به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۲۷۶۹۰۸
هشدار در مورد عدم همکاری ایران با بازرسان آژانس

بلینکن: با برجام هم صدها تحریم علیه ایران باقی می‌ماند

بلینکن: با برجام هم صدها تحریم علیه ایران باقی می‌ماند
گروه سیاسی: وزیر خارجه آمریکا در رابطه با مذاکرات وین گفت حتا در صورت احیای برجام "صدها تحریم" علیه جمهوری اسلامی باقی می‌ماند.
آنتونی بلینکن، گفت:مادام که رفتار ایران تغییر نکرده" صدها مورد تحریم باقی می‌ماند.به گفته بلینکن، این تحریم‌ها شامل مواردی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا وضع کرده است هم می‌شود.
وزیر خارجه آمریکا پیشتر نیز در جمع اعضای کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود که مطمئن نیست آیا واقعا جمهوری اسلامی حاضر است به توافق‌های برجامی عمل کند یا خیر.
از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواست امکان بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را فراهم سازد. آمریکا هشدار داد، عدم همکاری در این زمینه می‌تواند گفت‌وگوهای ناظر بر احیای برجام را به مخاطره اندازد.
توافق بر سر همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا تا روز ۲۴ ژوئن تمدید شده بود. توافقی که امکان بازرسی محدود به سایت‌های هسته‌ای ایران را فراهم می‌سازد. آمریکا خواستار ادامه نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده است.
رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه  از عدم پاسخگویی شفاف ایران در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای در چهار مرکز هسته‌ای سخن گفته بود.
در گزارش آژانس آمده بود که جمهوری اسلامی ایران درباره منشاء آثار یافت‌شده اورانیوم در تورقوزآباد و همچنین در مرکزی در اصفهان به پرسش‌های آژانس پاسخ نداده است.
جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات گروسی، آژانس را متهم به "سیاسی‌کاری" کرده و گفته بود که چنین گزارش‌هایی می‌تواند به مذاکرات کمیسیون مشترک برجام آسیب برساند.
در واکنش به اظهارات کاظم غریب‌آبادی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی در وین، ایالات متحده آمریکا بیانیه‌ای منتشر کرده است.آمریکا از ایران خواسته است تا زمینه نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای را فراهم سازد. در این بیانیه آمده است که عدم همکاری ایران می‌تواند گفت‌وگوها و مذاکرات ناظر بر احیای برجام را به مخاطره بیندازد.در این بیانیه آمریکا از این خواسته است که از انجام هر اقدامی که مانع از دسترسی و گردآوری اطلاعات لازم درباره فعالیت‌های هسته‌ای از سوی آژانس بین‌المللی انرژی گردد، جدا خودداری ورزد.
در بیانیه آمریکا آمده است که چنین اقدامی از سوی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند دست‌کم به طور جدی باعث پیچیده شدن بازگشت ایران به تعهدات برجامی و لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا گردد.
این بیانیه آمریکا به اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال شده است. کشورهای غربی از صدور قطعنامه شورای حکام درباره عدم همکاری ایران با بازرسان آژانس در شرایط کنونی چشم‌پوشی کرده بودند.گفته می‌شود کشورهای غربی صدور چنین قطعنامه‌ای در شرایط کنونی را به زیان پیشبرد مذاکرات کمیسیون مشترک برجام تشخیص داده بودند.


 
برچسب ها: برجام
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها