانه هایمان هم به جان هم انداختی!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (174073)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۴:۰۰
شما بگین آیا بینندگان اصلا صدا سیما میبینند؟ تا همه بگیم نه (174082)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۴:۲۶
شما که همش میگید ما رسانه ملی نگاه نمی کنیم؟؟
پس چه جوری این چیزا رو می بینین؟؟

هر کسی به جای جواب درست؛فحش بده؛هر چیزی که بگه شایسته خودشو و خانواده اشه (174105)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۶:۲۳
خوب سوال میکنی چرا بعدش گارد فحش خوردن میگیری؟ (174188)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۴:۵۴
والا من شاهدم و بسیاری افراد میبینم که اصلا تلویزیون ضرغامی رُ نمیبینن. بعدشم من معتقدم افزایش شبکه های تلویزیونی فقط هدر رفت بیت الماله. (174121)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۴:۵۷
طفلک از شدت انزوا داره فیلسوف میشه (174122)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۵:۱۳
صدا و سیمای میلی ، صدا و سیمای میلیه ! حالا چه با یک شبکه ، چه هزار تا !!! (174131)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۵:۲۰
نمره ی صدا و سیما: -2- از 20 (174138)
رسولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۵:۳۱
من چون از برنامه های صدا و سیما کمتر استفاده میکنم به چند دلیل
1- این برنامه ها حتی قمست های اموزشی آن ( غیر از اون قسمتهایی که از شبکه های خارجی دوبله میشوند ) جذابیت لازم را ندارند حتی مهمترین قسمت های ان در زمینه معارف اسلامی خیلی بی روح و غالبا با شرکت یکنفر عالم و روحانی بصورت یک کلاس درس خشک اجرا میشود
2- در برنامه های سیاسی بدون پخش نظر حتی یکنفر آدم میانه رو یا آدمی که اندیشه ی کمی متفاوت داشته باشد اجرا میشود
3- برنامه های سریال و فیلم سینمایی در کل متناسب با جامعه یمذهبی ما نیست در اغلب فیلم های اجتماعی هم با نشان دادن زندگی پر زرق برق شهری آنهم فقط تهران بیننده نسبت به زندگی عادی مردم ایران که جریان دارد بیگانه میشود غیر از ان روابط اجتماعی بین دختر و پسرها غالبا با کمی اغراق نشان داده میشود درست است که در تهران یا شهرهای بزرگ بعضی از خانواده ها نسبت به روابط دختران و پسران حساسیتی نشان نمیدهند ولی در این سریالها دوست پسر و دوست دختر داشتن خیلی عادی و معمولی نشان داده میشود و این در مقایسه با فرهنگ اسلامی ایرانی ما بخصوص در شهرستانها خیلی قابل قبول نیست
در این فیلم های مطلقا از دغدغه های موجود در سطح جامعه خبری نیست نه گرانی نه اجاره مسکن نه شهریه ی بچه ها و نه کمبود شیر و مرغ و تخم مرغ خلاصه نشانی از جامعه ی امروز ما توش نیست
4- آنچه مربوط به فرهنگ و ادب کل مجموعه ی ایران است در برنامه های صدا و سیما جایی ندارد نه چیزی از آن نشان داده میشود نه چیزی در باره پاسداشت این آداب و سنن به مردم آموخته میشود آهنگهای محلی مناطق مختلف منحصرا اگر در توصیف انقلاب و امثال آن باشد گهگاهی به صدا و سیما راه پیدا میکند وگرنه هرگز از آهنگها و اشعار محلی در صدا و سیما اثری نیست .
مطلقا چیزی از رقص های محلی بازیهای محلی و بمردم نشان داده نمیشود
پس وقتی میشنویم که فلان کشور فلان ساز ایرانی را بنام خود به ثبت رسانیده یا فلان دانشمند ایرانی را به عنوان مفاخر ملی خود بدنیا قلمداد کرده نبایستی ناراحت بشویم
صدا و سیما خواسته یا ناخواسته در جهت کمرنگ نمودن فرهنگ و ادب ایرانی گام برداشته و این روند متاسفانه ادامه دارد .
در اخبار سیاسی و اقتصادی کمترین رویداد های ناگوار کشور های غربی و یا شرقی جای مهمی را در صدر اخبار اشغال میکنند ولی اعتصاب در بزرگترین واحد تولیدی با چندین هزار نفر کارمند و کارگر یا بزرگترین حادثه ی طبیعی مانند زلزله امثال آن جایی در میان اخبار صدا و سیما ندارد
رطرف کردن آثار سیاست های یکسویه ی صدا و سیما و روش بسیار اشتباه آن در القا ی ارزشها که منجر به مقاومتی ناخواسته از سوی مردم میشود سالها زمان میخواهد (174150)
مازيار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۵:۵۹
از واكنش ها و عصبانيت شما لذت مي برند البته يكي از اهدافشان همين است (174173)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۶:۰۰
نقد به موقعی بود (174174)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۷:۰۹
این صدا وسیما برای ملت بی میلی است و برای مسئولین صدا وسیمای میلی . (174211)
محسن کاشی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۸:۲۹
همه چیرو سیاسی کردن همینه حتی کارتون برای بچه ها (174241)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۹:۱۰
یک نظرسنجی بذارین (174269)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۲۰:۲۴
واقعا این همه بودجه صدا و سیما داره کجا خرج میشه؟ حالا محتوای ضعیف برنامه ها به کنار، چه زمانی قراره کیفیت تصویر فاجعه بار شبکه ها ارتقا پیدا کنه؟ دیگه الان همه شبکه های مطرح دنیا بصورت اچ دی برنامه پخش میکنن و صدا و سیمای ما...؟ (174309)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۲۱:۰۷
عجب مملکت هرکی به هرکی شده..صدا سیما برای خودش برنامه می سازه نه مخاطباش...اصولا صدا سیما دیگه با صراحت به هرچیزی که ملت علاقه داره توهین میکنه خیلی راحت (174337)