به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۵ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب : ۲۶۶۲۶۶

آمریکا غنی‌سازی ۶۰ درصدی را تحریک‌آمیز خواند

گروه بین‌آلملل: سخنگوی کاخ سفید از اقدام «تحریک‌آمیز» ایران برای آغاز غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد ابراز نگرانی کرد و همزمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد که ایران تصمیم خود برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی را به اطلاع این نهاد رسانده است.
آمریکا غنی‌سازی ۶۰ درصدی را تحریک‌آمیز خواند
جن ساکی می‌گوید به رغم بیانیه «تحریک‌آمیز» ایران، ایالات متحده کماکان متعهد به ادامه مذاکرات هسته‌ای است. عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، روز سه‌شنبه از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در کشور خبر داد. او گفت این موضوع به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است. رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه طی نامه‌ای به اعضای شورای حکام تایید کرد که ایران اطلاع داده است در صدد غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم است. اعلام این سطح از غنی‌سازی توسط تهران دو روز بعد از انفجار در مرکز غنی‌سازی نطنز انجام می‌شود. ایران و برخی رسانه‌های غربی و اسرائیلی می‌گویند اسرائیل پشت این خرابکاری بوده است. ساکی می‌گوید ما مطلقا نگران اظهارات «تحریک‌آمیز ایران درباره غنی‌سازی ۶۰ درصدی هستیم».

او گفت ما بر این باور هستیم که راه دیپلماسی و مذاکره تنها مسیر پیش روست و حتی مذاکرات غیرمستقیم نیز بهترین راه برای حل مسئله هسته‌ای ایران است. ایران و چهار عضو دیگر برجام هفته گذشته مذاکرات هسته‌ای را آغاز کردند و نماینده آمریکا نیز در وین حضور داشت اما نمایندگان تهران و واشینگتن مذاکرات مستقیم با یکدیگر نداشتند. قرار است نشست بعدی اعضای برجام روز پنج‌شنبه هفته جاری در وین برگزار شود. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ۱۸ دی‌ماه حتی از غنی‌سازی ۹۰ درصد سخن به میان آورده بود. بهروز کمالوندی گفت: «پیشرفت‌های ما به حدی است که به راحتی می‌توانیم در درصدهای مختلف تا ۹۰ درصد، اورانیوم را غنی‌سازی کنیم». برای ساخت بمب هسته‌ای نیاز به غنی‌سازی حدود ۹۰ درصدی اورانیوم است.

ایران در سال گذشته از بسیاری از تعهداتش در چارچوب برجام عدول کرد و ضمن آغاز روند تولید اورانیوم فلزی که کاربرد نظامی هم دارد، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد. در هفته‌های اخیر تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام افزایش یافته است ولی آمریکا می‌گوید ایران باید ابتدا به تعهدات خود طبق برجام بازگردد تا تحریم‌ها لغو شود و در مقابل دولت ایران می‌گوید تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشود، به اجرای کامل تعهدات خود باز نمی‌گردد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها