به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۱۵ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب : ۲۴۴۴۵۵

مبتلایان ایدز، کمتر گرفتار کرونا می‌شوند

مبتلایان ایدز، کمتر گرفتار کرونا می‌شوند
گروه جامعه: عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ضمن توضیح درباره چرایی کم بودن ابتلا به کرونا در میان مبتلایان HIV، گفت: اگر واکسن ساخته شده برای کرونا موثر باشد، می‌توان به ساخت واکسن HIV و هپاتیت C هم امیدوار شد.دکتر مینو محرز در گفت‌وگویی درباره وضعیت ابتلای مبتلایان HIV به کرونا، گفت: در این زمینه مطالعاتی بر روی بیماران مبتلا به HIV انجام داده‌ایم. از آنجایی که این بیماران هم بسیار مراقب مسائل بهداشتی هستند و هم سه داروی ضد ویروس مصرف می‌کنند و بر همین اساس CD۴ (نوعی خاص از گلوبول‌های سفید خون) خون‌شان بالا بوده و سیستم ایمنی بدن‌شان قوی است، کمتر به کرونا مبتلا می‌شوند و اگر هم مبتلا شوند، به نوع خفیف آن مبتلا می‌شوند.وی درباره تاثیر داروهای ایدز در درمان کرونا نیز گفت: در ابتدای شیوع کرونا، برخی داروهای ایدز را در درمان آن به کار بردند، مانند کلترا و... که بعدا مشخص شد تاثیر چندانی در بیماران ندارد. در حال حاضر هم این داروها از پروتکل درمان کرونا برداشته شدند. این داروها تاثیری در درمان کرونا ندارد.محرز درباره احتمال ساخت واکسن ایدز با توجه به مشابهت‌هایی که در ژنوم ویروس HIV و کرونا وجود دارد، اظهار کرد: یک قسمتی از ویروس کرونا از ویروس HIV تشکیل شده است، اما موضوع مهم این است که متد جدید تولید واکسنی که شرکت‌های فایزر و مدرنا به عنوان MRNA بیرون دادند، نشان داد که می‌توانیم برای ویروس‌های RNA هم واکسن بسازیم. البته هنوز برای HIV موفق به ساخت واکسن نشده‌ایم، اما درمان برای آن وجود دارد و تا زمانی که مبتلایان دارو مصرف کنند، مشکلی نخواهند داشت. البته با ساخت واکسن کرونا که یک ویروس RNA بوده و شبیه HIV است، می‌توان امیدوار بود که برای HIV و هپاتیت C هم بتوان واکسن ساخت.وی تاکید کرد: ویروس‌ها یا DNA دارند و یا RNA، ویروس‌های DNA دار واکسن دارند، اما تاکنون برای ویروس‌های RNA واکسن نداشتیم. بنابراین کرونا اولین ویروس RNA است که برایش واکسن ساخته شده است. بنابراین اگر این واکسن موثر باشد، می‌توان به ساخت واکسن HIV و هپاتیت C هم امیدوار بود.
محرز درباره شیوه عمل واکسن کرونا، گفت: یکسری از واکسن‌ها ویروس ضعیف شده و یا کشته شده است که تزریق آن‌ها سیستم ایمنی را تحریک می‌کند و سطح ایمنی را بالا می‌برد. در واکسن کرونا کد ژنتیکی (MRNA)، وارد بدن می‌شود و بدن را وادار می‌کند که بر اساس آن پادتن تولید کند.
برچسب ها: ویروس کرونا ایدز
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها