به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۶ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۲۶۰۰۰۹

هم ریسک می‌کنیم هم تخفیف می‌دهیم

هم ریسک می‌کنیم هم تخفیف می‌دهیم
گروه اقتصادی: سخنگوی اتحادیه صادرات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: هزینه‌ها هم به لحاظ حمل و نقل و اسناد و هم برای جابجایی پول بالا رفته، حتی مجبور شدیم محصولات‌مان را پایین‌تر از قیمت‌های معمول بفروشیم، ضمن اینکه ریسک بشدت افزایشی بوده است.سیدحمید حسینی درباره تاثیر لغو تحریم بر مراودات و صادرات فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: خوشبختانه ما تاکنون مشکلی برای صادرات فرآورده نداشتیم، در هر حال روزانه ۵۰۰ - ۶۰۰ هزار بشکه مازاد فرآورده‌های ویژه و یا مستقیم نفتی صادر شده، اما هزینه‌ها هم به لحاظ حمل و نقل و اسناد و هم برای جابجایی پول بالا رفته، حتی مجبور شدیم محصولات‌مان را پایین‌تر از قیمت‌های معمول بفروشیم، ضمن اینکه ریسک بشدت افزایشی بوده و از طریق شبکه بانکی نمی‌توانستیم کار کنیم. 

درآمد صادراتی کشور ۲۰ درصد بیشتر می‌شود
وی با بیان اینکه طی مدت تحریم بیشتر روی بازارهای همسایه و تعداد محدودی بازار خارج از منطقه متمرکز شدیم، خاطرنشان کرد: اگر تحریم لغو شود ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه‌ها کمتر می‌شود و در واقع درآمد صادراتی کشور از محل فرآورده‌ها ۲۰ درصد افزایش می‌یابد که رقم قابل توجهی است و دیگر اینکه بازارهایی را که از دست داده و به آنها دسترسی نداشتیم به ما بازمی‌گردد. سخنگوی اتحادیه صادرات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: لغو تحریم تغییر عمده‌ای در صادرات به لحاظ تناژ ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند وضعیت صادرات را تسهیل و ریسک را کم کند، همچنین امکان گسترش فعالیت‌های صادراتی را فراهم می‌کند. 

مسئله تحریم و FATF را باهم حل کنیم
وی با اشاره به لزوم تصویب FATF گفت: FATF و تحریم‌ها ارتباط تنگاتنگی باهم دارند، اگر قرار است مذاکره‌ای داشته و توافقی روی تحریم‌ها صورت بگیرد اما مسئله FATF را حل نکنیم، لغو تحریم‌ها هیچ تاثیری بر روابط بانکی ما نخواهد داشت در واقع لغو تحریم‌ها هیچ کاربردی در روابط بانکی و سرمایه‌گذاری ما ندارد.حسینی تاکید کرد: اگر به هر دلیل به این نتیجه رسیدیم که روابط بین‌الملل برای کشور اهمیت داشته و ضروری است و می‌توان روی برجام به توافق رسید، قطعا باید مسئله FATF را حل کنیم، تا بتوانیم از ارتباطات بانکی، سوئیفت و همه امکانات نظام بانکی دنیا استفاده کنیم. وی یادآور شد: از طرف دیگر اگر تحریم‌ها لغو نشود تصویب FATF به تنهایی مشکل اساسی از کشور حل نمی‌کند، فقط ممکن است روابط فعلی با روسیه و چین را تسهیل کند، که بنظر نمی‌رسد گشایش عمده‌ای باشد. سخنگوی اتحادیه صادرات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی خاطرنشان کرد: در صورتی که لغو تحریم و تصویب FATF را باهم داشته باشیم قطعا برای اقتصاد کشور موثر بوده و گشایش ایجاد می‌کند.  

پول سیاه جابجا نمی‌کنیم
وی با بیان اینکه تصویب FATF برای استفاده از مزایا و ارتباطات شبکه بانکی دنیا و منافع خودمان است، افزود: تصویب این سازوکار مالی نگرانی دنیا بابت کمک به گروه‌های تروریستی و جابجایی پول سیاه را برطرف می‌کند. درواقع طرف‌های خارجی هم خیال‌شان راحت می‌شود که پول و وجوهی که از ایران حواله و یا ارسال می‌شود در مسیر غیرتجاری استفاده نمی‌شود.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: حمید حسینی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها