به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۳ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۲۶۷۷۹۳

ژنتیک افراد در نوع ابتلا به کرونا چه تاثیری دارد؟

ژنتیک افراد در نوع ابتلا به کرونا چه تاثیری دارد؟
گروه جامعه: رئیس انجمن ویروس شناسی گفت: آدنو ویروس‌ها یک نوع سرما خوردگی است که خیلی هم جدی نیست و در همان حد سرما خوردگی‌های معمولی است که سال‌های قبل هم، همراه ویروس‌های قدیمی کرونا و آنفوآنزا شیوع پیدا می‌کرد.
 
علیجان تبرائی، رئیس انجمن ویروس شناسی، با اشاره به نگرانی در علائم مشابه عفونت تنفسی آدنو ویروس‌ها در دوران کرونا ویروس‌ها، بیان کرد: آدنو ویروس‌ها در حقیقت سه گروه بیماری ایجاد می کنند و بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های گوارشی و بیماری‌های چشمی را شامل می‌شوند.وی ادامه داد: شکل بیماری‌های تنفسی این ویروس معمولاً از نوع بیماری‌های ملایم است، یعنی علائمش در حد سرماخوردگی معمول است و تهدید جدی مثل ویروس کرونا ندارد.

تبرائی افزود: اما بحثی که وجود دارد، چون برخی واکسن‌های کرونایی که در بازار است، بر پایه آدنوویروس هستند، ممکن است نگرانی‌هایی از این جهت که تداخل آنتی‌بادی‌ها را در پی داشته باشد وجود دارد که موضوعیتی ندارد.وی بیان کرد: اما در مجموع آدنو ویروس‌ها یک نوع سرما خوردگی هستند که خیلی هم جدی نیست و در همان حد سرما خوردگی‌های معمولی است که سال‌های قبل هم، همراه ویروس‌های قدیمی کرونا و آنفوآنزا شیوع پیدا می‌کرد.

تبرائی در مورد چگونگی تشخیص این ویروس، گفت: تشخیص این ویروس از طریق آزمایشگاه‌های مولکولی اتفاق می‌افتد که معمولا در کشور انجام نمی‌شود و پزشکان بر اساس تجربه متوجه آن می‌شوند.وی ادامه داد: این ویروس مشابه سایر ویروس‌های عامل سرماخوردگی علائم خیلی متفاوت نسبت به ویروس کرونا ندارد و پزشک بر اساس تجربه که در چه زمان‌هایی ممکن است این ویروس شایع شود آن را تشخیص می‌دهد.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران افزود: ابتلا به این ویروس درمان خاصی هم ندارد و حتی نیاز به تشخیص قطعی هم ندارد و فقط باید مراقبت‌های مربوط به بیماران تنفسی را انجام دهند. همچنین داروی اصلی برای آن وجود ندارد و پزشکان عمده روشی که برای سرما خوردگی انجام می‌دهند برای مبتلایان به این ویروس هم انجام می‌دهند.

تبرائی بیان کرد: این ویروس امکان عفونت ریوی دارد، اما عفونتی گذرا است و پایداری نخواهد داشت.وی با اشاره به اثر ژنتیک افراد در ابتلا به ویروس‌ها، به ویژه ویروس کرونا افزود: علاوه بر عوامل ویروسی، سبک زندگی، تغذیه مناسب و ساختار ایمنی بدن یکی از ابعاد بیماری با ویروس کرونا همین است، این نوع بیماری‌ها در برابر ژنتیک افراد رفتار متفاوتی نشان می دهند مثلا گیرنده‌های ویروس کرونا در بدن ما بر اساس ویژگی‌های ژنتیکی افراد قدرت بیان متفاوتی خواهند داشت.تبرائی در پایان ادامه داد:  به طور مثال دقت کنید که این ویروس در بچه‌ها، زنان و مردان رفتارهای مختلفی از خود را بروز می‌دهد و مثلا میزان بیانش در آقایان بیشتر است و برای همین شیوع بیماری گوید ۱۹ بین آنها بیشتر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها