به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۲ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۲۷۳۷۱۹

پاسخ به سوالات رایج درباره واکسیناسیون کودکان

پاسخ به سوالات رایج درباره واکسیناسیون کودکان
گروه علمی: این روزها یکی از نگرانی‌های والدین، واکسیناسیون کودکان است که در اینجا به برخی از سوالات آن‌ها پاسخ داده شده است. یک متخصص بیماری‌های عفونی کودکان به سوالات رایج در مورد تزریق واکسن کرونا به کودکان و دلیل نیاز آن‌ها به واکسن پاسخ داد.
 
دکتر دبی-آن شرلی استادیار متخصص اطفال در دانشگاه ویرجینیا و متخصص بیماری‌های عفونی کودکان است. او در اینجا به برخی از نگرانی‌های والدین در مورد تزریق واکسن کرونا به کودکان و نوجوانان پاسخ می‌دهد؛

۱. آیا واکسن در کودکان و نوجوانان موثر است؟
بله داده‌های اخیر نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد واکسن کووید۱۹ در این گروه سنی واقعا خوب عمل می‌کند. واکسن کووید۱۹ در پیشگیری از بیماری کرونا در یک آزمایش بالینی مداوم روی کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله در آمریکا ۱۰۰ درصد موثر بود. بدن نوجوانان در پاسخ به واکسن، سطح بالایی از آنتی بادی ایجاد کرد و پاسخ ایمنی آن‌ها درست به همان اندازه که در بزرگسالان و جوانان ۱۶-۲۵ ساله دیده شده است، بود.

۲. چگونه می‌توانم بفهمم که واکسن برای فرزند من بی‌خطر است؟
به نظر می‌رسد تاکنون واکسن کووید۱۹ در بزرگسالان ایمن بوده و به خوبی تحمل شده است. همه واکسن‌های کووید۱۹ مجاز به استفاده تحت مطالعه دقیق قرار گرفته‌اند، به همین دلیل بررسی این واکسن‌ها به همان اندازه دقیقا در کودکان بسیار مهم است حتی پیش از اینکه مقامات بهداشتی استفاده از آن‌ها را توصیه کنند. مطالعات در این زمینه ادامه دارد و ضعیت کودکان واکسینه شده از نزدیک ادامه دارد و نظارت قوی بر ایمنی در تشخیص نگرانی‌های نادر و غیرمنتظره در صورت بروز، به سرعت کمک خواهد کرد.

۳. آیا هنوز هم لازم است کودکان واکسن بزنند؟
در حال حاضر کودکان تقریبا یک چهارم کل موارد گزارش شده هفتگی کووید۱۹ را نشان می‌دهند در حالی که بیماری جدی ناشی از ویروس کرونا در کودکان نادر است، اما این اتفاق می‌افتد. هزاران کودک در بیمارستان بستری شده و حداقل ۳۵۱ کودک بر اثر آن فوت کرده‌اند. واکسیناسیون به شما در محافظت از کودکان در برابر بیماری جدی کمک خواهد کرد.

از آنجا که نوجوانان می‌توانند کووید۱۹ را به دیگران منتقل کنند، واکسیناسیون کودکان می‌تواند یک قسمت مهم در بازگشت ایمن به فعالیت‌های عادی زندگی از جمله حضور در مدرسه، شرکت در ورزش‌های گروهی و گذراندن وقت با دوستان باشد. یک نظرسنجی گسترده از کودکان در سن مدرسه نشان داد که کودکان در مدرسه مجازی، میزان فعالیت بدنی پایین تر، معاشرت حضوری کمتر با دوستان و سلامت روحی یا عاطفی بدتر را در مقایسه با افرادی که آموزش حضوری کامل دارند، دارند. کودکان با افزایش بی‌سابقه‌ای از مشکلات در سلامتی و پیامد‌های غیرمستقیم مرتبط با بیماری همه گیر روبه‌رو هستند و ما باید راه‌هایی برای کمک به آن‌ها در بازگشت سریع و ایمن به زندگی عادی پیدا کنیم. واکسیناسیون یکی از آن‌هاست.

۴- چه عوارض جانبی ممکن است در انتظار کودکان باشد؟
عوارض جانبی ممکن است به دنبال واکسیناسیون مشاهده شود که معمولا شامل درد و تورم در محل تزریق بوده است. سایر عوارض جانبی شایع شامل خستگی و سردرد است. مشابه بزرگسالان جوان، برخی از نوجوانان تب، لرز، درد‌های عضلانی و درد‌های مفصلی را تجربه کرده‌اند که ممکن است بعد از دُز دوم بیشتر باشد. این تاثیرات کوتاه مدت است اما بیشتر آن‌ها طی یک تا دو روز برطرف می‌شوند.برخی از نوجوانان ممکن است هنگام تزریق غش کنند. اگر این مسئله نگران کننده در فرزند شما نیز وجود دارد، زودتر از موعد مقرر در سایت ثبت نام برای واکسن درج کنید. برای جلوگیری از جراحات احتمالی، می‌توان واکسن را در حالت نشسته یا درازکش به کودک تزریق کرد.

۵- آیا تا به حال واکنش‌های شدیدی بین کودکان واکسینه مشاهده شده است؟
در آزمایش بالینی واکسن‌ها هیچ عارضه جانبی جدی در رابطه با واکسیناسیون گزارش نشده است. واکنش‌های آلرژیک جدی به ندرت در افراد مسن گزارش شده است. هر کسی که حساسیت شدید یا فوری به واکسن یا هر یک از اجزای واکسن داشته باشد، نباید واکسن دریافت کند. اگر کودک شما سابقه واکنش آلرژیک شدید یا هر نوع واکنش آلرژیک فوری به یک واکسن یا درمان تزریقی دارد، به مسئول تزریق واکسن اطلاع دهید تا کودک شما حداقل ۳۰ دقیقه پس از تزریق واکسن تحت نظر باشد.

۶. چه زمانی واکسن کرونا برای کودکان زیر ۱۲ سال مجاز است؟
تولیدکنندگان واکسن کووید۱۹ آزمایش واکسن‌های کرونا را در کودکان کوچکتر آغاز کرده‌اند و یا در حال برنامه ریزی هستند. با در دسترس قرار دادن اطلاعات بیشتر، توصیه‌های مجاز ممکن است تغییر کند. کودکان در سنین ۲-۱۱ سال می‌توانند از اواخر سال جاری واجد شرایط باشند.

۷. اگر من واکسن دریافت کنم، اما فرزندم این کار را نکرده باشد، آیا هنوز می‌توانم ناقل ویروس باشم؟
واکسن‌های کووید۱۹ حاوی ویروس زنده کرونا نیستند، بنابراین نمی‌توانند باعث ایجاد کووید۱۹ شوند. در واقع واکسیناسیون شما و فرزندانتان را در برابر این ویروس محافظت می‌کند. مطالعات نشان داده است که مادران باردار و شیرده واکسینه شده می‌توانند ایمنی محافظتی را به نوزادان خود از طریق جفت و شیر مادر منتقل کنند و این یکی دیگر از مزایای واکسیناسیون است.اگرچه محققان هنوز در حال تحقیق در این باره هستند که واکسن چقدر می‌تواند به جلوگیری از شیوع کمک کند اما واکسیناسیون هنوز یک روش مهم برای محدود کردن افراد آلوده که هنوز واجد شرایط واکسن نیستند، مانند کودکان به شمار می‌آید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها