به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۲۷۷۹۹۵

تنش‌های شدید آبی در استان کرمان بیداد می‌کند

تنش‌های شدید آبی در استان کرمان بیداد می‌کند
گروه جامعه: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: با شناسایی سکونت گاه‌های جانوران و ایجاد آبشخور،نگذاشتیم زیست حیات وحش کرمان به دلیل نبود آب و خشکسالی به خطر بیفتد.مرجان شاکری در این باره اظهار داشت:  نزدیک به دو دهه است که استان کرمان درگیر خشکسالی است اما با همه اینها جزو استان‌های پیشرو در رفع مشکلات مربوط به آبشخورهای حیات وحش است. سال گذشته پس از ایجاد آبشخورهای مصنوعی در منطقه موفق شدیم بزرگترین پروژه آبرسانی به حیاط وحش را  که  به نوعی می شود گفت در ایران بی نظیر یا کم نظیر است، اجرا کنیم.

وی افزود: در شهرستان‌هایی مانند راور که بارش‌های شدید اما با منابع آبی کمی دارند یک بند سیمانی ایجاد کرده‌ایم که به محل ذخیره آب حیات وحش تبدیل شوند. این بندهای سیمانی به چند آبشخور  که آب مورد نیازشان از طریق چشمه‌ای در کویر لوت با 4 متر لوله گذاری تأمین شده ، متصل است. آب ابتدا وارد مخازن و رسوب‌گیری می شود. بعد این آب زلال وارد آب انبارهای بزرگ می شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در بخش دیگری از صحبت های خود به وضعیت تالاب جازموریان نیز اشاره کرد و گفت:  سدسازی‌ها، ساخت بندهای خاکی برای کشاورزی و  ایجاد بیش از 10 هزار چاه غیر مجاز  در کنار این تالاب ،همگی باعث کاهش آب منطقه شده که البته تاثیر گذارترین آنها بر افزایش خشکسالی منطقه همان  سد جیرفت است.

شاکری عنوان کرد: در کنار اینها خشکسالی‌هایی که در دهه‌های گذشته اتفاق افتاد  سبب شده تا تالاب جازموریان امروز حال و روز خوبی نداشته باشد.وی ادامه داد: برای رفع مشکل کم آبی تالاب جازموریان برنامه‌ای تدوین شده که اگر اجرا شود این تالاب احیا می شود . قرار است در شورای برنامه ریزی استان کرمان و سیستان و بلوچستان این طرح مصوب شود که طبق آن برنامه، بتوانیم اعتباراتی را در دوره های آتی جذب و به شکل عملی در احیای این تالاب به کار گیریم.

شاکری افزود: اما اگر قرار باشد چاه‌های غیر مجاز را مسدود کنیم ابتدا باید  معیشت مردم را در نظر بگیریم. چرا که مناطق اطراف تالاب جازموریان مردمان محرومی زندگی می‌کنند که معیشت شان وابسته به  منابع آبی است. پیش از هر چیز  اول  باید برایشان شغل های جایگزین در نظر گرفته شود.مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان ادامه داد: در 2 سال گذشته شاهد بودیم با توجه به بارندگی ها تالاب صددرصد آبگیری، شد اما باز هم متاسفانه منجر به احیای تالاب نشد  زیرا کرمان به دلیل خشکسالی های پی در پی گرد و غبار خیزترین استان کشور از نظر تحقیقات و بررسی های سازمان محیط زیست است. ضمن اینکه تحت تاثیر  گرد و غبارهای کویر مرکزی نیز در استان قرار داریم.

وی بیان کرد: هم اکنون نه تنها استان کرمان بلکه تمامی کشور درگیر بحران آب است. شمال و جنوب استان کرمان هم ندارد. ما درگیر بحران شدید و تنش های شدید آبی هستیم و در صورت عدم مدیریت صحیح منابع آبی متاسفانه شرایط بحرانی تر نیز خواهد شد.  آنچه ما به عنوان محیط زیستی ها بررسی می کنیم باید برای مدیریت آب برنامه ریزی دقیقی انجام شود.

شاکری در پایان گفت: از آنجا که برداشت محصولات کشاورزی برای کشاورزان به صرفه نیست ،بسیاری از محصولات جنوب استان  مدام خراب می‌شود  که در اصل این منابع آبی پنهان است که همراه با محصولات از بین می‌رود. برای مثال تمام سیب زمینی و پیازهایی که در جنوب استان غیر قابل استفاده و دپو می‌شوند  به نوعی موجب هدر رفت منابع آب استان  در شرایط بحران آب می شوند.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: تنش آبي
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها