به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۰ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۲۶۵۱۵۸

ایران نفتکش توقیف‌شده کره را آزاد کرد

ایران نفتکش توقیف‌شده کره را آزاد کرد
گروه سیاسی: یک نفتکش کره جنوبی که سه ماه در ایران توقیف شده بود، آزاد شد.
وزارت خارجه کره جنوبی اعلام كرد: ناخدا و ملوانان همگی در سلامت کامل هستند". سخنگوی وزارت خارجه ایران هم آزادی کشتی را تایید کرد.اطلاعات ناوبری نشان می‌دهد که این کشتی صبح روز، جمعه، بندرعباس را ترک کرد.
یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی  گفت: آزادی این کشتی پس از گفتگوها درباره رفع توقیف از ۷ میلیارد دلار بلوکه‌شده ایران انجام شده است.آزادی کشتی کره جنوبی در آستانه مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی در وین رخ داده، مذاکراتی که قرار است درباره رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بازگشت ایران به محدودیت‌های هسته‌ای تعیین شده در برجام باشد.
این چندمین نفتکشی است که از زمان بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران خبرساز می‌شود.در ماه دی سپاه این نفتکش و خدمه آن را توقیف و دلیلش را آلودگی محیط‌زیست عنوان کرد.
یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی، که خواست نامش فاش نشود، گفته ایران و کره جنوبی توافق داشته‌اند که توقیف نفتکش و آزادی دارایی‌های ایران به هم ارتباطی ندارند اما کره جنوبی قول داده که به آزادی دارایی ایران کمک کند.سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت: دادستانی با "تکمیل تحقیقات" دستور آزادی کشتی را داده است. خطیب‌زاده گفت: "عدم سوء سابقه ناخدا و کشتی، زمینه نگاه مثبت دادستان محترم را فراهم کرد."پیش از این و در جریان سفر معاون وزیر خارجه کره جنوبی به ایران، وزارت خارجه کره اعلام کرد: ایران خواهان آزادی یک میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه‌شده‌اش شد تا از آن برای خرید تجهیزات پزشکی استفاده کند.چندی پیش رسانه‌های کره جنوبی از "موافقت اصولی" آمریکا با آزادسازی دارایی‌های ایران در کره و انتقال آن از طریق کانالی مالی در سوئیس خبر دادند.ایران پیشتر همه خدمه نفتکش، به جز ناخدای آن را آزاد کرده بود.

 
برچسب ها: کره جنوبی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها