به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۱:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۰ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۲۶۹۲۱۲

نقش پُررنگ روانشناسان در دنیای امروز

نقش پُررنگ روانشناسان در دنیای امروز
گروه جامعه: یک روانشناس، درباره اهمیت نقش روانشناسان در دنیای امروز و با توجه به شیوع ویروس کرونا توضیحاتی داد. راحیل شمساییدر رابطه با نامگذاری روز جهانی روانشناس و اهمیت نقش روانشناسان در دنیای امروز اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی و سازمان روانشناسی جهان (APA) معمولا یک روز از ماه آوریل را به عنوان روز روانشناس در نظر می‌گیرند؛ به طوری که سال ۲۰۱۷، روز ۲۸ آوریل در نظر گرفته شد که مصادف با ۸ اردیبهشت بود، این روز در سال ۲۰۱۶، مصادف با ۹ اردیبهشت ۹۵ بود. بنابراین، ۹ اردیبهشت روز جهانی روانشناس نیست و تنها می‌توانیم منتظر APA باشیم تا ببینیم چه روزی را برای روانشناس در نظر می‌گیرد.

وی در خصوص نقش مهم مشاور و روانشناس در دنیای امروز، بیان کرد: با توجه به تغییر و تحولات اتفاق افتاده در دنیای امروز و با توجه به شیوع ویروس کرونا و طبق اظهارات سازمان بهداشت جهانی، به دنبال این پاندمی و همه گیری، ما در تمامی جوامع، با معضل مهم افسردگی و بیماری‌های روانی روبرو هستیم که در جامعه ما نیز همانند دیگر کشورها، نیاز به مشاور و روانشناس بیشتر احساس می‌شود، به همین دلیل در این روز‌ها تأکید می‌شود که افرادی که با معضلاتی، چون استرس و نگرانی‌ها و مشکلات روحی و روانی روبرو هستند از وجود روانشناس و مشاوره بیشتر کمک بگیرند.

این روانشناس تصریح کرد: در این روز‌هایی که کرونا افزایشی شده است شاهد این هستیم که بسیاری از خانواده‌ها عزیزان خود را از دست داده‌اند و به همین دلیل، در میان اعضای این خانواده‌ها، برخی از افسردگی‌ها، بیماری‌های روان‌تنی و استرس‌های پس از حادثه وجود دارد که همین امر نیاز به مشاوره را در این سال‌ها پررنگ‌تر کرده است. بنابراین، امسال هم همانند سال‌های گذشته، در ایران و در تمام جهان، روز مشاوره و روانشناس را گرامی می‌دارند.

شمسایی گفت: تا قبل از شیوع ویروس کرونا، مراسم‌های گرامیداشت روز مشاوره و روانشناس به صورت حضوری برگزار می‌شد، اما به مدت دو سال است که هم سازمان نظام روانشناسی و هم NGO‌های مختلف در قالب وبینار‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد، مراسم تقدیر و تشکر را برگزار می‌کنند.

وی با اشاره به علم روانشناسی ادامه داد: روانشناسی تا سال ۱۷۷۹ بخشی از فلسفه بود و زیاد در آلمان و آمریکا رواج نداشت، اما بعد از سال ۱۸۷۹، اولین آزمایش‌ها در آلمان انجام و اولین مجله این کشور در حوزه روانشناسی منتشر شد و در سال ۱۸۹۰، ویلیام جیمز کتاب اصول روانشناسی را به چاپ رساند.

این روانشناس ادامه داد: در سال ۱۸۹۲، انجمن روانشناسی آمریکا تأسیس شد و در سال ۱۹۰۴، مشخص شد که چگونه می‌توان با شرطی‌سازی کلاسیک، پاسخ‌های شرطی را پیدا کرد و در سال ۱۹۰۵، تست هوش تنظیم شد و به همین ترتیب، علم روانشناسی گسترده‌تر شد که در این میان، روانشناسی شامل رویکرد‌های مختلفی می‌شود که برخی از این رویکردها، رویکرد‌های گذشته نگر هستند و به گذشته افراد توجه دارند و برخی دیگر از این رویکرد‌ها حال نگر هستند و در مرحله بعد، شناختی-رفتاری‌ها هستند که به دنبال آن، برخی، رویکرد‌های رفتار نگرانه داشتند و البته افرادی هم هستند که به روانشناسی اجتماعی بیشتر توجه دارند و در دسته‌های دیگر می‌توان به انسانگرایان، واقعیت‌گرایان و آینده‌نگری اشاره کرد.

شمسایی افزود: روانشناسی در حال حاضر، یک علم تخصصی و هر شاخه‌ای از این علم نیز کاملا تخصصی محسوب می‌شود و با توجه به تغییر و تحولات دنیای امروز و مشکلات روحی و روانی‌های موجود، هر بیمار یا شخصی بسته به مشکل خود نیاز به منظور بهره‌مند شدن از مشاور و روانشناس، نیاز به متخصص مورد نیاز خود را دارد.
برچسب ها: روانشناسی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها