به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۲:۱۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۰۷ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۲۲۹۳۲۷
«پاسخ منفی» به طرح عادی‌سازی روابط با اسرائیل

مأموریت ناتمام وزیر خارجه آمریكا در خاورمیانه

مأموریت ناتمام وزیر خارجه آمریكا در خاورمیانه
گروه بین الملل: مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا که برای ترغیب كشورهای عربی به عادی‌سازی روابط‌ با اسرائیل به خاورمیانه سفر کرده بود از عمان به آمریکا بازگشت. سودان، بحرین و عمان به طور علنی از تلاش‌های پمپئو استقبال نکردند.
بحرین با رد انتظارات اسرائیل و اصرار آمریکا برای اعلام عادی‌سازی سریع رابطه بین خود و اسرائیل، بر ادامه حمایت از طرح صلح عربی تاکید کرد.همزمان سودان، مراکش و عراق در بیانیه‌هایی دلایل خود را برای عدم عادی‌سازی رابطه با اسرائیل عنوان کرده‌اند. پاسخ رد بحرین به اعلام عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل، در دیدار مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا،  از منامه عنوان شد. تاکید پادشاه و نخست وزیر بحرین بر تشکیل کشور فلسطین، در دیدارشان با مایک پومپئو، به مفهوم رد تلویحی فشار وزیر خارجه آمریکا برای عادی‌سازی رابطه منامه با اسرائیل است.
بعد از آن‌ که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز ۲۳ مرداد «توافق تاریخی ابراهیم» برای عادی‌سازی رابطه امارات متحده عربی با اسرائیل را اعلام کرد، مقامات ارشد اسرائیل و از جمله الی کوهن، وزیر اطلاعات، گفته بودند که بحرین و سودان کشورهای بعدی در مسیر عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل هستند.امارات سومین کشور عربی، بعد از مصر و اردن است که با اسرائیل به عادی‌سازی رابطه اقدام می‌کند.اما مایک پومپئو از دوشنبه سوم شهریور برای پیشبرد طرح صلح منطقه‌ای و عادی‌سازی رابطه میان شمار بیشتری از دولت‌های عربی با اسرائیل، به چند کشور سفر کرد.وزیر خارجه آمریکا تور سیاسی‌اش را با دیدار از اسرائیل آغاز کرد؛ سپس راهی سودان، بحرین و امارات شد و در مسقط با پادشاه و وزیر خارجه جدید عمان دیدار کرد.
خبرگزاری رسمی بحرین در گزارش دیدار پادشاه حمد بن‌عیسی آل‌ خلیفه با مایک پومپئو، نوشت که پادشاه «بر اهمیت افزایش تلاش‌ها برای پایان دادن به نزاع اسرائیلی- فلسطینی، بر اساس راهکار دو کشوری... و تشکیل کشور مستقل فلسطین با پایتختی شرق بیت‌المقدس» تاکید کرد.
پادشاه بحرین گفته است که کشورش به طرح صلح عربی وفادار مانده است؛ آن طرح اتحادیه عرب، خواهان خروج کامل اسرائیل از اراضی اشغالی سال ۱۹۶۷ در برابر صلح و عادی‌سازی رابطه با اسرائیل است.مایک پومپئو پس از گفت‌وگو با امیر سلمان بن‌حمد آل‌خلیفه، ولیعهد بحرین، در توییتی نوشته بود، در خصوص «اهمیت ایجاد صلح و ثبات منطقه، شامل اتحاد خلیج برای رویارویی با نفوذ شرورانه ایران در منطقه» گفت‌وگو کرد.
بحرین که از دهه ۹۰ میلادی با اسرائیل تماس‌هایی دارد و همان سال‌ها میزبان برخی از رهبران اسرائیل شد، نخستین کشوری بود که دو هفته پیش از اعلام عادی‌سازی رابطه امارات با اسرائیل استقبال کرد.پادشاه بحرین در سال ۲۰۱۷ به هیئتی از روحانیون یهودی آمریکایی که به منامه رفته بودند، گفته بود که خود او مشوق ایده پایان دادن به انزوا و بایکوت اسرائیل از سوی کشورهای عرب است. بحرین مانند اکثر کشورهای خلیج فارس با اسرائیل «دشمن مشترکی» به نام ایران دارد و از مداخلات ایران در جامعه شیعیان بحرین علیه حکومت سنی آل‌خلیفه نگران است.
رسانه‌های اسرائیل این هفته فاش کردند که سنگ بنای عادی‌سازی رابطه امارات و اسرائیل زمستان دو سال پیش در حاشیه «کنفرانس ورشو» نهاده شده است.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در جریان «کنفرانس ورشو» که برای تلاش در ایجاد اجماع جهانی علیه ایران برگزار شد، در پانلی از سوی وزیران خارجه بحرین و امارات شخصا حضور یافت و به گزارش برخی رسانه‌های اسرائیلی، با آنها نیز دیدار کرد.
سودان: اختیار عادی‌سازی رابطه با اسرائیل را نداریم
عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان، در جریان دیدار با مایک پومپئو گفته است که حکومت کنونی خارطم، جنبه انتقالی دارد و فاقد اختیارات لازم برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل است.
به نوشته رسانه‌های اسرائیل به این ترتیب اعلام عادی‌سازی رابطه ممکن است تا تشکیل دولت باثبات در خارطوم به طول بینجامد. دوره شورای انتقالی پس از انتخاباتی که برای سال ۲۰۲۲ تعیین شده، به پایان می‌رسد.مایک پومپئو در یک پرواز مستقیم بی‌سابقه از تل‌آویو راهی خارطوم شد.
 نخست وزیر سودان در گفت‌وگو با  پومپئو همچنین تاکید کرد که خارطوم خواهان آن است که پاک کردن نام سودان از فهرست تروریستی آمریکا با موضوع عادی‌سازی رابطه با اسرائیل مرتبط نشود.از سال گذشته که ژنرال عبدالفتاح برهان، رئیس شورای انتقالی سودان، در سفر غیرمترقبه به اوگاندا با بنیامین نتانیاهو در جریان حضور او در این کشور آفریقایی دیدار کرد، موضوع عادی‌سازی رابطه سودان و اسرائیل در گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مطرح بوده است.
عراق: قوانین ما اجازه عادی‌سازی رابطه با اسرائیل را نمی‌دهد
وزارت خارجه عراق نیز  در واکنش به اخباری در مورد «آماده شدن اسرائیل برای گشایش سفارت در بغداد» اعلام کرد که قوانین عراق اجازه عادی‌سازی رابطه با اسرائیل را نمی‌دهد.
احمد ملا طلال، سخنگوی وزارت خارجه عراق، در همین حال گفت که توافق امارات با اسرائیل یک مسئله داخلی امارات است.
مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، هفته گذشته با سفر به واشینگتن با دونالد ترامپ دیدار کرد اما در زمان حضور او در آمریکا اشاره‌ای به تلاش واشینگتن برای تشویق عراق به اعلام عادی‌سازی رابطه با اسرائیل نشده بود.
مراکش: در مسیر عادی‌سازی رابطه با اسرائیل نیستیم
در حالی که روزنامه اسرائیل هیوم، حامی بنیامین نتانیاهو، مراکش را جزو کشورهایی نامیده بود که عادی‌سازی رابطه آنها با اسرائیل به‌زودی اعلام خواهد شد، دولت رباط این امر را رسما رد کرد.سعدالدین عثمانی، نخست وزیر مراکش، این هفته در دیدار با اعضای حزب اسلامی کشورش گفت، عادی کردن رابطه با اسرائیل، نقض حقوق مردم فلسطین است.