به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۱۴ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : ۲۴۴۳۷۷

عدم توزیع عادلانه واکسن کرونا میلیاردها دلار ضرر می‌زند

عدم توزیع عادلانه واکسن کرونا میلیاردها دلار ضرر می‌زند
گروه بین الملل: همزمان با افزایش نگرانی‌ها در مورد آنچه که «ناسیونالیسم در دسترسی به واکسن کرونا» نام گرفته است، بنیاد بيل و ملیندا گیتس  در یک پژوهش جدید اعلام کرد که عدم توزیع عادلانه واکسن کرونا برای کشورهای فقیر طی پنج سال آینده، صدها میلیارد دلار به اقتصاد کشورهای ثروتمند ضرر خواهد زد.تهیه‌کنندگان این پژوهش می‌گویند شواهد نشان می‌دهد که دسترسی برابر تمامی کشورهای جهان به واکسن کرونا نه فقط به دلایل اخلاقی و انسانی، بلکه همچنین به دلایل اقتصادی، باید تضمین شود.این گزارش توسط موسسه پژوهشی یوروآسیا و به سفارش بنیاد خیریه بیل و لیندا گیتس تهیه شده است.حسن دملوجی معاون این بنیاد گفت: «اکثر دولت‌های جهان روی افزایش مشوق‌های مالی برای احیای اقتصاد خود تمرکز کرده‌اند. برنامه تسریع دسترسی به داروهای کووید ۱۹ دقیقا یکی از این سرمایه‌گذاری‌هاست. این نه تنها کار درستی است بلکه به احیاء اقتصاد جهانی کمک موثری خواهد کرد و این امر به نفع تمامی کشورها خواهد بود».
سازمان جهانی بهداشت برای اجرای برنامه «تسریع دسترسی به داروهای کووید۱۹» با کمبود بودجه روبه‌رو است. هدف این برنامه بین‌المللی کمک مالی به تولید دستگاه‌های تست، دارو و واکسن‌های کرونا و تضمین توزیع عادلانه آن‌ها در سراسر جهان است.همزمان با تولید اولین واکسن‌های کرونا و برنامه‌ریزی کشورهای ثروتمند برای آغاز روند واکسینه کردن مردم در هفته‌ها و ماه‌های آینده، نگرانی در مورد «ناسیونالیسم در دسترسی به واکسن» و محروم شدن کشورهای فقیر از داروهای کووید۱۹ افزایش یافته است.
سازمان جهانی بهداشت می‌گوید برنامه «تسریع دسترسی به داروهای کووید۱۹» به حداقل ۳۸ میلیارد دلار بودجه نیاز دارد و در حال حاضر با کسری بودجه ۲۸ میلیارد دلاری مواجه است. بدون فراهم کردن این بودجه، کشورهای فقیر از داروهای کووید ۱۹ از جمله واکسن محروم خواهند شد.پژوهش بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس تاثیرات اقتصادی مثبت توزیع برابر و عادلانه واکسن کرونا در تمام جهان را روی اقتصاد ده کشور ثروتمند از جمله کانادا، آلمان، فرانسه، ژاپن، سوئد،بریتانیا، آمریکا، قطر و امارات متحده عربی بررسی کرده است.
این پژوهش می‌گويد: در نتیجه توزیع عادلانه واکسن، اقتصاد جهانی در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ حداقل ۱۵۳ میلیارد دلار و تا سال ۲۰۲۵ حدود ۴۶۶ میلیارد دلار سود خواهد برد.
پژوهش یاد شده بر اساس پیش‌بینی‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول از فرمول‌های گوناگون واکسینه کردن مردم جهان انجام شده است.تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، این پژوهش را ستود و گفت: «ارائه کمک مالی به برنامه تسریع دسترسی به داروهای کووید۱۹ از نظر اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برای همه کشورهای جهان یک اقدام هوشمندانه است».
آندرئا تیلور، از مسئولان موسسه بهداشت جهانی «دوک» که آمار و اطلاعات مربوط به بیماری کووید۱۹ را بررسی می‌کند  گفت: «پژوهش دیگری نیز در گذشته انجام شده که نشان می‌دهد کشورهای ثروتمند جهان از پیامدهای دسترسی ناعادلانه به واکسن کرونا، سالانه حدود ۱۱۹ میلیارد دلار ضرر خواهند کرد».
او افزود: «سرمایه‌گذاری و کمک مالی بیشتر کشورهای ثروتمند به توزیع برابر واکسن به نفع خود آن‌ها نیز خواهد بود چون در غیر این‌صورت، هم از نظر تلفات ناشی از شیوع این بیماری و هم از نظر تولید ناخالص ملی بیشتر ضرر خواهند کرد».

 
برچسب ها: کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها