به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۸ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۲۵۶۹۱۹

واکنش قیمت خودروهای وارداتی به صعود دلار

واکنش قیمت خودروهای وارداتی به صعود دلار
گروه اقتصادی: رصد بازار خودروهای وارداتی نشان می دهد برخی محصولات پرطرفدار تحت تاثیر نوسان ارزی با افزایش قیمت روبرو شده اند اما قیمت برخی دیگر از محصولات نسبت به روزهای قبل تفاوتی چندانی نکرده است. برخی دیگر نیز به دلیل آنکه جدیدا در بازار عرضه شده اند امکان مقایسه با هفته های قبل را ندارند.برای نمونهBMW سری7 مدل 2018 یکی از این خودروها است؛چرا که در ارزیابی قبلی مدل 2017 کارکرده این خودرو در بازار موجود بود، اما این هفته امکان خرید مدل 2018 صفر این خودرو نیز در بازار ممکن شد، به گفته فعالان بازار این خودرو  با قیمتی در حدود 8 میلیارد تومان در بازار قیمت گذاری شده است.بسیاری تصور می کردند که با توجه به بهبود احتمالی مناسبات سیاسی شاهد ریزش قابل توجه قیمت در بازار وارداتی ها خواهیم بود. روندی که بازار وارداتی ها خلاف جهت آن حرکت کردند، به طوریکه پس از ریزش قیمت خودروهای وارداتی که با تغییر قدرت در آمریکا رخ داد این روزها شاهد افزایشی شدن قیمت این خودروها در بازار هستیم.

قیمت برخی از وارداتی ها
رصدبازار خودرو نشان دهنده آن است که «آزرا» مدل 2019 در میان خودروهای جدید که چند ماهی است توانسته مجوز ورود به کشور را دریافت کند،  در بازار با قیمت دو میلیارد 500 میلیون تومان قیمت گذاری شد که نسبت به دو هفته گذشته رشد 50 میلیون تومانی داشته است.«رنوتالیسمان» مدل 2018 دیگر خودرو پرطرفدار در بازار نیز  نسبت به دو هفته گذشته رشد قیمت 100 میلیون تومانی را تجربه کرد و یک میلیارد و 500 تومان در بازار قیمت خورد.«النترا» مدل 2018 اما  در بازار تغییر قیمتی نداشته و همانند دو هفته گذشته در بازار قیمت گذاری شد. «میتسوبیشی اوتلندر» نیز همانند النترا تغییر قیمتی در بازار نداشت.اما«BMW سری7» مدل 2018 امروز در بازار قیمتی در حدود 8 میلیارد تومان امروز در بازار قیمت گذاری شد و «توسان ix35» مدل 2018 نیز  در بازار یک میلیارد و 800 میلیون تومان قیمت خورد.

دلایل رشد قیمت وارداتی ها
اما چه عواملی باعث شد تا در مدت زمان مورد بررسی خودروهای واردتی یا افزایش قیمت را تجربه کنند؟ به گفته فعالان بازار خودرو 4 عامل موجب شده تا این روزها شاهد نوسان قیمت خودروهای وارداتی در بازار باشیم.
1- عمده عاملی که فعالان بازار خودرو به آن اشاره می کنند به نوسان در بازارهای لیدر باز می گردد؛ به گفته فعالان بازار خودرو تغییر پی در پی قیمت ارز بخصوص دلار در بازار عامل اصلی است که می توان افزایش قیمت در بازار وارداتی ها را به آن نسبت داد، نوسان در بازارهای ارز هرچند اندک است، اما همین نوسان توانسته بازار خودرو را هم در وارداتی ها و  هم داخلی ها تحت تاثیر قرار دهد. 2-از سوی دیگر فعالان بازار خودرو معتقدند نامشخص بودن وضعیت واردات خودرو (باز شدن واردات خودرو ) نیز از دیگر عواملی است که این بازار را به چالش کشانده است.3-نامشخص بودن مناسبات سیاسی یکی دیگر از عواملی است به اعتقاد فعالان بازار خودرو موجب شده تا بازار وارداتی ها نوسان قیمت داشته باشند.4-به گفته فعالان بازار خودرو در کنار تمام عوامل مذکور تصمیمات پی در پی در خصوص ساماندهی بازار خودرو که در برخی موارد شامل خودروهای وارداتی نیز می شود از دیگر عواملی است که موجب شده تا بازار وارداتی ها با نوسان قیمت روبرو شوند؛ در این خصوص می توان به تبدیل پلاک خودرو در مناطق آزاد به پلاک ملی اشاره کرد؛ طرحی که اجرای کردن آن تاثیر بسیاری در بازار وارداتی ها خواهد داشت. با وجودی که انتظار می رود این عامل اثر کاهنده بر بازار داشته باشد امابرخی فعالان بازار مدعی هستند به دلیل تایید و تکذیب ها و حواشی به وجود آمده قیمت خودروهای وارداتی را دچار نوسان کرده است، زیرا فعالان بازار را دچار سرگیجه اطلاعاتی می کند.
برچسب ها: خودرو وارداتی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها