به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۱:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۰۹ ساعت ۱۷:۳۳
کد مطلب : ۲۶۳۴۲۶

پیشروی فقر در سال ۱۴۰۰ ادامه دارد؟

پیشروی فقر در سال ۱۴۰۰ ادامه دارد؟
گروه اقتصادی: بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای اسفند ۹۹ برای خانواره‌های شهری ۴۷٫۸ درصد است که نسبت به ماه بهمن ۰٫۶ درصد افزایش داشت. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۵۳٫۳ درصد است.نرخ تورم نقطه‌ای اسفندماه سال ۹۹، ۴۸٫۷ درصد است. همانطور که در گزارش مرکز آمار هم آمده یعنی خانوارهای کشور ۴۸٫۷ درصد بیشتر از اسفند ۹۸ برای کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. کارشناسان نیز تورم شدید را از دلایل رشد فقر در سال ۹۹ می‌دانند. اما برای وضعیت فقر در سال ۱۴۰۰ چه پیش‌بینی‌هایی می‌شود؟

سهراب دل انگیزان، کارشناس اقتصادی در این مورد  می‌گوید: اگر امسال تورم همچنان بالا باشد و دولت برای برگرداندن کسب و کارها به وضعیت پیش از کرونا اقدامات موثر و مفیدی انجام ندهد، قطعا می‌توان انتظار داشت که فقر گسترش پیدا کند.این کارشناس اقتصادی پیش از این با بیان اینکه فقر زوایای متعددی دارد و همه فرآیندها و عوامل ایجادکننده فقر در سال ۱۳۹۹ دیده می‌شود؛ درباره دلایل افزایش فقر در سال ۹۹ گفته بود: علاوه بر تحریم، تورم شدید، کاهش برخورداری مردم از رفاه اجتماعی، کرونا نیز از دلایل رشد فقر بود.

او اثر کرونا بر رشد فقر را اینگونه توضیح داد: در سال ۱۳۹۹ در شرایط کرونایی بخشی از مشاغل از دست رفتند و این یعنی درآمدها کاهش پیدا کرده و تعداد بیکاران بیشتر شده است. بر همین اساس برخی فقیر شدند.داوود سوری، کارشناس اقتصادی هم در این مورد گفته بود: نرخ رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ هم ممکن است مثبت شود اما نرخ بسیار کمی است. بنابراین به نظر نمی‌رسد سال ۱۴۰۰ خلق ثروت زیادی در اقتصادمان انجام شود. به نظرم فقر همچنان افزایش پیدا کند و تعداد کسانی که زیر خط فقر هستند، زیادتر شود.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: آمار تورم فقر تورم

۱۴۰۰/۰۱/۱۲ ۲۱:۳۸
بردگی داره مدرن میشه من 50سال پیش که 12سالم بود سه ماه تعطیلات تابستان درشهرستان پیش یکی از اقوام که قهوه خانه داشت شاگردی میکردم با مزد روزانه 20ریال که استکان چای بود 1ریال بعبارتی مزد یک روز من بود 20استکان چایی الان پسر یکی از اقوامم که دیپلم است در قهوه خانه شاگردی میکنه با مزد روزانه 65هزار تومان که قیمت یک استکان چایی 30هزار تومان میباشد بعبارتی دوتا استکان چایی مزد روزانه ایشان میباشد شما بفرمایید اسم این کاررا چی بنامیم. (371342)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها