به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۲۵۹۵۷۲

کمبود پرستار در بیمارستان‌های اهواز

کمبود پرستار در بیمارستان‌های اهواز
گروه جامعه: سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اگر روند شیوع کرونا در خوزستان همچنان به همین شکل ادامه داشته باشد، بیماران غیر کووید از جمله بیماران قلبی عروقی و سرطانی مراکز درمانی دانشگاهی را به بیمارستان‌های بخش خصوصی منتقل خواهیم کرد و تخت‌های بیشتری را برای بیماران کووید در نظر خواهیم گرفت.دکتر فرهاد سلطانی اظهار کرد: پیک جدید کرونا در خوزستان از حدود ۲۰ روز پیش آغاز شده و سرایت و شدت آن نسبت به سوش قبلی به شدت بیشتر است.
 
وی افزود: با توجه به این مساله در فاصله زمانی بسیار کوتاهی، شاهد تعداد بالای مراجعات به مراکز درمانی هستیم هر چند که ظرفیت بیمارستانی استان خوزستان محدود و مشخص است اما تعداد بیماران، بیشتر از ظرفیت بیمارستانی و پرستاری استان است. در این زمینه با هماهنگی‌های انجام‌شده با روسای بیمارستان‌ها و هیات رئیسه دانشگاه جندی شاپور اهواز، توانسته‌ایم این مساله را مدیریت کنیم.سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: با شروع این پیک، مجددا همه بخش‌های بیمارستان رازی اهواز به صورت کامل در اختیار بیماران کووید قرار گرفت و پس از گذشت چند روز مجبور شدیم سایر بیمارستان‌ها را نیز به مرور وارد مدار بستری بیماران کرونایی کنیم. در این راستا، بیمارستان امیرالمومنین اهواز نیز به صورت کامل در اختیار بیماران کووید قرار گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر دو بیمارستان در اهواز به صورت کامل در حال ارائه خدمات به بیماران کووید هستند و شش بیمارستان نیز هم بیماران کووید و هم بیماران در بخش‌های دیگر را پذیرش می‌کنند.سلطانی گفت: مشکل اصلی ما در ارتباط با تخت‌های مراقبت ویژه است؛ در زمینه تخت‌های عادی، مشکل حاد نیست و می‌توانیم شرایط را با وضعیت موجود مدیریت کنیم اما در خصوص بیماران بدحال و پذیرش این بیماران مشکلاتی داریم.وی افزود: ویروس کرونا در حال حاضر بیشتر بخش‌های جنوب خوزستان از جمله شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان، اهواز و ماهشهر را به شدت درگیر کرده است و شهرهای شمالی خوزستان با وضعیت پایدارتری مواجه هستند.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص وضعیت مراجعه به بیمارستان‌ها گفت: در پیک جدید کرونا در خوزستان آمار مراجعات به بیمارستان‌ها بسیار بالا بوده است و مجبور شدیم نسبت به آزادسازی تخت‌های بیمارستان‌ها برای بستری بیماران کووید اقدام کنیم.وی تصریح کرد: ابطال اعمال جراحی الکتیو و به ویژه عمل‌های زیبایی، یکی از اقداماتی بود که در راستای آزادسازی تخت‌های بستری انجام شد.سلطانی ادامه داد: جابه‌جایی‌هایی نیز در برخی بیمارستان‌ها انجام شده است تا تخت‌های بیمارستان‌ها به بیماران کووید اختصاص یابد. برای مثال تعدادی از بیماران روانپزشکی بیمارستان سینا را به بیمارستان سلامت منتقل کردیم و تخت‌های بیمارستان سینا را به بیماران کووید اختصاص دادیم و کار را مدیریت کردیم.

وی افزود: با مدیریت تخت و مدیریت تامین نیروی انسانی، شرایط را در بیمارستان‌ها مدیریت کرده‌ایم. اگر روند شیوع کرونا در خوزستان همچنان به همین شکل ادامه داشته باشد، بیماران غیر کووید از جمله بیماران قلبی عروقی و سرطانی مراکز درمانی دانشگاهی را به بیمارستان‌های بخش خصوصی منتقل خواهیم کرد و تخت‌های بیشتری را برای بیماران کووید در نظر خواهیم گرفت.سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تمایل و ترجیح این است که بیماران کووید زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مراقبت و درمان شوند زیرا امکانات و داروهایی در اختیار دانشگاه قرار دارد که می‌توانیم به کمک آن‌ها بیماران را درمان کنیم.

وی در خصوص کمبود پرستار در بیمارستان‌ها نیز افزود: کمبود پرستار معضلی است که در کل کشور وجود داشت اما در پیک‌های کرونا این مساله به صورت بارز مشهود است. این مساله به ویژه برای بخش‌های مراقبت ویژه بسیار بیشتر خود را نشان می‌دهد زیرا تعداد پرستارهای آموزش‌دیده برای بخش‌های ویژه محدود هستند اما در بیمارستان‌ها تعداد تخت‌های ویژه را افزایش داده‌ایم.سلطانی افزود: به مرکز فراخوان داده‌ایم تا در صورت ادامه پیک کرونا در خوزستان، در بحث کمبود پرستار به ما کمک شود زیرا وضعیت در استان خوزستان حاد است اما در سایر استان‌ها به این شدت نیست.
سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص قرنطینه و تعطیلی خوزستان بیان کرد: قرنطینه و اعمال محدودیت‌ها، مراحل و قواعد مشخصی دارد که موافق آن هستم. باید شکلی از محدودیت در استان ایجاد شود و حتی برای افرادی که قوانین و پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند جرایمی در نظر گرفته شود که البته بازدارنده باشد.

وی با بیان اینکه آمار مرگ و میر کرونا در خوزستان در مقایسه با پیک‌های قبلی افزایش داشته است، افزود: آنچه که به عنوان محدودیت برای جلوگیری از شیوع کرونا مطرح می‌شود تا حدودی در خوزستان رعایت نشد و این مساله باعث شد که با شرایط فعلی مواجه شویم. مردم باید خودشان همت کنند و وضعیت را درک کنند.
سلطانی گفت: نمی‌توان این ویروس و روند آن را برای آینده پیش‌بینی کرد و با قاطعیت گفت که در ادامه راه، با پیک جدیدی مواجه می‌شویم یا خیر اما باید تا اطلاع ثانوی مراعات و همه موارد بهداشتی و پروتکل‌ها را رعایت کرد.وی بیان کرد: گاه تخلفاتی در خصوص انجام عمل‌های غیرضروری از جمله عمل‌های زیبایی در برخی از بیمارستان‌ها در این شرایط سخت کرونایی انجام شده است که با متخلفان در این زمینه بر اساس اهرم‌هایی که در اختیار داریم برخورد و جرایمی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد. کسی که بخواهد با سلامت مردم بازی کند باید منتظر جریمه باشد و با کسی در این زمینه شوخی نداریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها