به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۱ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۲۵۲۱۶۱

روندافزایشی بستری درگروه سنی5 تا 17 سال

روندافزایشی بستری درگروه سنی5 تا 17 سال
گروه جامعه: هنوز خاک مزارشان تازه است، خاک مزار آنها که درد کشیدند و رفتند؛ حالا ما ماندیم و کرونا؛ ویروسی که همچنان می تازد و گاهی هم جهش می کند. حالا باید بترسیم از تکرار فاجعه، بترسیم از تکرار سناریویی تلخ که همین چند هفته پیش بر سرمان آوار بود، بترسیم از بازگشت مرگ‌های غریبانه، مرگ‌های ۳۰۰ تایی و ۴۰۰ تاییِ کرونا...به گزارش ایسنا، بیش از ۱۱ ماه از آمدن مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا در کشورمان می‌گذرد، بیش از ۱۱ ماه است که مسئولان بهداشت و درمان کشور از لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌گویند و هر روز بر غیرقابل پیش‌بینی بودن ویروس کرونا تاکید دارند. همین چند هفته پیش بود که مرگ‌های ۳۰۰ تایی و ۴۰۰ تایی مخابره می‌شد، مرگ ۳۰۰ تا ۴۰۰ انسان، این‌ها عدد نبودند، بلکه هر کدام‌شان انسانی بودند خانواده‌دار، با امید و آرزو و با عشق به زندگی، اما کرونا آنها را با خود بُرد...

ناپایداری کرونا
بعد از روزهای سخت کرونا در اسفند ماه 99، با اعمال برخی محدودیت‌ها، در نیمه‌های اردیبهشت به روند تقریبا کنترل شده بیماری در کشور رسیدیم تا جایی که هفته دوم اردیبهشت کمترین میزان بستری و هفته آخر اردیبهشت کمترین میزان فوت از کرونا در کشور و در آن مقطع زمانی گزارش شد. اما این روند همینجا متوقف نشد؛ به طوری که با آغاز برخی عادی انگاری و سهل انگاری‌ها، شروع مسافرت‌ها و... به تدریج زمینه برای آغاز پیک بزرگ‌تر فراهم شد و با افزایش تدریجی موارد بستری و فوت شده بر اثر کرونا سرانجام در اواخر خرداد و اوایل مرداد ماه سال جاری پیک دوم کرونا در کشور را تجربه کردیم.

رخداد فاجعه و آغاز محدودیتها
روند سینوسی کرونا در کشور همچنان داشت و با کاهش موقت آمار در هفته دوم شهریورماه، روند بیماری به آهستگی در ابتدای خط صعود قرار گرفت؛ به شکلی که در اواخر مهر و آبان ماه، پیک سوم بیماری آغاز و مرگ و میر بیش از ۴۰۰ نفر در روز را تجربه کردیم. فاجعه رخ داد، کرونا در ایران جولان می‌داد و شهرها یکی پس از دیگری قرمز رنگ می‌شدند. شیوع تا جایی پیش رفت که برخی شهرها سیاه‌رنگ شدند و دیگر توانی هم برای مقابله با بیماری در کادر خسته بهداشت و درمان نبود.بر همین اساس بود که برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ و پیشگیری از مرگهای بیشتر، همه همدل شدند. به طوری که از ۱۴ آبان ماه محدودیت‌های متوسط کرونایی آغاز شد و از تاریخ اول آذر ماه، پروتکل‌ها و محدودیت‌های سخت‌گیرانه اعمال شد؛ منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا چهار صبح، منع تردد بین شهری و اختصاص جریمه مالی برای خاطیان، تعطیلی برخی مشاغل و اصناف و... همه و همه اقداماتی بودند که برای متوقف کردن کرونا انجام شد.از طرفی کرونای جهش یافته نیز از انگلیس سر بر آورده بود و همه نگران شیوع بیشتر و سریع‌تر کرونا بودند. بر همین اساس مردم هم همراه با نظام سلامت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی گرفتند. به طوری که در ۲۳ آذرماه دکتر علیرضا رییسی- معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بیش از ۹۰ درصد رسیده است. با تشدید محدودیت‌های کرونایی و افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی همه منتظر بودند که کرونا فروکش کند. انتظارها محقق شد تاجایی که در هفته چهارم دی ماه میزان بستری بیماران به شدت کاهش یافت و در تاریخ ۱۶ دی ماه و بعد از ۲۰۰ روز، مرگ‌های کرونایی دو رقمی شد. همچنین میزان موارد سرپایی مثبت بیماری در کل کشور نیز با کاهش چشمگیری روبرو شد و کشور به سمت رنگ‌های نارنجی و زرد متمایل شد؛ به طوری که اکنون و در این مقطع زمانی و به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، ۱۰ شهر آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران قرمز بوده،  ۲۳ شهرستان در کل کشور در وضعیت نارنجی،  ۱۶۳ شهرستان در وضعیت زرد و مابقی یعنی ۲۵۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

 کاهش فوتی‌های کرونا را به فال عادی‌انگاری اوضاع نگیرید
حالا روند کرونا در کشور رو به کاهش است، اما بر اساس گفته وزارت بهداشتی‌ها این وضعیت به شدت ناپایدار و شکننده است. به طوری که کوچک‌ترین شتاب‌زدگی در کاهش محدودیت‌ها و کوچک‌ترین عادی‌انگاری نسبت به رعایت پروتکل‌ها می‌تواند به تکرار فاجعه تابستان و پاییز بدل شود. به طوری که وزیر بهداشت بارها و بارها نسبت به وقوع پیک سهمگین زمستانه کرونا در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی هشدار داده و اعلام کرده است که  کاهش فوتی‌های کرونا را به فال عادی‌انگاری اوضاع نگیرید. 

قربانگاه کرونا
نمکی ضمن تاکید بر استمرار رعایت پروتکل های بهداشتی در تمامی مراسم و مناسبت ها، گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی باید با جدیت، دقت و به صورت مستمر دنبال شود، عادی پنداری در شرایطی که سیستم بهداشت و درمان به صورت شبانه روزی نهایت تلاش خود را کرده تا آمار ابتلا و فوتی ها را پایین بیاورد، قطعا دوباره ما را به شرایط خطرناک همه گیری کرونا باز می گرداند. باید توجه کرد که برگزاری مراسم و آئین ها با زیرپا گذاشتن شیوه نامه های بهداشتی، برای ما مصیبت مضاعف ایجاد می کند، به این معنا که این همه دستاورد درخشان در مدیریت بیماری و همه گیری را به قربانگاه می برد.

زنگ خطر جدی کرونا
پس از روند کاهشی ابتلا، بستری و نهایتا فوت ناشی از کرونا در کشور، ظاهرا به دلیل برخی سهل انگاری ها و عادی انگاری ها، مجددا موارد سرپایی بیماری به صورتی آهسته خیز برداشته؛ به طوری که هشدارهای وزیر بهداشت و دست اندرکاران امر را به دنبال داشته است. در همین راستا دکتر علیرضا زالی- فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به افزایش تعداد بستری‌ها در بخش‌های کرونایی و افزایش میزان مراجعات سرپایی به بخش‌های بهداشتی و درمانی استان در روزهای اخیر، هشدار داده است که هرگونه شتاب در بازگشایی‌ها می‌تواند سناریوی تلخ اردیبهشت ماه را مجددا تکرار کند.

فاصله از فاصله گذاریهای اجتماعی و زنگ خطر کرونا
وی با بیان اینکه معدل رعایت فاصله گذاری اجتماعی در هفته اخیر به ۷۶,۶ رسیده است، گفت: این درحالی است که میزان رعایت شیوه‌نامه‌ها در هفته‌های قبل به ۸۲.۳ درصد می‌رسید و این تنزل نشان‌دهنده کاهش رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. یعنی کاملا از رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در حال فاصله گرفتن هستیم که این مسئله می‌تواند یک زنگ خطر جدی باشد. باید توجه کرد که همواره بین کاهش رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شیوه نامه‌های بهداشتی و بروز بیماری و افزایش میزان مراجعان بستری و مرگ و میر در طول امواج قبلی ارتباط پررنگی وجود داشته است که یک زنگ خطر جدی است.

روند افزایشی بستری در گروه سنی 5 تا 17 سال
زالی با بیان اینکه بررسی گروه سنی مبتلایان نشان می دهد متاسفانه در طول دو هفته اخیر با یک روند رو به رشد اما با شیب نسبتا ملایم میزان بستری‌ها در گروه سنی بین پنج تا ۱۷ سال در استان تهران روبرو بوده ایم، اظهار کرد: آنچه که در سطح شهر مشاهده می‌شود حاکی از آن است که با تقلیل رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی روبرو هستیم. در عین حال در مکان‌هایی که در روزهای اخیر تجمعاتی شکل گرفته فاصله گذاری اجتماعی کاملا مختل شده است.وی تاکید کرد: اگر می خواهیم که رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تاثیرگذار باشد، میزان رعایت آن باید به بالای ۹۰درصد افزایش یابد و تنزل این شاخص‌ها یک زنگ خطر جدی برای امواج بعدی بیماری تلقی می شود.

وقتی ۹۵ درصد مردم اوضاع کرونایی را عادی می پندارند
در عین حال دکتر ایرج حریرچی-معاون کل وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه در حال حاضر در مقایسه با شرایط مشابه در آذر و دی ماه سال قبل تنها پنج درصد ترددها کاهش یافته است، گفت: بر این اساس گویا  ۹۵ درصد مردم اوضاع  را عادی می‌دانند و به همان میزان در داخل و خارج از شهرها تردد می‌کنند. این نگرانی اصلی است.

هرگونه دورهمی انتقال بیماری را شدیدا افزایش می‌دهد
وی افزود: نگرانی دیگر ما برگزاری برخی اجتماعات در مکان‌های خاص و اقدامات خاص است. باید توجه کرد که هر تجمعی اعم از دورهمی خانوادگی، دورهمی در  قهوه‌خانه، کافه و رستوران، برگزاری مراسم عروسی، عزا و... می‌تواند انتقال بیماری را به طور شدیدی بالا برد. از طرفی وقتی که بازگشایی‌ها هم که اکثرا آغاز شده، انجام شود و ترددها به وضعیت عادی بازگردد، حمل و نقل عمومی تبدیل به یکی از نگرانی‌های اصلی ما در زمینه انتقال بیماری می‌شود. در حال حاضر  متروها در تمام جاهایی که برقرار هستند، شدیدا نگران‌کننده است.
حریرچی با بیان اینکه اتوبوس‌ها اعم از درون شهری و برون شهری اکثرا یا پنجره ندارند یا به دلیل سرما پنجره‌هایشان بسته نگه داشته می‌شود، اظهار کرد: خودروهای سواری و ون‌های کوچک هم به همین منوال هستند و با پنجره‌های بسته، محل انتقال بیماری محسوب می‌شوند.

سفرهای کرونایی فاجعه‌آمیز
معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به سفرهایی هم که اخیرا انجام شد، گفت: در زمان سفر، هم هنگام آماده شدن در شهر مبدا خطرناک است و هم هنگامی که یک یا چند خانواده در یک اتومبیل شیشه بالا راه می‌افتند، بین راه خرید می‌کنند، رستوران می‌روند، دستشویی می روند و... برای انتقال بیماری بسیار خطرناک است. بنابراین سفر، خصوصا در مقصد موجب افزایش تماس می‌شود و این آن چیزی است که در استان‌های شمالی، جنوبی و جزایر اتفاق افتاد؛ به طوری که هتل‌ها به بالای ۱۰۰ درصد اشغال رسیدند که از نظر ما فاجعه آمیز است.کاش در روزهایی که اوضاع کرونا ناپایدار است و هر آن امکان شکستن شرایط کنترل شده فعلی وجود دارد، دورهمی ها، رفت و آمدها، برگزاری مراسم ها و سفرهای فاجعه آمیز را کنار بگذاریم؛ چراکه بی توجهی و عادی انگاری هر یک از ما می تواند در روشن شدن آتش فاجعه کرونا نقش داشته باشد و چه بسا این آتش دامن گیر خودمان نیز شود...
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها