به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۱۵ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۲۴۴۴۶۳

بازگشایی‌ محتاطانه؛ نتایج محدودیت‌های کرونایی و جزئیات ادامه محدودیت‌ها

بازگشایی‌ محتاطانه؛ نتایج محدودیت‌های کرونایی و جزئیات ادامه محدودیت‌ها
گروه جامعه: به گفته مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا بر اثر اجرای این دستورالعمل‌ها، تعداد شهرهای قرمز کرونایی در کشور از۱۶۰به ۶۴ رسیده است. با این حال به‌ گفته مسئولان و متخصصان، شرایط اغلب شهرهایی که آمار کاهشی دارند همچنان شکننده است و درصورت بازگشایی شتابزده یا عادی‌سازی امور ممکن است دوباره شاهد طوفان کرونا در سراسر کشور باشیم. در ادامه مروری خواهیم داشت بر نتایج اجرای محدودیت‌های سراسری و البته جزئیات و نحوه اجرای این محدودیت‌ها در هفته جاری.

نتایج اعمال محدودیت‌ها چه بود؟
افراد و مسئولان مختلفی طی هفته گذشته به این سؤال پاسخ دادند، اما قابل‌اعتناترین اطلاعات مربوط به فردی است که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به‌عنوان تنها مرجع اطلاع‌رسانی درباره روند مدیریت بیماری اعلام شده است. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی، روز سه‌شنبه هفته قبل و پس از اتمام جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی با رئیس‌جمهور اعلام کرد:‌ با محدودیت‌های کرونایی که از اول آذر۹۹ اعمال شد، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بالای ۹۰درصد رسیده است. رئیسی تأکید کرد: بر اثر اجرای این محدودیت‌ها روند بستری‌های بیماران کرونایی در ۱۶۰شهر قرمز کاهشی بوده و باعث شده اغلب این شهرها از قرمز به نارنجی (سطح هشدار۲) تغییر وضع دهند ازجمله مهم‌ترین شهرهایی که الگوی ابتلا به بیماری در آنها کاهشی شده تهران است. به گفته رئیسی، در استان تهران به جز شهرستان پیشوا، سایر شهرستان‌ها نارنجی شده‌اند و این به‌معنای تأثیرگذاری محدودیت‌ها در پایتخت است. نتایج مثبت محدودیت‌ها در تهران موضوعی بود که از سوی علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت نیز بیان شد. زالی روز پنج‌شنبه از کاهش ۱۰تا ۱۲درصدی مبتلایان و بستری‌شدگان در هفته دوم محدودیت‌ها نسبت به هفته اول خبر داد و گفت: با این حال تهران هنوز شرایط ناپایداری دارد و با توجه به اینکه این شهر، گرانیگاه کنترل بیماری در کشور است، بازگشایی‌های شتابزده می‌تواند تجربه تلخ اردیبهشت‌ماه را دوباره تکرار کند. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، در جلسه فرمانداران استان تهران هم از رعایت نشدن قرنطینه توسط مبتلایان به کرونا گلایه کرد و گفت: براساس ردیابی تلفن همراه مبتلایان به بیماری کرونا، معلوم شده ۷۳درصد مبتلایان به کرونا قرنطینه را رعایت نکرده و در شهر تردد دارند و این به منزله یک بمب ساعتی در تهران قلمداد می‌شود. رئیسی، سخنگوی ستاد کرونا، هم در این زمینه افزود:‌ در چند روز گذشته از سوار شدن بیش از ۳هزارو۴۱۶نفر از افراد کرونا مثبت در هواپیما، قطار و اتوبوس‌های بین‌شهری جلوگیری شده است.

آمارهای پلیس درباره تهران چه می‌گوید؟
سردار پرویز یعقوبی، معاون عملیات فرماندهی انتظامی پلیس، روز چهارشنبه در جلسه شورای فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران محدودیت‌های ۲هفته‌ای اخیر را موفق‌ترین طرح اجرا شده در ابعاد و مولفه‌های مختلف برشمرد و گفت: طی ۱۰روز اخیر۱۴۵هزار بازدید از اصناف، ۸هزار اعمال قانون رانندگان بدون ماسک و ۱۸۰۰جریمه خودروی غیربومی توسط پلیس صورت گرفته است. میزان ترافیک تهران ۶۰درصد و ترافیک شبانه ۸۰درصد کاهش داشته است. همچنین ۹۰درصد اصناف محدودیت‌ها را رعایت کرده و ۹۹درصد مردم نیز در مترو از ماسک استفاده کرده‌اند.

محدودیت‌ها در این هفته چطور خواهد بود؟
براساس اطلاعیه قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا، تغییر شرایط شهرهای مختلف به منزله عادی شدن وضعیت نیست و در هفته جاری هم محدودیت‌ها در همه شهرهای کشور متناسب با وضعیت قرمز، نارنجی یا زرد هر شهر که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شده است، مجدانه اعمال خواهد شد. بر این اساس، کماکان ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی، به شهرهای قرمز و نارنجی و همچنین ورود خودروهای شخصی پلاک بومی شهرهای قرمز و نارنجی به سایر شهرها ممنوع است و سایر محدودیت‌های پیش‌بینی شده درخصوص ترددها، منطبق بر طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها اعمال خواهد شد.طبق اطلاعیه قرارگاه، تردد شبانه خودروهای مشمول، از ساعت۲۱ تا ۴بامداد، که پیش از این قرار بود فقط در شهرهای قرمز عملیاتی شود به شهرهای نارنجی هم تسری یافته است. قرارگاه تأکید کرده که تردد شبانه در همه شهرهای قرمز و نارنجی با جمعیت بالای ۲۰۰هزار نفر ممنوع است و در مورد متخلفان براساس تشخیص دوربین‌های پلیس، جریمه صادر و اعمال قانون می‌شود؛ هرچند برخی مسئولان ستاد ملی کرونا ازجمله سخنگوی این ستاد، اعلام کردند که موضوع منع تردد شبانه، در جلسه امروز این ستاد مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. در اطلاعیه قرارگاه عملیات کرونا همچنین تأکید شده که محدودیت‌های پیش‌بینی‌شده برای فعالیت اصناف، مشاغل و سایر فعالیت‌ها، متناسب با وضعیت جدید اعلامی شهرها (قرمز، نارنجی یا زرد) اکیدا اعمال می‌شود. بر این اساس، در شهرهای قرمز فقط گروه مشاغل یک و در شهرهای نارنجی، گروه‌های مشاغل یک و ۲ مجاز به فعالیت خواهند بود. ادارات دولتی نیز در شهرهای قرمز با یک‌سوم ظرفیت و در شهرهای نارنجی با یک‌دوم ظرفیت فعال خواهند بود.

شهرهای قرمز، نارنجی و زرد چگونه تعیین می‌شوند؟
طبق مذاکرات ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین گفته‌های برخی مسئولان این ستاد، طی ۲هفته گذشته، وضع شهرها براساس تعداد بستری‌شدگان نسبت به ۱۰۰هزار نفرجمعیت در روز تعیین می‌شود. به این شکل که اگر به‌ازای هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت ۴مورد بستری در روز وجود داشته باشد، وضعیت شهر زرد، اگر ۶نفر بستری باشند، وضعیت شهر نارنجی و اگر ۱۰نفر بستری باشند، وضعیت شهر قرمز است، البته در این فرمول، روند صعودی یا نزولی بیماری در هر یک از شهرها نیز مؤثر و دارای ضریبی است. این محاسبات هر هفته از سوی وزارت بهداشت انجام و نتیجه در رسانه‌های سراسری و محلی به مردم شهرهای مختلف اعلام می‌شود.
فهرست شهرهای قرمز کرونایی در استان‌های مختلف
آذربایجان غربی:‌ تکاب، چایپاره و شوط
اردبیل: اردبیل، پارس‌آباد و مشکین‌شهر
اصفهان: اردستان، تیران، نایین و نطنز
ایلام: آبدانان و چرداول
تهران: فقط شهر پیشوا
چهارمحال و بختیاری: سامان و کیار
خراسان جنوبی: فقط طبس
خراسان رضوی: خلیل‌آباد، قوچان، سبزوار و مشهد
خراسان شمالی: اسفراین، بجنورد و مانع
سیستان و بلوچستان: زابل و زاهدان
فارس: جهرم، خرامه، خفر، داراب، سپیدان، شیراز، قیر و کارزین، کازرون، گراش، ممسنی و نی‌ریز
قزوین: آبیک، البرز، بویین‌زهرا، تاکستان و قزوین
کرمان: راور، شهر بابک و نرماشیر
کرمانشاه: سنقر
کهگیلویه و بویراحمد: یاسوج
گلستان: آق‌قلا، بندرگز، بندرترکمن، علی‌آباد، کلاله، گرگان، گمیشان، گنبد کاووس و مراوه‌تپه
گیلان: آستارا، رشت و تالش
مازندران: آمل، ساری، محمودآباد، گلوگاه و نور

کدام مشاغل و مراکز در تهران بازگشایی می‌شوند؟
علاوه بر مشاغل ضروری گروه‌ یک، فعالیت این گروه از مشاغل نیز در هفته جاری در شهرهای نارنجی ــ ازجمله تهران ــ مجاز خواهد بود.
۱. بوستان‌ها و مراکز تفریحی
۲. پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ غیرمواد ‌غذایی و بازارهای موقت
رئیس اتاق اصناف تهران اعلام کرده در تهران پاساژهای دارای سقف بلند و ۲در ورود و خروج از شنبه بازگشایی می‌شوند، اما پاساژهایی که این شرایط را ندارند به‌دلیل تجمع و افزایش ریسک ابتلای افراد به ویروس کرونا همچنان بسته می‌مانند.
۳. بازارها و نمایشگاه‌های فروش انواع خودرو و مراکز شماره‌گذاری اتومبیل
۴. باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های بدنسازی و استخرهای سرباز
۵. آرایشگاه‌های مردانه
۶. مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی
۷. مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان و تزئینات داخلی ساختمان
۸. مراکز فروش کادویی، اسباب‌بازی و لوازم‌التحریر
۹. مراکز فروش انواع پوشاک، کیف و کفش، خرازی و خیاطی
۱۰. آتلیه و عکاسی
۱۱. آژانس مشاور املاک
۱۲. خدمات چاپ دیجیتال
۱۳. مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری و قهوه‌خانه‌ها بدون عرضه مواد دخانی 
۱۴. قنادی و شیرینی‌پزی ‌تر و خشک، خشکبار و شیرینی‌فروشی، آبمیوه و بستنی‌فروشی و مشاغل مشابه.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها