به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۱۹ ساعت ۲۰:۱۳
کد مطلب : ۲۴۵۴۲۳

نتانیاهو اولین اسرائیلی است که واکسن می‌زند

گروه بین‌الملل: نخستین محموله واکسن شرکت فایزر امروز چهارشنبه، ۱۹ آذر، به اسرائیل رسید تا اسرائیل، نخستین کشور غیراروپایی و خاورمیانه است که از واکسن این غول دارویی آمریکا برخوردار شد.
نتانیاهو اولین اسرائیلی است که واکسن می‌زند
این محموله با هواپیمای ویژه شرکت دی‌اچ‌ال از بروکسل در بلژیک به فرودگاه بین‌المللی تل‌آویو رسید. محموله نخست شامل چند هزار دوز واکسن بود، اما قرار است محموله دوم در روز پنج‌شنبه، ۲۰ آذر، شامل نیم میلیون دوز به اسرائیل برسد. با رسیدن این هواپیماها، کاروان هوایی انتقال محموله‌های مختلف واکسن به اسرائیل، به جریان افتاده است. رسیدن محموله نخست واکسن‌ها به اسرائیل آن قدر برای این کشور حائز اهمیت بود که رسانه‌ها فرود هواپیما و نحوه انتقال واکسن به انبار را به طور مستقیم پوشش دادند. یک روز پیش از آن نیز، مسئولان فرودگاه در برابر دوربین‌ها، نحوه انتقال محموله‌های حساس واکسن را تا انبارهای یخچال‌دار با برودت ۷۰ درجه زیر صفر که نیاز حفظ واکسن شرکت فایزر است، تمرین کرده بودند. همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و یولی ادلشتین، وزیر بهداشت و درمان اسرائیل، در فرودگاه بین‌المللی تل‌آویو حضور یافتند تا «آغاز پایان گرفتن بحران کرونا را به مردم اسرائیل بشارت بدهند». نتانیاهو، ۷۱ ساله، گفت او تصمیم گرفته نخستین فردی در میان شهروندان اسرائیل باشد که واکسن می‌زند. او گفت: «دیروز برای هشتمین بار با آلبرت بورلا، مدیرکل فایزر تلفنی صحبت کردم و می‌خواهم از او و تیمش تشکر کنم. برایم اهمیت دارد که مردم اسرائیل واکسینه شوند.» وزیر بهداشت و درمان اسرائیل نیز گفت: «نوری در انتهای تونل بحران کرونا می‌بینیم». این وزارتخانه اعلام کرده برای آغاز تزریق واکسن فایزر، منتظر تاییدیه امروز سازمان غذا و داروی آمریکا، اف‌دی‌ای، می‌ماند.
 
غیر از واکسن شرکت فایزر، قرار است که اسرائیل در روزها و هفته‌های آتی از واکسن‌های شرکت آمریکایی مدرنا و کمپانی‌های دیگر از کشورهای مختلف برخوردار شود. دونالد ترامپ این هفته اعلام کرد که واکسینه شدن تمام مردم آمریکا در اولویت است و تنها مازاد واکسن‌های تولیدی آمریکایی به کشورهای دیگر فروخته خواهد شد اما ظاهرا این فرمان ویژه دونالد ترامپ، در تامین توافق‌هایی که شرکت‌های واکسن‌سازی آمریکا با اسرائیل، دوست نزدیک آمریکا، امضا کرده‌اند، تغییری نخواهد داد. اسرائیل در حال حاضر الزامی برای مردم خود در تزریق واکسن قائل نخواهد شد، اما مقرراتی تعیین خواهد شد که مردم را به واکسینه شدن تشویق کند؛ از جمله استفاده از پرواز هوایی یا اقامت در هتل‌ها و برخی امکانات دیگر.
با وجود این، احتمال تصویب قانون برای الزام واکسینه شدن نیز مطرح شده است. کادر درمان و ساکنان خانه‌های سالمندان، بیماران خاص و ظاهرا معلمان نخستین کسانی هستند که واکسینه می‌شوند. ستاد پشت جبهه ارتش اسرائیل خواسته است که مسئولیت اجرا و نظارت واکسینه کردن شهروندان را در دست بگیرد. مرحله نخست آزمایش بالینی واکسن خود اسرائیل نیز که ساخت موسسه بیولوژیک وابسته به وزارت دفاع است، کماکان در جریان است. وزیر دفاع اسرائیل گفته است که برای واکسینه شدن خود، منتظر واکسن اسرائیلی می‌ماند. ۳۵۰ هزار نفر از حدود ۹ میلیون جمعیت اسرائیل در یک سال اخیر به کرونا مبتلا و ۲۹۳۲ نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند. اقتصاد اسرائیل با پشت سر گذاشتن دو قرنطینه سراسری، هنوز در رکود عمیق قرار دارد و صدها هزارتن شغل خود را از دست داده‌اند. با وجود آغاز رسیدن واکسن‌ها به اسرائیل، نخست وزیر و مسئولان ارشد امور بهداشت و درمان این کشور از مردم خواستند کماکان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها