به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۲۳ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب : ۲۶۱۳۲۵

روسیه انتقال بشار اسد به مسکو را تکذیب کرد

گروه بین‌الملل: در پی انتشار خبر ابتلای بشار اسد و همسرش به کرونا، سفیر سوریه در روسیه روز جمعه انتقال رئیس جمهوری کشورش به مسکو برای درمان بیماری را تکذیب کرد.
روسیه انتقال بشار اسد به مسکو را تکذیب کرد
به گزارش خبرگزاری‌های روسیه، ریاض حداد، سفیر سوریه در مسکو، شامگاه جمعه، ۲۲ اسفند، گفت اخبار انتقال بشار اسد به بیمارستانی در روسیه یا گزارش‌های دیگر در این زمینه «عاری از حقیقت است». دفتر ریاست جمهوری سوریه روز ۱۸ اسفند ابتلای بشار اسد و همسرش، اسما، به ویروس کرونا را تایید کرده و نوشته بود که در این ‌دو نشانه‌های «خفیف» و اولیه از ابتلا بروز کرده است. در بیانیه رسمی دمشق آمده بود که اسد و همسرش دو هفته در قرنطینه خواهند ماند ولی حال‌شان مساعد است و به کار عادی خود، از قرنطینه در اقامتگاه ریاست جمهوری، ادامه خواهند داد. اما در روز جمعه برخی گزارش‌های خارجی حاکی از «انتقال» بشار اسد به مسکو، در پی «تشدید بیماری» او بود.
در پی افزایش این گزارش‌ها، سفیر سوریه در روسیه به خبرگزاری ریانووستی در مسکو گفت که رهبر کشورش در روسیه «حضور ندارد».
پیش از آن، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفته بود که او از این‌که سوریه به دلیل ابتلای بشار اسد به کرونا از مسکو درخواست کمک کرده باشد، «آگاهی ندارد». با این حال، پسکوف افزوده بود، «اطمینان» داریم که اگر چنین درخواستی بشود، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین به آن پاسخ مناسب و سریع خواهد داد.  روسیه یکی از نزدیک‌ترین کشورها به سوریه بوده که اتحاد راهبردی آنها در جنگ داخلی سوریه نیز تقویت شده است.
بشار اسد، ۵۴ ساله، در روزهای پیش از ابتلا در برخی دیدارهای خارجی و داخلی و نیز در بازدیدهای متعدد از نظامیان و اماکن عمومی در دمشق و شهرهای دیگر دیده شده بود. اسما اسد، بانوی اول ۴۵ ساله سوریه، بیماری‌های زمینه‌ای سخت دارد؛ او به دلیل سرطان پستان بارها بستری بوده و دوره‌های شیمی‌درمانی را سپری کرده است.
در همین حال برخی رسانه‌های عربی وابسته به عربستان مدعی شده‌اند که بشار اسد در «ملاقات محرمانه» با سورنا ستاری، معاون علمی رئیس جمهوری ایران، به کرونا مبتلا شده است. ستاری روزهای یازدهم و دوازدهم اسفند در سفر رسمی و آشکار به سوریه با شماری از مقامات دمشق دیدار کرد، اما هیچ ‌یک از دو کشور، خبری درباره «دیدار» او با بشار اسد منتشر نکردند. سورنا ستاری در روزهای پس از بازگشت به ایران ظاهرا نشانی از بیماری نداشته و روز شنبه، ۲۳ اسفند، نیز در مراسم بهره‌برداری از دو ایستگاه جدید متروی تهران شرکت کرد. سوریه مدعی است در یک سال اخیر حدود ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر مبتلا به کرونا داشته که حدود ۱۱۰۰ تن آنها درگذشته‌اند.
سوریه در میان ده‌ها کشوری است که هنوز از واکسن کافی برای واکسیناسیون سراسری مردمش برخوردار نیست. وضعیت اقتصادی نابسامان ناشی از جنگ داخلی ده ساله دلیل عمده عدم سرعت در خریداری واکسن بوده است. اسرائیل چند هفته پیش در جریان معامله‌ای برای آزاد کردن یک دختر شهروند خود که با تمایل خویش به سوریه رفته بود، غیر از آزاد کردن دو چوپان سوری زندانی در اسرائیل، یک میلیون دلار به روسیه برای خرید واکسن «اسپوتنیک وی» برای سوریه پرداخت کرد. دولت اسرائیل تایید کرد، واکسن‌هایی که در آن معامله از روسیه خرید، به سوریه ارسال شد. رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند ابتلای بشار اسد و همسرش به کرونا ممکن است نشان آن باشد که آن‌دو از واکسن‌هایی که سوریه در معامله یادشده با اسرائیل دریافت کرد، برای واکسینه کردن خود استفاده نکرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها