به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۹:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۰ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۲۶۵۱۵۵

تلاش گروه‌۲۰ برای کاهش‌فشار بر کشورهای فقیر

تلاش گروه‌۲۰ برای کاهش‌فشار بر کشورهای فقیر
گروه بین الملل: در سایه‌همه‌گیری ویروس کرونا اوضاع اقتصادی و توان مالی بسیاری از کشورهای فقیر و در حال توسعه آسیب‌های جدی دیده است. کشورهای گروه ۲۰ تصمیم گرفته‌اند کشورهای فقیر را از پرداخت بهره بدهی‌های خود تا پایان سال ۲۰۲۱ معاف کنند.
این نخستین باری نیست که کشورهای صنعتی و پیشرفته در ایام شیوع کرونا برنامه‌ای برای کمک به توان مالی کشورهای فقیر و در حال توسعه عرضه می‌کنند.در نشست وزیران دارایی کشورهای گروه ۲۰ در بروکسل برنامه‌ای برای معافیت‌های کشورهای فقیر در بازپرداخت بدهی‌های خود تصویب شده است.گروه ۲۰ در بر گیرنده ۱۹ کشور صنعتی به اضافه اتحادیه اروپا است. هدف از برنامه یاد شده، ایجاد ثبات در اقتصاد جهان و کمک به افزایش نرخ رشد اقتصادی در پهنه گیتی اعلام شده است.قرار است کشورهای فقیر و در حال توسعه از برنامه عرضه شده توسط گروه ۲۰ نصیب ببرند. این برنامه ناظر بر به تعویق انداختن بازپرداخت بهره بدهی‌ها و در مواردی معافیت برخی از کشورها از بازپرداخت قروض است.
افزون بر آن قرار است صندوق بین‌المللی پول ۶۵۰ میلیارد دلار دیگر به عنوان کمک‌های مالی مربوط به مقابله با پیامدهای همه‌گیری کرونا در اختیار کشورهای فقیر و در حال توسعه قرار دهد.
اولاف شولتس، وزیر دارایی آلمان در این باره گفت: «با این اقدام ما می‌توانیم تاثیری مهم در ایجاد ثبات اقتصادی در جهان بر جای نهیم. این یک دستاورد بزرگ و مشترک ما در عرصه سیاست‌های مالی جهان است.» وزیر دارایی آلمان افزود که کشورهای گروه ۲۰ این اقدامات خود را ادامه خواهند داد.وزیران دارایی کشورهای عضو گروه ۲۰ همچنین تصمیم گرفتند که مهلت پرداخت اقساط مربوط به بدهی‌های ۷۱ کشور فقیر جهان را تا پایان سال ۲۰۲۱ به تعویق بیاندازند.این در حالی است که شماری از کشورهای فقیر و از جمله کشورهای آفریقایی در فوریه سال جاری از کشورهای ثروتمند خواستار بخشش بدهی‌ها شده بودند.
دانیله فرانکو، وزیر دارایی ایتالیا که ریاست کشورهای گروه ۲۰ را برعهده دارد، درباره درخواست کشورهای آفریقایی اظهار نظر نکرد.کشورهای گروه ۲۰ برای این دسته از کشورها برنامه‌ای را پیشنهاد داده‌اند. بر اساس این برنامه کشورهای فقیر می‌توانند با هماهنگ کردن برنامه اصلاحات اقتصادی خود با کشورهای پرداخت کننده وام، بر سر نحوه بازپرداخت بدهی‌های خود به توافق برسند.گفته می‌شود شمار اندکی از کشورهای فقیر و در حال توسعه از این برنامه بهره‌ گرفته‌اند. بدیهی است که "ورشکستگی دولتی" می‌تواند باعث قطع شریان‌های ارتباطی این کشورها از بازارهای مالی جهان گردد.
وزیر دارایی ایتالیا تاکید کرد که کشورهای گروه ۲۰ وظیفه خود می‌دانند تا به کشورهایی که از نظر مالی در موقعیت ضعیف و شکننده‌ای قرار دارند، کمک کنند.اولاف شولتس، وزیر دارایی آلمان گفت که گرچه نشانه‌هایی حاکی از بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش نرخ رشد در این یا آن کشور مشاهده می‌شود، اما این بهبود شامل حال همه کشورهای جهان نمی‌گردد.وزیر دارایی آلمان در عین حال تاکید کرد که او همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا برنامه‌های ارائه کمک‌های مالی کشورها گروه ۲۰ همچنان ادامه یابد.دانیله فرانکو نیز گفت که کشورهای گروه ۲۰ از همه ابزارهای مربوط به سیاست‌های اقتصادی بهره خواهند گرفت تا از زندگی، تندرستی و درآمد مردم در نقاط مختلف جهان حمایت و پشتیبانی کنند.
صندوق بین‌المللی پول در آغاز هفته جاری برای ۲۸ کشور فقیر جهان بخشش بدهی به میزان ۲۳۸ میلیون دلار پیش‌بینی کرده است. رقمی که با توجه به سطح بدهی‌های کشورهای فقیر رقم بزرگی نیست.این سومین باری است که صندوق بین‌المللی پول از زمان شیوع ویروس کرونا تا کنون، اقدام به تعیین بخشش بدهی می‌کند.از سوی دیگر، کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که تا آوریل سال ۲۰۲۲ مبلغی بالغ بر ۹۸۴ میلیون دلار دیگر از بدهی‌های کشورهای فقیر مشمول بخشش می‌شود.تا کنون صندوق مقابله با فجایع این نهاد مالی مبلغی معادل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار به عنوان کمک مالی به کشورهای در حال توسعه پرداخت کرده است.
این در حالی است که کشورهای عضو گروه ۲۰ برای مقابله با پیامدهای اقتصادی همه‌گیری ویروس کرونا در کشورهای خود مبلغی بالغ بر ۱۲هزار میلیارد دلار تزریق کرده‌اند.
یکی از موضوعات اصلی مورد گفت‌وگو و مذاکره وزیران دارایی کشورهای گروه ۲۰ موضوع اصلاح سیستم مالیاتی در جهان بود.برای اینکه دولت‌ها بتوانند هزینه‌های مربوط به مقابله با پیامدهای همه‌گیری کرونا را تامین کنند، نیاز به منابع درآمدی بیشتری دارند.
جنت یلن، وزیر دارایی دولت بایدن هم خواستار تعیین ۲۱ درصد به عنوان حداقل مالیات شرکت‌ها در جهان شد.این در حالی است که سازمان همکاری و توسعه اقتصادی که در بر گیرنده بزرگ‌ترین کشورهای صنعتی جهان است، هدف تعیین ۱۲ درصد مالیات را برای شرکت‌ها در جهان دنبال می‌کند.
سون گیگولد، سیاستمدار حزب سبزها در پارلمان اروپا و یکی از کارشناسان امور مالی از پیشنهاد وزیر دارایی آمریکا استقبال کرد. گیگولد در عین حال، عدم همراهی اولاف شولتس با پیشنهاد جنت یلن در ارتباط با تعیین مالیات برای شرکت‌ها مورد انتقاد قرار داد.افزون بر این قرار است از تابستان سال جاری، زمینه برای اخذ مالیات از شرکت‌های دیجیتال نظیر گوگل، آمازون و اپل فراهم شود.این شرکت‌ها تا کنون با انتقال دفاتر خود به کشورهایی با میزان مالیات‌های نازل‌تر، عملا از پرداخت کامل مالیات‌های خود شانه خالی کرده‌اند.

 
برچسب ها: کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها