به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۸ ساعت ۱۸:۰۳
کد مطلب : ۲۵۶۹۹۶

وضعیت اعمال جراحی سرطان ها در دوران کرونا

وضعیت اعمال جراحی سرطان ها در دوران کرونا
گروه جامعه:عضو هیات مدیره جامعه جراحان ایران، در ارتباط با مدیریت اعمال جراحی در دوران کرونا و همچنین جراحی های سرطان، نکاتی را مطرح کرد.علی عبداللهی،  به موضوع جراحی در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: مشکل مهم در ابتدای شیوع این بیماری، ابهامات و ناشناس بودن بیماری بود. زمان صرف شد که جامعه پزشکی به ابعاد مختلف این اپیدمی پی ببرد. اوایل شیوع اپیدمی بعد از جراحی برخی بیماران متوجه ابتلای آنان می شدیم و متاسفانه این عارضه توانست با کاهش سطح دفاعی بدن و ضعف، پیامدهای ناگواری ایجاد کند.
عضو کالج بین المللی جراحان آمریکا، با عنوان این مطلب که کاهش اعمال جراحی پیامد مهم اپیدمی کرونا است، افزود: ترس از انتشار ویروس و آلودگی سایر بیماران موجب کاهش عمل ها و در نهایت نیازمند مدیریت انجام جراحی ها ضروری و حیاتی شد. البته چون فعالیت اختصاصی من جراحی سرطان است، مجبور بودم برای این بیماران به دلیل جلوگیری از گسترش سریع بیماری در آنان، جراحی را با اختصاص زمان و دقت بیشتر و رعایت شدید اصول حفاظتی انجام دهیم.

وی ادامه داد: من همچنان عمل های ضروری و غیر قابل اجتناب بیماران سرطان را با رعایت اصول حفاظتی انجام  می دهم  و عمل های انتخابی و غیر ضروری را نیز به تعویق می اندازم؛ البته با آمدن واکسن خبرهای خوبی خواهیم داشت ولی آنطور که از شواهد پیدا است باید حداقل  تا یکسال آتی منتظر بود، مراقبت کرد و با موضوع  اپیدمی کرونا کنار آمد.عبداللهی گفت: مطب ها نباید اجازه بدهند که ازدحام بیمار ایجاد شود. بیماران باید جهت نوبت دهی ویزیت و معاینه انتخاب شوند و بر اساس شرایط و ضروریات اقدامات لازم پذیرش و درمان برای آنان انجام گیرد. اگر کشور بتواند در تهیه و تولید واکسن کرونا موفق عمل کند، می توانیم بر این بیماری غلبه کنیم.وی در پاسخ به این سئوال که بیشترین موارد مراجعه به شما اغلب چه افرادی هستند، افزود: بیماران در دو محور اصلی به من مراجعه می کنند. مهم ترین موارد مراجعه در خصوص سرطان پستان است. من از تکنیک هایی استفاده می کنم که ابتدا بافت کمتری از سینه برداشته شود و سپس در صورت امکان و دارا بودن شرایط لازم، بازسازی می کنم. در برخی افراد احساس فقدان و نداشتن یک اندام یا عضو بدن از ابتلا به سرطان و مرگ بدتر و غیر قابل تحمل تر است. به همین خاطر خیلی از خانم ها تمایل دارند که توده سرطان آنان به گونه ای خارج شده که ظاهر سینه با حالت طبیعی حفظ شود.

فلوشیپ جراحی پستان از آمریکا گفت: امروزه به کمک شیمی درمانی و رادیوتراپی توانسته ایم که کمک فراوانی انجام دهیم. متاسفانه سرطان پستان بسیار شایع و فراوان شده است. آلودگی های شیمیایی و تغذیه ای با هورمون ها در ابتلا به سرطان موثر است ولی از همه مهم تر استرس و تنش های روحی نیز نقش فراوانی دارد.
وی افزود: طبق آمار افراد در معرض استرس بیشتر سرطان می گیرند. گوشت ها و غذاهای امروزی نسبت به سابق تفاوت دارد و متاسفانه افزودنی ها یا باقیمانده سموم و هورمون ها در آن زیاد است.عبداللهی ادامه داد: دومین علت مراجعه افراد به من، سرطان و مشکلات مربوط به تیرویید است. به نظر من در سال های اخیر تعداد مراجعات در این خصوص افزایش چشمگیر داشته است. متاسفانه آمار کشوری نداریم ولی به احتمال قوی به تغذیه و استرس نیز مربوط می شود. اختلالات تیروییدی در کشور فراوان داریم، با پیش زمینه گواتر هم سرطان زیاد مشاهده می شود.متخصص جراحی عمومی، گفت: سرطان های دستگاه گوارش به ویژه روده بزرگ به دلیل صنعتی شدن و مشکلات تغذیه ای و یبوست بسیار زیاد شده است. سرطان معده نیز بر خلاف تصور، کاهش پیدا نکرده اما متاسفانه سرطان روده بزرگ به ویژه در آقایان افزایش یافته است.
برچسب ها: عمل جراحی سرطان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها