به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۰۹ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۲۴۳۵۱۰

جدال بر سر امتحان مدارس آغاز می‌شود

جدال بر سر امتحان مدارس آغاز می‌شود
گروه جامعه: زمان مثل برق و باد مي‌گذرد، يك نشانه‌اش هم اين است كه با طولاني شدن دوران شيوع كرونا، بحث‌ها دوباره تكرار مي‌شوند، به نقطه اول باز مي‌گردند و جدال‌ها از سر گرفته مي‌شوند.نمونه آشكارش همين كه آذر ‌دارد به نيمه نزديك مي‌شود، كم‌كم بايد فكري براي امتحان‌هاي مدارس كرد و پس از آن نوبت به اين بحث مي‌رسد كه حضوري يا غيرحضوري؟ وزير آموزش و پرورش در يك برنامه تلويزيوني گفت كه قصد بر برگزاري حضوري امتحانات است اگر وزارت بهداشت بگذارد. با همين حرف جرقه بحث در شبكه‌هاي اجتماعي زده شد.«امروزه در بسياري از كشورهاي پيشرفته دنيا آموزش را به صورت حضوري داريم چون آسيب‌هاي اجتماعي دانش‌آموزان با آموزش حضوري كمتر خواهد شد. در خصوص برگزاري امتحانات هم، اصل بر برگزاري امتحانات به صورت حضوري است مگر آنكه در زمان برگزاري امتحانات، طبق دستور وزارت بهداشت و ستاد ملي كرونا مجبور به برگزاري غيرحضوري امتحانات شويم.» محسن حاجي‌ميرزايي با حضور در برنامه يك روز تازه شبكه 5 سيما در مورد امتحانات اظهارنظر كرد و نتيجه اين شد كه از روز گذشته واكنش‌ها به صحبت‌هاي وزير در ميان كاربران شبكه‌هاي اجتماعي آغاز شد.«با تمام توان به مبارزه با كادر درمان مي‌رويم» يك نمونه از كنايه‌هايي بود كه به سمت وزير باريدن گرفت .
قرار بر اين بود كه از نيمه شهريور ماه سال تحصيلي 1400-99 آغاز شود تا عقب‌افتادگي‌هاي سال تحصيلي گذشته هم به نحوي جبران شود.

قرار بر اين بود كه مناطق دسته‌بندي شوند و بسته به قرمز و زرد بودن‌شان حضوري، غيرحضوري يا شيفت‌بندي شوند. سه، چهار روز مانده به نيمه شهريور حسن روحاني در جلسه هيات دولت گفت:«براي ما فاصله جان و نان معنا ندارد، فاصله كار و معيشت معنا ندارد، فاصله سلامت و ديانت معني ندارد امسال هم از ۱۵شهريور فاصله‌اي بين جان و يادگيري و آموزش معنا ندارد. هم مي‌شود سلامت را حفظ كرد هم به دانش‌آموزان آموزش داد. جوان‌هاي ما با در نظر داشتن تمامي پروتكل‌هاي بهداشتي كه از طرف ستاد ملي مبارزه با كرونا مطرح شده است، مي‌توانند بر سر كلاس درس حاضر شوند.» يكي، دو روز پس از اين جلسه ناگهان ابلاغيه‌اي رسيد مبني بر بازگشايي مدارس در تمام كشور «با رعايت پروتكل‌ها.» كلافگي، سردرگمي و ابهام بين دانش‌آموزان، خانواده‌ها، معلمان و حتي مديران مدرسه موج مي‌زد. همه آنچه در طول تابستان گفته شده بود ظرف دو، سه روز در هم پيچيد و نوعي ديگر از برنامه‌ريزي براي نحوه تحصيل ميليون‌ها دانش‌آموز به نمايش درآمد. تمام بحث‌هاي مربوط به اهميت آموزش حضوري به كنار، همه در اين بهت بودند كه چرا و چطور مي‌شود ناگهان ظرف يك آخر هفته مدرسه‌ها آماده پذيرش دانش‌آموزان شوند؟

جاهاي خالي شبكه شاد
از نيمه شهريور تاكنون، مدرسه‌ها به هر شكلي كه بود خودشان را با گام‌هاي كرونا كه مدام بلندتر و فاجعه‌بارتر شد، همراه كرده‌اند. آموزش و پرورش هم روزي نيست كه اخبار مربوط به شبكه شاد و اهداي تبلت در مناطق كم‌برخوردار منتشر نكند اما تمام تبليغات به روي وسعت و كارآمدي اين شبكه ناگهان در زير سايه حرف‌هاي محسن حاجي‌ميرزايي قرار گرفته است كه مي‌گويد امتحانات در صورت موافقت وزارت بهداشت حضوري برگزار خواهند شد. برخي‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌گويند كه با كمي آرام‌تر شدن روند شيوع و آمار مرگ ‌و مير به زير 400 ممكن است دوباره امكان حضوري شدن امتحان مدارس مطرح شده باشد.حاجي‌ميرزايي البته به صورت خاص خانواده‌هاي دانش‌آموزان كلاس اولي را هم مخاطب قرار داد و توصيه به حضور فرزندان‌شان در مدارس كرد:«ما براي خانواده‌ها رعايت پروتكل‌ها را تضمين مي‌كنيم و از خانواده‌ها درخواست داريم پس از اين دو هفته تعطيلي، حداقل در هفته يك بار اجازه حضور دانش‌آموزان در مدارس را بدهند. تا فرزندان‌شان بتوانند با آموزش رودررو با معلم از كيفيت آموزشي بيشتري برخوردار شوند».خود وزير در بخش اول صحبت‌هايش در همان برنامه تلويزيوني باز به تبليغ دستاوردهاي شاد پرداخت و گفت:«در حال حاضر روزانه حدود 600 هزار ارتباط زنده در شاد برقرار مي‌شود كه به دليل اين حجم بالاي ارتباطات در ساعاتي از روز شاهد ترافيك بالايي در پلتفرم شاد و كاهش سرعت دانلود و آپلود بوديم و براي رفع اين مشكل با برنامه‌ريزي توانستيم گروهي از دانش‌آموزان را به ساعاتي از صبح و گروهي ديگري را به ساعاتي از بعدازظهر منتقل كنيم.» البته در مورد تعداد دانش‌آموزان و معلمان تحت پوشش شبكه گفت:«اين پلتفرم توانست در ساعات معيني از روز 15ميليون دانش‌آموز و يك ميليون معلم را با هم در تعامل قرار دهد.»

با اين حال هنوز هم كه هنوز است تصاويري از معلمان و دانش‌آموزاني كه به دنبال كمي پوشش اينترنت به دشت و كوه زده‌اند از راه مي‌رسد. هنوز برخي از معلم‌ها در مناطق روستايي و عشايري چاره‌اي جز حضور در كنار دانش‌آموزان ندارند و شايد موفق نبودن شاد و زيرساخت‌هاي اينترنتي كشور سبب شده است تا آموزش و پرورش احتمال حضوري بودن امتحانات را بررسي كند. يك دليل ديگر هم البته اين است كه همچنان دانش‌آموزان بسياري هستند كه به وسايل لازم براي اتصال به اينترنت دسترسي ندارند. در تمام ماه‌هاي گذشته خيرين و گروه‌هاي مردمي در حال اعلام شماره حساب و جمع‌آوري پول و اهداي تبلت و گوشي هوشمند به مناطق كم‌برخوردار بوده‌اند. حاجي ميرزايي مي‌گويد:«به همت خيرين براي تامين وسايل مناسب و ابزار هوشمند براي خانواده‌هايي كه در تامين آنها مشكل دارند، نياز داريم. البته تامين اين امكانات در بودجه 1400 آموزش و پرورش ديده شده است ولي هم‌اكنون تهيه ابزارهاي هوشمند تنها از طريق كمك‌هاي خيرين امكان دارد».با تمامي اين توصيفات مي‌شود منتظر بود كه ظرف هفته‌هاي پيش ‌رو بحث در مورد نحوه برگزاري امتحانات دانش‌آموزان بالاتر بگيرد و به تبع آن فعالان صنفي معلمان و البته كميسيون آموزش مجلس و مقامات وزارت بهداشت وارد ماجرا شوند. روي ديگر ماجرا هم البته خود دانش‌آموزان هستند كه تبديل به چهره‌هاي فعال شبكه‌هاي اجتماعي شده‌اند و از حالا دارند خودشان را براي مخالفت با حضور در جلسه امتحان گرم مي‌كنند.
مرجع : روزنامه اعتماد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها