به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۸ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۲۶۶۶۳۱
آمریكا: غنی سازی ۶۰ درصدی کمکی به ایران نمی‌کند

بایدن: برای برجام،امتیازات عمده نخواهیم داد

بایدن: برای برجام،امتیازات عمده نخواهیم داد
گروه سیاسی:  رئیس جمهور آمریکا گفت: هنوز زود است که معلوم شود مذاکرات غیر مستقیم با ایران در احیای توافق هسته‌ای برجام موفق خواهد شد یا نه.
جو بایدن گفت: اقدام ایران در غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم، "کمکی به این کشور نمی‌کند."رئیس جمهور آمریکا از مذاکرات وین استقبال کرده و گفته است "ما خوشحالیم که ایران پذیرفته به گفتگو ادامه دهد." بایدن گفت هنوز برای قضاوت درباره‌ نتیجه‌ نهایی این مذاکرات زود است، چون مذاکرات جریان دارد.
 بایدن بار دیگر تاکید کرد از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که در زمان حضور او در معاونت ریاست‌جمهوری باراک اوباما به دست آمد، حمایت می‌کند اما برای بازگشت به آن "امتیازات عمده" نخواهد داد.
جو بایدن بار دیگر تاکید کرد که به نظر او آمریکا «هرگز نباید از این توافق خارج» می‌شد .
پیش از این نیز وزیر امور خارجه آمریکا  قصد ایران برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را «تحریک آمیز» خواند و گفته بود که برداشتن چنین گامی جدی بودن تهران در مذاکرات هسته‌ای در وین، پایتخت اتریش، را زیر سوال می‌برد.پیش از آغاز دور دوم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین و به دنبال انفجار در تاسیسات غنی‌سازی نطنز در هفته جاری، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در واکنش به این اتفاق، قصد دارد غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز کند.
دور دوم نشست کمیسیون مشترک توافق هسته‌ای موسوم به برجام روز پنجشنبه با حضور نمایندگان ایران، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا برگزار شد. نمایندگان آمریکا نیز در هتلی در نزدیک محل این مذاکرات حضور دارند و برای نخستین بار در این مذاکرات روز گذشته نشستی به طور غیر رسمی با کشورهای عضو برجام، به غیر از ایران، برگزار کردند.یک مقام اتحادیه اروپا هم  گفت که مطمئننا طرف‌های حاضر در مذاکرات برجام نسبت به «هفته پیش به هدف نزدیکترند»، اما او نمی‌تواند بگوید چقدر زمان لازم است تا به نتیجه برسند.این مقام اتحادیه اروپا که نامش فاش نشده این نتیجه را «بازگشت آمریکا به توافق اتمی و در عین حال پایبندی کامل ایران به تعهداتش» توصیف کرد.
وی در ادامه اظهار داشت، مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین، پس از چند روز متوقف می‌شود و مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی برای مشورت به کشورهای خود برمی‌گردند.
مجله فارین پالیسی هم گزارش داد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام است و با آغاز مذاکرات در وین رابرت مالی، مذاکره کننده ارشد آمریکا در وین، در حال تدوین یک نقشه راه پیشنهادی برای احیای این توافق است.منابع نزدیک به مذاکره کنندگان آمریکایی و اروپایی به فارین پالیسی گفته‌اند، انتظار می‌رود رابرت مالی به تهران یک بسته پیشنهادی ارائه کند که بر مبنای آن ایران در ازای لغو بخشی از تحریم‌ها به تعهدات برجامی خود بازگردد، اما رفع تحریم‌ها در اندازه‌ای نخواهد بود که باعث شود که سیاستمداران افراطی در داخل آمریکا از جمله تعدادی از دموکرات‌ها، دولت جو بایدن را مورد حمله قرار دهند.


 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها