به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۲۰ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب : ۲۴۵۴۵۳

گروسی: ایران نباید تهدیداتش را عملی کند

گروسی: ایران نباید تهدیداتش را  عملی کند
گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای گفت: ایران نباید تهدیداتش مبنی بر اخراج بازرسان و افزایش غنی‌سازی را عملی کند.
رافائل گروسی اظهار داشت: نگران اتفاقات پیش‌بینی نشده است که می‌توانند تنش را افزایش دهد. عملی شدن این تهدیدها یک عدول دیگر از تعهداتی است که ایران در توافق اتمی عمل به آنها را پذیرفته است.
وی گفت: «من نمی‌توانم تصور کنم که کسی برنده چنین موقعیتی باشد. اگر به این دلایل یا در هر موقعیت دیگری محدودیت در کار بازرسان آژانس ایجاد شود این اقدام کار آنها را مختل کرده و به آن صدمه می‌زند.»گروسی تصریح کرد: «ما باید خیلی واضح این باره [ایجاد خلل در کار بازرسان آژانس] اطلاع‌رسانی کنیم. باید خیلی روشن و صریح به دنیا بگوییم چه اتفاقی در حال رخ دادن است و این اقدامات به هیچ کس کمک نمی‌کند، از جمله به ایران.»
گروسی گفت به عنوان رییس یک نهاد بین‌المللی با صلح و امنیت سر و کار دارد و به همین دلیل امیدوار است که تنش بیشتر از این نشود. او گفته: «امیدوارم ما بتوانیم به کارمان در همان مسیری که باید ادامه دهیم.»
در حال حاضر خطر در تنشی ناخواسته است. ایران ظرفیت و حجم غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده و بیم این می‌رود که آمریکا یا اسرائیل بخواهند با یک اقدام نظامی پاسخ ایران را بدهند.
مارک فیتزپاتریک از همکاران مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک  گفت: «این احتمال واقعی وجود دارد که اگر ایران میزان غنی‌سازی اورانیوم را تا ۲۰ درصد افزایش دهد یا بازرسی‌ها را متوقف کند، دونالد ترامپ یا اسرائيل پاسخ نظامی بدهند.»به نظر این کارشناس در این صورت ایران هم ساکت نخواهد ماند و این اقدام نظامی را پاسخ خواهد داد و این می‌تواند "منجر به یک جنگ دیگر در خاورمیانه شود."

 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها