به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۱ ساعت ۲۲:۲۳
کد مطلب : ۲۶۷۶۴۱

رونمایی جمهوری‌خواهان از بسته تحریمی ایران

رونمایی جمهوری‌خواهان از بسته تحریمی ایران
گروه بین‌الملل: جمهوریخواهان کنگره آمریکا امروز چهارشنبه از آنچه آن را بزرگترین بسته تحریم ها برضد ایران در تاریخ، توصیف کردند، پرده برداشتند. این اقدامی عمدتاً نمادین به منظور تضعیف دیپلماسی دولت بایدن (رئیس جمهور آمریکا) با تهران و ارسال این پیام است که قانونگذاران جمهوریخواه با لغو تحریم های اقتصادی فلج کننده برضد این نظام تندرو (ایران)، تسلیم نخواهند شد.

این طرح که «قانون فشار حداکثری» نامیده شده است، کارزار تحریم های سختگیرانه دولت ترامپ (رئیس جمهور سابق آمریکا) ضد ایران را به طور رسمی ساماندهی و دولت بایدن را وادار خواهد کرد هر گونه توافق هسته ای اصلاح شده با ایران را پیش از تصویب آن، برای بازنگری به کنگره تحویل دهد. این طرح که «کمیته بررسی جمهوریخواهان» هدایت آن را بر عهده دارد، در نشست خبری صبحگاهی با حضور مایک پمپئو وزیر امور خارجه سابق در کنگره، اعلام شد. پمپئو تلاش های دولت ترامپ را برای انزوای ایران و جلوگیری از تامین مالی تروریسم منطقه ای این کشور، رهبری کرد.در حالی که دولت بایدن به پیوستن مجدد به توافقنامه هسته ای سال 2015 و کاهش فشار آمریکا بر ایران نزدیک می شود، جمهوریخواهان کنگره از اختیارات قانونگذاری و نظارتی خود برای مختل کردن مذاکرات و روشن ساختن این مسئله که هر گونه توافقی فراتر از دوره ریاست جمهوری بایدن، دوام نخواهد آورد، استفاده می کنند. در حالی که این طرح تحریم ها از بخت کمی برای تصویب در کنگره تحت کنترل دموکرات ها برخوردار است، اما نشانه دیگری است دال بر اینکه جمهوریخواهان در مخالفت با یک توافقنامه (هسته ای) اصلاح شده که میلیاردها دلار احتمالی از دارایی های نقد را در اختیار جمهوری اسلامی قرار می دهد، متحد هستند.
همچنین احتمال دارد دموکرات های تندرو از جمله باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا از دولت بایدن، در صورت لغو تحریم ها پیش از آن که ایران برنامه هسته ای خود را از بین ببرد، حمایت نکنند. پمپئو و جیم بَنکْسْ عضو جمهوریخواه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان و رئیس کمیته بررسی جمهوریخواهان گفتند این طرح پیامی به کاخ سفید و ایران است مبنی بر اینکه کنگره از هر گونه توافقی که برای رای گیری، ابتدا به آن تحویل داده نشود، پیروی نخواهد کرد. دولت اوباما (رئیس جمهور اسبق آمریکا) هرگز توافقنامه ایران را از ترس اینکه تصویب نشود، به کنگره ارائه نکرد. چون این توافقنامه (هسته ای) هرگز به طور رسمی تصویب نشد، دولت ترامپ به آسانی توانست آن را در سال 2018 کنار بگذارد.
طرح کمیته بررسی جمهوریخواهان علاوه بر گسترش تحریم ها به برنامه موشک های بالستیک ایران، گروه های نظامی و شبه نظامی در منطقه، درخواست های دوازده گانه پمپئو در خصوص ایران را که شامل توقف کامل برنامه غنی سازی هسته ای این کشور است، به قانون ساماندهی خواهد کرد. این طرح همچنین کنگره را مکلف خواهد کرد هر گونه توافق دولت بایدن در جریان گفت و گوهایش با ایران را بررسی کند. شروط هر توافقنامه ای برای تصویب رسمی به عنوان معاهده، باید به سنا ارسال شود. این طرح همچنین توانایی رئیس جمهور را در کاهش یک جانبه تحریم ها با استفاده از فرمان اجرایی ریاست جمهوری، محدود خواهد کرد. دولت بایدن پیشتر این مسئله را بررسی کرده است.

تشکر پمپئو برای تلاش های تحریمی علیه ایران
وزیر امور خارجه سابق آمریکا از نمایندگان کنگره که در تهیه پیش نویس قانونی جدید جهت افزایش تحریم ها علیه ایران نقش داشتند، تشکر کرد.
مایک پمپئو که با هدف تشکر از نمایندگان کنگره در برابر ساختمان کنگره سخن می گفت، تصریح کرد، بسیاری از کشورهای خاورمیانه بر این باورند که ایران عامل بی ثباتی منطقه است و باید برای رویارویی با این کشور تلاش کرد و این ائتلافی قابل توجه با ما به شمار می آید. وی بدون نام بردن از سمت جو بایدن گفت: جو دو بار از پویش فشار حداکثری سخن گفته است، این پویش تنها جنبه اقتصادی نداشت، بلکه جنبه های دیگری هم دارد، گویا برخی می گویند آمریکا به تنهایی چنین پویشی را آغاز کرده است، این پویش می تواند شرایط را برای ایران مشکل تر کند، این روند شرایط را برای حزب الله و دیگر شبه نظامیان وابسته به ایران در عراق یا حوثی های یمن که هنوز هم از نگاه ما یک سازمان تروریستی به شمار می آید، دشوار خواهد کرد.
وی افزود: سیاست تحریم موفق بود به همین دلیل ایران و گروه های تروریستی وابسته به این کشور به سختی در پی دستیابی به اموال توقیف شده اند. از نگاه سیاسی شاهد ائتلاف بزرگی بودیم زیرا عربستان، اسرائیل، امارات و دیگر کشورها همه و همه بر این باورند که ایران عامل بی ثباتی در خاورمیانه است و باید برای رویارویی با این کشور تلاش کرد. در بعد نظامی هم باید در پی تقویت اقدامات نظامی باشیم، ما توانستیم (سردار شهید) قاسم سلیمانی را از میان برداریم و با تقویت قدرت نظامی خود، توان بازدارندگی مان را بالا ببریم. وزیر امور خارجه سابق آمریکا اظهار داشت: به پیش نویس قانون جدید کنگره افتخار می کنم، می توان با عملی کردن این طرح، ایران را به این باور رساند که تا زمانی که به مطالبات بین المللی پاسخ ندهد، تحریم ها باقی خواهد بود. تحریم های بیشتری هم در راه است، امیدواریم این پیش نویس قانونی با موافقت دو حزب کنگره مواجه شود چون نتیجه چنین اتفاقی، امنیت برای آمریکاست، اگر به شیوه درست در این زمینه عمل کنیم امنیت دوستانمان در خاورمیانه و همچنین اسرائیل را تضمین می کنیم و قادر خواهیم بود توافقاتی مشابه با توافقات ابراهیم داشته باشیم. وی خطاب به نمایندگانی که اطراف او گرد آمده بودند، گفت: از خودتان بپرسید از دوازده شرطی که بیان کرده بودیم کدام یک را ایران اجرایی کرده است؟ کدام یک از شما معتقدید این خواسته ها غیر عقلانی بود؟ با این حساب تا زمانی که ایران به این آداب و رسوم عمل نکند چه انگیزه ای در میان است تا مانع از آن شود که شما به تداوم نیافتن تحریم ها علیه ایران رای دهید؟ از شما که در تهیه پیش نویس قانون مورد نظر نقش داشته اید تشکر می کنم.

واکنش کاخ سفید به تلاش های تحریمی جمهوریخواهان علیه ایران
جن ساکی ، سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران در مورد مذاکرات وین گفت: رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفت ‌و گو‌های سازنده ‌ای داشته تا راه‌ های جدیدی برای بازگشت دو طرف به توافق اتمی پیدا کنند. با اینکه این گفت ‌و گوها غیرمستقیم بوده می‌توانم تایید کنم که توقع داریم راهی رو به جلو بیابیم جن ساکی همچنین گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که در مدت دو هفته با ایران به توافق برسیم. سخنگوی کاخ سفید در مورد تلاش‌های جمهوریخواهان به خصوص وزیر خارجه سابق آمریکا، مایک پمپئو در مورد معرفی قانون جدیدی از طریق کنگره برای پایدار نگه داشتن فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی گفت: کاخ سفید هنوز برنامه ‌ای برای رفع تحریم ‌های ایران ندارد. جن ساکی اضافه کرد: سیاست دولت قبلی در مورد خروج از برجام باعث شد تا نظارت ‌های بین‌ المللی روی برنامه اتمی کاهش یابد و ما خواستار افزایش نظارت بر فعالیت ‌های اتمی ایران هستیم.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها