به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۲۷ ساعت ۱۸:۳۶
کد مطلب : ۲۶۱۹۷۹

ازدواج بین المللی؛ هر آنچه باید بدانید

گروه جامعه: در سال های اخیر می توانیم شاهد مراجعه روزافزون زوج هایی باشیم که در نظر دارند برای ثبت ازدواج خود ترکیه را انتخاب کنند.
بنا به دلایل متنوعی به مانند به مانند نزدیکی کشور ترکیه به ایران، عدم نیاز ایرانیان به دریافت ویزا، هزینه های پایین ثبت ازدواج، قوانین ساده و راحت ثبت ازدواج اتباع خارجی و ... بسیاری ترجیح می دهند به جای کشورهای دیگر این کشور را انتخاب کنند.  ثبت ازدواج اتباع خارجی با پاسپورت و بدون نیاز به اجازه نامه والدین در صورتی که متقاضیان دارای شرایط و سن قانونی باشند به راحتی و در کمتر از دو هفته امکان پذیر می باشد. حتی بر اساس قوانین ترکیه ازدواج افراد پناهنده و حتی بدون تابعیت نیز به راحتی در این کشور میسر می باشد.

 ثبت ازدواج بین المللی
همان طور که گفته شد ازدواج اتباع خارجی در ترکیه در سالهای اخیر به وفور مشاهده می شود. این ازدواج ها به صورت ازدواج دو تبعه خارجی با ملیت متفاوت و یا دو تبعه خارجی با ملیت یکسان می باشد. ازدواج دو تبعه خارجی با ملیت متفاوت به صورت رسمی توسط ماموران اجرایی شهرداری انجام می گیرد. باید تاکید کنیم که در ثبت ازدواج بین المللی داشتن حداقل سن 18 سال برای طرفین در هنگام ثبت درخواست ازدواج الزامی می باشد. همچنین از هر دو طرف یک گواهی سلامت برای اثبات بلامانع بودن ازدواج که از طرف مراجع مسئول صادر می گردد، درخواست خواهد شد. برای بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت دارند و یا یکی از زوجین در کشور دیگر و یکی دیگر در ایران می باشد لازم است تا ازدواجشان به صورت بین المللی ثبت شود و سند ازدواج چند زبانه برایشان صادر گردد تا در همه جای دنیا به عنوان زن و شوهر پذیرفته شوند.



بهترین کشور  برای ثبت ازدواج بین المللی برای ایرانیان
ثبت ازدواج بین الملل در بسیاری از کشورها صورت می گیرد و برای ایرانیان با داشتن پاسپورت و برگه تجرد میسر می گردد. اما در صورتی که بخواهیم از بین این کشورها دو کشور را انتخاب کنیم می توانیم بگوییم بهترین انتخاب می تواند ترکیه و سپس گرجستان باشد. ترکیه به نسبت گرجستان شرایط راحت تری را برای ثبت ازدواج دارد علارغم اینکه در زمان ازدواج زوجین باید دارای پاسپورت رسمی باشند این در حالی است که در کشور گرجستان با تراول داکیومنت نیز ثبت ازدواج انجام می گیرد ولی برای ورود به کشور گرجستان گرفتن ویزا الزامی می باشد این در حالی است که برای ورود به ترکیه دیگر نیازی به گرفتن ویزا وجود ندارد.

 چگونه می توان در کشور ترکیه ازدواج بین المللی را ثبت کرد؟
اتباع خارجی که قصد ازدواج در ترکیه را دارند باید پروسه های مشخصی را طی کنند. در صورتی که افراد مدارک و اسناد درخواستی برای ازدواج را کامل و بدون کم و کاست آماده کنند، این کار به تسهیل روند امور ازدواج کمک خواهد کرد. درخواست های ازدواجی که مطابق مقررات و قوانین تدارک دیده می شود، ازدواج طرفین را تسهیل می کند و مراحل ازدواج را تسریع می بخشد.
مدارک مورد نیاز برای ازدواج اتباع خارجی در ترکیه:
•    اتباع خارجی باید از کنسولگری کشور خود در ترکیه گواهی تجرد دریافت کرده و به تایید یکی از ادارات فرمانداری شهرستان برسانند.
•    در صورتی که کنسولگری کشور متقاضی در آنکارا باشد گواهی تجرد باید توسط وزارت امور خارجه ترکیه تایید گردد.
•    در صورتی که شخص برگه تجرد را از کشور خود تهیه کرده باشد باید در سفارت ترکیه به تایید برساند و یا تایید آپوستیل مورد نیاز است.
در گواهی تجرد
•  نام، نام خانوادگی، تاریخ و محل تولد، نام پدر و مادر
•  تابعیت، شماره پاسپورت و یا شماره ملی
  وضعیت تاهل(مجرد، مطلقه و یا بیوه) باید نوشته شود.
  در صورتی که در برگه تجرد نام پدر و مادر درج نشده باشد، باید گواهی تولد دریافت شود.
  اطلاعات موجود در برگه تجرد باید با اطلاعات موجود در پاسپورت ترجمه شده یکسان باشد.

•    پاسپورت و یا شناسنامه طرفین باید به ترکی ترجمه شده و توسط نوتر تایید شود.
•    4 قطعه عکس که در 6 ماه اخیر گرفته شده باشد.
•    ارائه گواهی پزشکی که از بیمارستان های دولتی و یا مراکز بهداشتی باید تهیه کرد
•    ارائه برگه اقامت و یا در صورت اقامت در هتل دریافت برگه اثبات اقامت از هتل

نکات مهم:
•    در صورتی که خانم متقاضی بیوه باشد تاریخ فوت همسر و در صورتی که طلاق گرفته باشد تاریخ طلاق باید در گواهی تجرد نوشته شود.
•    خانم بیوه یا طلاق گرفته باید گواهی تولد با نام خانوادگی قبل از ازدواج را ارائه دهد(از سفارت کشور متقاضی در ترکیه قابل تهیه می باشد).
•    در صورتی که خانم متقاضی ازدواج قبلا یک بار ازدواج کرده و طلاق گرفته باشد، از مدت زمان طلاق باید 300 روز(10 ماه) سپری شود. ولی اگر خانم بتواند یک گواهی پزشکی مبنی بر بادار نبودن خود نهیه کند، از این مدت زمان معاف خواهند بود.
•    در صورتی که طرفین به زبان ترکی تسلط نداشته باشند حضور مترجم رسمی در هنگام مراسم عقد الزامی خواهد بود.
•    در گواهی تجرد عبارتی مبنی بر بلامانع بودن ازدواج شخص باید درج شود.
•    شهروندان کشورهایی مثل آلمان، هلند، اتریش، ایتالیا و پرتقال علاوه بر گواهی صلاحیت ازدواج بین المللی باید گواهی تولد بین المللی را نیز از کشور خود دریافت کنند.
•    شهروندان کشورهای ایران، مراکش، عراق، فدراسیون روسیه و آذربایجان برگه تجرد خود را باید از کنسولگری کشور خود در استانبول تهیه کنند.
•    تاریخ اعتبار قانونی تمام برگه ها 6 ماه(180 روز) می باشد.
بعد از آماده کردن تمام مدارک ذکر شده در بالا هر دو زوج لازم است تا حداثل به مدت دو هفته در خالک ترکیه برای انجام امور مربوط به ثبت ازدواج خود حضور داشته باشند.

  نکات ضروری برای ثبت ازدواج در ترکیه
زمانی اقدام به ثبت ازدواج می کنید با توجه به شرایط شما ممکن است مراحل انجام این پروسه نیز بسیار متفاوت باشد در این قسمت سعی گردیده است شرایط مختلف و روند کار آنها مورد بررسی قرار گرفته شود.
 


ازدواج دو تبعه خارجی با ملیت متفاوت در ترکیه
طبق مفاد آیین نامه ازدواج، گواهی صلاحیت ازدواج رسمی که هر دو طرف از کشور خودشان می گیرند در بین مهمترین اسناد جای می گیرد. برای افرادی که خودشان نمی توانند این گواهی را تامین کنند، مامورین ازدواج می توانند از طریق اداره کل امور جمعیت و شهروندی از طرف زوجین برای اخذ گواهی درخواست دهند. در صورتی که طرفین، شهروندان کشور عضو کمیسیون بین المللی احوال شخصیه باشند، فرم های مربوطه باید پر شده و به اداره ثبت احوال محل تولد ارسال شود. ازدواج صورت گرفته در نزد مقامات رسمی جمهوری ترکیه، به اداره امنیت استان و همچنین اداره کل امور جمعیت و شهروندی اعلام می شود.
برای اتباع خارجی که در ترکیه ازدواج می کنند، علاوه بر عقدنامه ازدواج، بنا به درخواست طرفین، سند ازدواج بین المللی نیز صادر می شود.

ازدواج دو تبعه خارجی با ملیت یکسان
شرایط ازدواج دو فرد خارجی با ملیت یکسان، با شرایط ازدواج دو فرد خارجی با ملیت متفاوت، مشابه است. ازدواج دو فرد خارجی با ملیت یکسان نزد مامور اجرایی شهرداری صورت می گیرد. سن ازدواج حداقل 18 سال است. همچنین از طرفین یک گواهی پزشکی مبنی بر بلامانع بودن ازدواج درخواست می گردد. علاوه بر این طرفین باید از مراجع دولتی کشور خود گواهی صلاحیت ازدواج دریافت کنند. در صورتی که زوجین نتوانند شخصا این گواهی را تامین کنند، مامورین ازدواج می توانند از طریق اداره کل امور جمعیت و شهروندی برای اخذ آن درخواست دهند. برای دو زوج خارجی با ملیت یکسان علاوه بر عقدنامه ازدواج، در صورت درخواست سند ازدواج بین المللی نیز صادر می شود.
در صورتی که طرفین، شهروندان کشور عضو در کمیسیون بین المللی احوال شخصیه باشند، فرم های مربوطه باید پر شده و به اداره ثبت احوال محل تولد افراد ارسال شود. یک نسخه از اعلام ازدواج صورت گرفته در نزد مقامات رسمی جمهوری ترکیه، به اداره امنیت استان و یک نسخه دیگر به اداره کل امور جمعیت و شهروندی ارسال می شود.

ازدواج با افراد پناهنده در ترکیه
پناهنده در مفهوم فردی است که به دلایل خاصی کشور خود را ترک کرده و تحت حمایت کشور دیگری به زندگی خود ادامه می دهد. اگر یکی از طرفین ازدواج پناهنده باشد، شرایط بیشتری برای ازدواج مورد نیاز خواهد بود. پروسه ازدواج با افراد پناهنده دشوارتر بوده و ابتدا باید دید که فرد پناهنده پرونده ای در ترکیه دارد یا نه. برای اینکه ازدواج قانونی به حساب بیاید، باید از اداره ثبت احوال مربوطه برگه وضعیت تاهل تامین شود. در صورتی که فرد پناهنده در ترکیه هیچ پرونده ای نداشته باشد، باید پرونده ای که در هنگام ورود به کشور از طرف مراجع امنیتی تشکیل شده بررسی شود. مدارک مورد نیاز فرد پناهنده را می توان از این پرونده تامین کرد. پس از تایید مدرکی که نشان دهنده بلامانع بودن ازدواج پناهنده می باشد، این مدرک باید به تایید دفتر امور حقوقی استان برسد و سه نسخه از آن تهیه شود. در ازدواج با فرد پناهنده، هر دو طرف باید افراد بالغی باشند. علاوه بر مدارکی که ذکر شد طرفین باید در هنگام ازدواج 18 سال تمام داشته باشند و از آنها گواهی پزشکی خواسته می شود.
 
پکیج موسسه الو اپلای برای برگزاري مراسم عروسی در ترکیه
•    انجام کلیه امور مربوط به ازدواج در ترکیه و اخذ سند ازدواج بین المللی
•    تهیه بلیط و رزرو هتل برای عروس و داماد و تمامی همراهان
•    کرایه و تزیین انواع اتومبیل های لوکس
•    کرایه و یا خرید لباس عقد و عروسی از بهترین برندها و مزون های ترکیه
•    عکس برداری و فیلم برداری توسط گروه تخصصی فیلم برداری و عکس برداری مراسم عروسی در ترکیه
•    ساخت کلیپ عروس و داماد
•    میکاپ و شینیون عروس به صورت حرفه ای توسط بهترین میکاپ کاران ترکیه
•    کرایه محل برگزاری عروسی (تالار، کشتی، باغ، عمارت و … )
•    انجام کلیه امور تشریفات محل برگزاری مراسم عروسی
•    تهیه انواع غذاهای ایرانی و فرنگی (منوهای مختلف با توجه با سلایق شما)
برگرفته شده از سایت الو اپلای (https://www.aloapply.com)
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها