به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۷ ساعت ۱۹:۳۸
کد مطلب : ۲۷۴۷۴۳
اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند در انتخابات هیچ کاندیدایی ندارند اما ...

آیا اصلاح‌طلبان از مهرعلیزاده اعلام حمایت خواهند کرد؟

آیا اصلاح‌طلبان از مهرعلیزاده اعلام حمایت خواهند کرد؟
گروه سیاسی بهارنیوز: جبهه اصلاحات ایران «متشکل از ۳۱ حزب و ۱۶ فرد حقیقی اصلاح‌طلب» با رای‌گیری درون گروهی، ۱۴ کاندیدای مورد حمایت خود را معرفی کرد که ۵ نفر آنها کاندیدا نشدند و ۹ نفر دیگر را شورای نگهبان رد صلاحیت کرد.

افرادی که توسط حداقل 10 عضو مجمع ملی جبهه‌ اصلاحات ایران برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشنهاد شده‌ بودند به شرح زیر بود: 
1- جواد ظریف (37 پیشنهاد) {کاندیدا نشد}
2- اسحق جهانگیری (35 پیشنهاد) {ردصلاحیت}
3-  مصطفی تاج زاده (32 پیشنهاد) {ردصلاحیت}
4-  مسعود پزشکیان (25 پیشنهاد) {ردصلاحیت}
5-  محمدرضا عارف (21 پیشنهاد)  {کاندیدا نشد}
6-  محسن هاشمی (20 پیشنهاد) {ردصلاحیت}
7- محمد شریعتمداری (19 پیشنهاد) {ردصلاحیت}
8- مصطفی کواکبیان (15 پیشنهاد) {ردصلاحیت}
9- محمد صدر (13 پیشنهاد)  {کاندیدا نشد}
10- محمود صادقی (12 پیشنهاد) {ردصلاحیت}
11- زهرا شجاعی (11 پیشنهاد) {ردصلاحیت}
12- شهیندخت مولاوردی (11 پیشنهاد)  {کاندیدا نشد}
13- عباس آخوندی (11 پیشنهاد) {ردصلاحیت}
14- صادق خرازی (10 پیشنهاد)  {کاندیدا نشد}

با توجه به رد صلاحیت هر ۹ کاندیدای مورد حمایت این جبهه، در حال حاضر و طبق بیانیه رسمی این جبهه هیچ کاندیدایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ندارند. در عین حال، محسن مهرعلیزاده (رییس سازمان تربیت بدنی در دولت خاتمی و استاندار اصفهان در دولت روحانی) و عبدالناصر همتی (رییس‌ کل فعلی بانک مرکزی) که از نظر سیاسی به طیف اصلاح‌طلبان منتسب هستند به صورت مستقل اعلام کاندیداتوری نموده و از قضا هر دو آنها توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شده‌اند. برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب می‌گویند دلیل تایید صلاحیت آنان هم این است که در لیست ۱۴نفره جبهه اصلاحات نبوده‌اند! از سوی دیگر، رسانه‌های اصولگرایان طی روزهای اخیر با این ارزیابی که به دلیل مشارکت پایین در انتخابات، این ۲ نفر هیچ شانسی برای پیروزی ندارند قصد دارند آنها را به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان معرفی کنند تا بعدا در تحلیل‌های خود بگویند مردم به اصلاح‌طلبان رای ندادند.

در همین رابطه، برخی از اعضای جبهه اصلاحات ایران می‌گویند طی چند روز اخیر تقاضا و درخواست‌های زیادی برای بررسی وضعیت دو کاندیدای نزدیک به این طیف صورت گرفته است. کمیجانی از اعضای جبهه اصلاحات ایران در کلاب‌هاوس گفت: منتظر اعلام مواضع آقایان مهرعلیزاده و همتی خواهیم ماند، ما فعلا فقط اعلام کرده‌ایم کاندیدای اختصاصی نداریم، اما نگفته‌ایم از کسی اعلام حمایت خواهیم کرد یا نه. وی افزود: سال 92 نیز آقای روحانی کاندیدای اختصاصی اصلاح‌طلبان نبود اما با درخواست آقای خاتمی از آقای عارف، و برای ایجاد اتحاد و ائتلاف و جلوگیری از اشتباه تعدد کاندیداها در سال 84 که باعث پیروزی احمدی‌نژاد شد، از او حمایت کردیم.
گفتنی اینکه، در انتخابات سال 1384 آرای اصلاح‌طلبان بین هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی، مصطفی معین و مهرعلیزاده تقسیم شد و انتخابات به دور دوم کشیده شد که در دور دوم، احمدی‌نژاد با پیشی گرفتن از مرحوم هاشمی رییس‌جمهور شد.

وی افزود: اما ما این بار یک تجربه تلخ دیگر نیز در مقابل خود داریم. عملکرد آقای روحانی و دولتش در این 8 سال همه هزینه‌ها را به سبد اصلاح‌طلبان سرازیر کرد زیرا با وجودیکه ایشان کاندیدای اختصاصی ما نبود، اما اصولگرایان و حتی بخش عمده‌ای از افکار عمومی می‌گویند ایشان کاندیدای مورد حمایت اصلاحات و آقای خاتمی در سالهای 92 و 96 بوده و ما باید پاسخگوی همه نقاط ضعف آن باشیم. و اصولا همین مسئله، باعث لطمه اساسی و از بین رفتن پایگاه آرای اصلاح‌طلبان شده است و یکی از دلایل اصلی رویگردانی گسترده کنونی افکار عمومی از صندوق‌های رای، همین موضوع است. که مصداق عینی آن را در انتخابات سال 98 مجلس دیدیم. به قول آقای تاجزاده، اقتدارگرایان بهترین عملکردشان، گرفتن امید از ملت بود تا با انتخابات حداقلی و مشارکت 20 تا 30 درصدی آرا، مجلس اقلیتی و احتمالا در آینده دولت اقلیتی را تشکیل بدهند!

وی در عین حال گفت: آقایان مهرعلیزاده و همتی به صورت مستقل ثبت‌نام کرده‌اند و جزو ۱۴ نامزد مورد حمایت ما نبوده‌اند اما با توجه به وضعی که شورای نگهبان برای ما پیش آورد و حتی یک نفر از ۹ کاندیدای موردحمایت ما را تایید نکرده است در بیانیه رسمی گفته‌ایم کاندیدای تشکیلاتی و اختصاصی نداریم. اما تقاضاها و درخواست‌هایی درون تشکیلاتی در روزهای گذشته توسط برخی فعالان مدنی و سیاسی از استان های مختلف داشته‌ایم که در انتخابات منفعل نباشیم و در صورت امکان و امضای میثاق‌نامه، یکی از دو کاندیدای مورد اشاره اعلام حمایت کنیم. همان کاری که سال 92 درباره روحانی انجام دادیم. کمیجانی می‌گوید: «اما این بار حتی اگر اکثریت جبهه اصلاحات به این نتیجه برسند که از یک کاندیدای غیرتشکیلاتی اعلام حمایت کنند با تجربه‌اندوزی از انتخابات سالهای 92 و 96 اعلام حمایت بی قید و شرط از آقای روحانی، این بار یقننا، شروط و تمهیدات و ملاحظات حزبی خود را مدنظر خواهیم داشت. برای مثال هر کدام از این دو کاندیدا از قبل باید اعلام کنند معاون اولشان چه کسی خواهد بود؟ در مناظرات چه خواهند گفت و نسبت خود با اصلاحات و اصلاح‌طلبی را به طور شفاف تشریح کنند.» 

اظهارات افراد نزدیک به جبهه اصلاحات البته حکایت از این دارد که آنان اگر در دقیقه ۹۰ بخواهند از بین همتی یا مهرعلیزاده یک نفر را مورد حمایت قرار بدهند با توجه به فضای بسیار منفی که به دلیل بحران بورس و افزایش قیمت ارز در دوره مدیریت همتی در بین افکار عمومی وجود دارد، گزینه محسن مهرعلیزاده در اولویت اول خواهد بود، بویژه آنکه او از پایگاه نسبتا خوب قومیتی (به دلیل آذری بودن) نیز برخوردار است. اما اینکه آیا مهرعلیزاده حاضر به بستن میثاق‌نامه کتبی و معرفی یک چهره شاخص اصلا‌ح‌طلب به عنوان معاون اول خود می‌باشد، موضوعی است که طی چند روز آینده مشخص خواهد شد. هرچند مشکل حاد و سرنوشت‌ساز برای اصلاح‌طلبان، سطح پایین مشارکت مردم در انتخابات 28 خردادماه خواهد بود که طبق آخرین نتایج نظرسنجی‌ها بین 30 تا 35 و نهایتا 40 درصد ارزیابی می‌شود که در چنین سطح مشارکتی احتمال پیروزی کاندیداهای اصلاحات بسیار پایین خواهد بود به جز اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شود.
برچسب ها: مهرعلیزاده

۱۴۰۰/۰۳/۰۷ ۲۰:۴۳
مهم بهم زدن نقشه اصولگرایان تندرو است (373117)
۱۴۰۰/۰۳/۰۷ ۲۰:۵۹
اعلام حمایت کنید به معنی کرنش به هر شلاقی است. ما نیستیم. ما مردم اصلاح طلب که همه کاندیداهایمان را حذف کردند آزاد و آزاده ایم نه برده و نوکر. بیخود زور نزنید (373118)
مهرداد
United States
۱۴۰۰/۰۳/۰۷ ۲۱:۰۳
اصلاح طلبان کاندید ندارند...
اگر کسی بخواهد برایشان کاندید تراشی کن و انها هم قبول کنند ته مانده ابروی نداشته شان هم برای همیشه به باد فنا خ اهد رفت (373119)
من
Europe
۱۴۰۰/۰۳/۰۷ ۲۱:۵۰
شما اصلاح طلبان چقدر خودتون رو کوچیک کرده اید که حاظرید به هر خفتی تن بدهید ! تاسف میخورم براتون . جرات چیکاری را ندارید .. (373120)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها