به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۲۵ ساعت ۱۷:۵۴
کد مطلب : ۲۴۶۳۸۱
چرا نام فرزندم را به نیما تغییر دادید؟

سئوال پدر روح‌الله زم درباره علت تغییر اسم پسرش

گروه سیاسی: پدر روح‌الله زم، از اینکه قوه قضائیه در اطلاعیه رسمی پس از اعدام او، نام فرزندش را از روح‌الله را به «نیما» تغییر داد، انتقاد کرد.
سئوال پدر روح‌الله زم درباره علت تغییر اسم پسرش
حجت‌الاسلام محمدعلی زم، در پُستی که امروز سه‌شنبه ۲۵ آذر در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، نوشته است که نام فرزند او در دوران  پهلوی جزو نام‌های «ممنوعه و جرم» بود، ولی خانواده او بر انتخاب این نام اصرار داشتند و در همه سال‌های زندگی، او را با این نام «شناخته و صدا زده‌اند». او تاکید کرده است که همه مراحل رسیدگی به پروندهٔ قضایی فرزندش «با ذكر نام اصلی متهم، يعنی روح‌الله انجام گرفته» ولی در اولین اطلاعیه رسمی قوه قضاییه درباره اعدام روح‌الله زم، نام او «به نیما تغییر داده شده است». اشاره زم متوجه اطلاعیه روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران است که روز ۲۳ آذرماه صادر شد. محمد علی زم در این یادداشت از  رئيس قوه قضاییه پرسیده است که این اقدام «مستند به چه قانون و یا اراده فراقانونی» صورت گرفته است. زم پیش از این هم در یادداشت دیگری نوشته بود که عجله کردن در اعدام روح‌الله زم نشان دهنده «اراده حقیقی قانونی و فراقانونی» بوده است. پدر روح‌الله زم اشاره نکرده است که منظور او از اراده فراقانونی چیست. روح‌الله زم، مدیر سایت و کانال تلگرامی آمدنیوز، طبق گزارش‌ دادسرای عمومی و انقلاب تهران سحرگاه ۲۲ آذر اعدام شد. روح‌الله زم که در فرانسه زندگی می‌کرد، مهرماه ۹۸در سفری به عراق بازداشت و به ایران تحویل داده شد.

متن نامه پدر روح الله زم را در ادامه بخوانید:
‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏حجت‌ الاسلام و المسلمین ‎جناب آقای رئیسی
مطابق ماده ٤٠ قانون ثبت احوال كشور، تغيير اسامی كوچك و بزرگ هر فردی‌ صرفاً از طريق طی فرآیند ذكرشده در این ماده و از طريق اين سازمان، امكان‌پذير می‌گردد.
‏‎از سویی رویهٔ حاکم بر دستگاه‌های حقوقی و قانونی کشوری و لشگری چنین است که هیچ‌وقت اسم مستعار کسی را جایگزین نام شناسنامه‌ای فرد نمی‌کنند! یعنی شناسنامه، گواهینامه، کارت ملی، لایحهٔ قضایی، فیش حقوقی، مراحل گزینشی و استخدامی، ثبت نام‌های زيارتی، يارانه‌ای، امور بانكی و ...باید مستند به اسم شناسنامه‌ای افراد انجام پذيرد و در ماده مزبور نام هركس، به‌منزله هويت و دستكاری غيرقانونی در اسم كسی بسانِ دستكاری در هويت اوست! در رسیدگی به پروندهٔ قضایی آقای روح‌الله زم در همهٔ مراحل قانونی از تهیه و قرائت کیفرخواست، خطابات قاضی در همهٔ جلسات دادگاه که گزیدهٔ آنها از سیمای ملی پخش می‌گرديد، در حکم اعدام دادگاه بدوی، ديوان عالی و اعلام تأیید آن توسط سخنگوی قوه در مورخ ٩٩/٩/١٨ تماماً با ذكر نام اصلی متهم، يعنی؛ «روح الله»! انجام گرفته است، درواقع نام هر كسی صرفنظر از آنکه هويت اوست، بلكه يك حق خانوادگی او هم هست.
‏‎برای اینجانب، مادر، همسر، فرزندان، خواهران، بستگان و ... دردمندش که در روز ۵ مرداد ۱۳۵۷، یعنی ۷ ماه پیش از پیروزی‌ انقلاب اسلامی و در اوج خفقان رژیم ستم‌شاهی در شرايطی که انتخاب نام «روح الله» در زمرهٔ نام‌های ممنوعه و جرم! و تا سه، چهار سال بعد از انقلاب هم «ظاهراً به‌خاطر» عدم لغو این رويه، موفق به اخذ شناسنامه برای وی نبوده‌ایم، بر اين نام اصرار داشته و حاضر نبوده‌ایم که از این نام آرمانی، كوتاه بياييم و بی‌شناسنامه‌ماندن را بر تغيير نام ترجيح داده‌ايم، در باور خود، بنا داشته بوديم در پیشگاه الهی و در نزد ائمه اطهار(ع) که به تعیین نام‌‌های خوب برای فرزندان توصيه و تأكيد داشته‌اند، عمل كرده و مفتخر به نامگذاری مولودمان به «روح‌الله» بوده باشیم و در همهٔ سالیان، دوست و آشنا، هویت وی را با این نام شناخته‌ و صدا زده‌اند!
‏‎جناب رييسی! ‏‎اكنون برای ما این پرسش مطرح شده است که چگونه در نخستین اطلاعیه صادرهٔ رسمی قوه قضاییه پس از اعدام وی، مستند به چه قانون و یا اراده فراقانونی، نام روح‌الله به «نیما» تغییر داده شده است؟ ‏‎به‌نظر می‌رسد حتی اگر قوهٔ قضاییه به استناد دلایل قانونی و مصالح فراقانونی! قدرت و اختیارِ گرفتن «جان» کسی را داشته باشد، مجاز به گرفتن و پاك‌كردن «نام» او نیست! ‏‎نظر به اینکه جنابعالی با بارها و بارها جناب عالی بر رعایت ضوابط و مقررات و قانون خصوصاً توسط همکاران خود تأکید داشته‌اید، لطفاً بررسی و اعلام فرمایند که به چه منظور سیاسی و یا قانونی و يا ... نام فرزند خانوادهٔ این فقیر از واژه‌ای که ۲۳ مرتبه همسان ۲۳ سال دوره رسالت(بعثت و هجرت) حضرت پیامبراكرم (ص) در قرآن کریم ذکر گردیده است(و لا تیأسوا من روح‌الله/ سوره یوسف: آیه ۸۷) تغییر بیابد!؟ اگرچه تأکید بر حفظ اين نام، دليل بر استخفاف ديگر نام‌ها و از جمله «نيما» نیست.

 
برچسب ها: روح‌الله زم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها