به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب : ۲۷۸۰۸۱

مشکل بوی بد جنوب تهران و راهکار‌های رفع آن

مشکل بوی بد جنوب تهران و راهکار‌های رفع آن
گروه جامعه: کارشناس حوزه شهری گفت: کمتر از ۵ درصد از بوی بد جنوب تهران به مجتمع آرادکوه مربوط است.مهدی پیرهادی، کاندیدای انتخابات ششمین دوره شورای شهر تهران در تهران به موارد مشکل بوی بد جنوب تهران و راهکارهای رفع آن اشاره کرد و در پاسخ به این سؤال که برنامه شما برای حل مشکل بوی بد جنوب تهران که منتسب مجتمع آرادکوه است چیست؟ می‌گوید: بوی بد جنوب تهران یا بوی بد مسیر فرودگاه حضرت امام(ره) از منابع متعددی متصاعد می‌شود و یکی از این منابع که درصد بسیار کمی را به خود اختصاص داده مجتمع دفن آراد کوه است. اما علت این درصد کم چیست؟وی تشریح کرد: مسیر فرودگاه یا مسیر اتوبان خلیج‌فارس در غرب آراد کوه و در فاصله حدود 13 کیلومتری قرار دارد و باد غالب تهران غرب به شرق است. بنابراین به‌طور قاطع می‌توان گفت در اکثر مواقع هیچ موردی از آراد کوه به سمت اتوبان خلیج‌فارس و حرکت نمی‌کند.

پیرهادی ادامه داد که منشأ عمده بوی بد جنوب تهران و مسیر فرودگاه امام می‌تواند در اثر وجود کارخانه‌های اطراف تا شعاع 10 کیلومتری، دامداری‌ها و دام‌پروری‌های بسیار بزرگ در نزدیکی این بزرگراه در فاصله چند صد متری، همچنین وجود فاضلاب روان شهرک‌های اسلامشهر، واوان و دیگر شهرک‌های کوچک در غرب بزرگراه باشد که بیشتر مواقع در کانالی به نام کانال نواب و بخش انتهای رودخانه کرج جریان دارد و به پشت سد فشافویه که روبروی فرودگاه حضرت امام هست وارد می‌شود.

این کارشناس حوزه شهری تصریح کرد که در کنار موارد ذکرشده، تصفیه‌خانه شهرک واوان و اسلامشهر که در فاصله چند صد متری از اتوبان خلیج‌فارس قرار دارند و نزدیک فرودگاه حضرت امام نیز هستند سیستم تصفیه بیولوژیک و تصفیه هوازی دارند که باید گاز متصاعد شده از آن تخلیه گردد. درنتیجه این گاز شب‌ها توسط دریچه‌ها تخلیه‌شده و بوی بسیار بدی نزدیک فرودگاه حضرت امام(ره) شنیده می‌شود.

*راه برطرف کردن بوی بد جنوب تهران چیست؟
او پس از برشمردن دلایل بوی بد جنوب تهران به راه‌حل این معضل اشاره کرد و گفت: برای رفع بوی بد جنوب تهران باید دام‌پروری‌ها انتقال پیدا کنند و مجتمع پردازش آرادکوه سیستم تخمیر خود را روبسته کند. همچنین تصفیه‌خانه فاضلاب نیز از بی‌هوازی به هوازی تغییر یابد و کلیه فاضلاب‌های روان جمع‌آوری‌شده و تصفیه گردد.
پیرهادی تأکید می‌کند که راه‌حل بسیار کوتاه مدت در این رابطه وجود ندارد؛ مگر موارد قهری. البته کلیه این موضوعات خارج از محدوده شهری تهران بوده و شهرداری تهران مسئولیتی ندارد و تنها مسئولیت شهرداری در مجتمع آرادکوه است که کمتر از 5 درصد بوی جنوب تهران به خاطر وجود این مرکز است.
برچسب ها: بوي بد جنوب تهران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها