به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۱۲ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۲۳۹۱۴۳

ثبت تصویر رعد و برق در جو سیاره مشتری

ثبت تصویر رعد و برق در جو سیاره مشتری
گروه علمی: فضاپیمای جونو ناسا اخیرا موفق به ثبت تصویری از رعد و برق در جو سیاره مشتری که همانند شبحی آبی رنگ است، شده است.به گزارش ایسنا، چنین رویدادهای درخشان موقت/ گذرایی در زمین هنگام طوفان رخ می‌دهد اما این برای نخستین بار است که چنین رویدادهایی در سیارات دیگر مشاهده می‌شود.
این رویدادهای تابشی روشن و غیرقابل پیش بینی به طور معمول در حدود ۶۰ مایل بالاتر از رعد و برق‌های بزرگ در سیاره ما شکل می‌گیرد و سبب ایجاد نورهایی می‌شوند که فقط چند میلی ثانیه طول می‌کشند.این نورهای روح مانند در کل همانند یک عروس دریایی به نظر می‌رسند که دارای ساختارهای مو مانند بلندی هستند که به سمت زمین برخورد می‌کنند و روح‌ها نیز به صورت یک صفحه درخشان صاف و مسطح ظاهر می‌شوند که می‌توانند تا ۲۰۰ مایل در آسمان امتداد داشته باشند.دانشمندان ماموریت جونو این نمایش کیهانی را ۱۸۶ مایل بالاتر از جو مشتری مشاهده کردند که در آنجا نیز اکثریت صاعقه‌های غول گازی لایه ابر آبی(water-cloud layer) آن را تشکیل می‌دهند. ابزار طیف سنج فرابنفش جونو رویدادهای درخشان موقت(TLE) را که به صورت یک ردیف روشن و باریک از انتشار اشعه فرابنفش ظاهر می‌شود و ناگهان ناپدید می‌شوند را شناسایی کرد.

" روحینی اس گیلز"(Rohini S. Giles) نویسنده اصلی تحقیق و دانشمند سیاره‌ای ماموریت جونو گفت: ابزار طیف سنج فرابنفش جونو برای شناسایی شفق‌های قطبی زیبای مشتری طراحی شده است اما ما در تصاویری که توسط ابزار طیف سنج فرابنفش جونو ثبت شده نه تنها شفق قطبی "جوویان" را مشاهده کردیم، بلکه همچنین شاهد یک نور روشن در گوشه‌ای که قرار نبود نور شدید فرابنفش باشد، بودیم.هرچه تیم مطالعاتی ما بیشتر به آن نگاه ‌کرد، بیشتر فهمیدیم که جونو ممکن است رویدادهای درخشان موقت را در مشتری تشخیص داده باشد. چندین مطالعه که قبلاً منتشر شده بود، بروز رویدادهای درخشان موقت در مشتری را پیش‌بینی کرده بود، اما جونو صحت این نظریه‌ها را تأیید کرد.فضاپیمای جونو ۱۱ رویداد درخشان موقت در مقیاس بزرگ را در منطقه‌ای که طوفان های رعد و برق در آن شکل گرفته شناسایی کرده است. فضاپیمای جونو ، پس از سفری پنج ساله در سال ۲۰۱۶ وارد سیاره مشتری شد. از آن زمان تاکنون ، ۲۹ پرواز در ارتفاع کم علمی در این سیاره انجام داده است جونو در هر ۵۳ روز یکبار به دور مشتری می‌چرخد.
برچسب ها: سیاره مشتری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها