به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۹ - ۰۰:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۱۵ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : ۲۸۱۱۸۸

اولین شکست دولت جدید اسرائیل در کنست

اولین شکست دولت جدید اسرائیل در کنست
گروه بین الملل: دولت جدید اسرائیل در اولین رای‌گیری مهم پارلمان از زمان به دست گرفتن قدرت، شکست خورد.
نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، نتوانست رای کافی برای تمدید قانونی را کسب کند که بر اساس آن فلسطینی‌هایی که در سرزمین‌های اشغالی با یک اسرائیلی ازدواج می‌کنند، حق گرفتن شهروندی اسرائیل را ندارند.بعد از جلسه طولانی کنست (پارلمان اسرائیل)، در نهایت آرای موافق و مخالف تمدید این قانون مساوی شد و کارزار دولت ائتلافی  بنت برای گرفتن رای مثبت بی‌نتیجه ماند.
قانون منع شهروندی فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی که زوج اسرائیلی دارند، حدود دو دهه پیش برای اولین بار تصویب شد و از آن زمان تا کنون هر سال تمدید شده است.بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل و رهبر مخالفان در کنست، درخواست حمایت  بنت در این رای‌گیری را رد کرده بود. نتانیاهو از ابتدای شکل‌گیری دولت تازه در حدود سه هفته پیش وعده داده که برای سرنگونی آن و بازگشت دوباره به قدرت تلاش خواهد کرد.
منتقدان تمدید قانون شهروندی شامل سیاستمداران چپگرا و گروهی از قانون‌گذاران عرب اسرائیلی این قانون را نژادپرستانه می‌دانند و می‌گویند هدف آن جلوگیری از رشد اقلیت فلسطینیان ساکن نواحی اشغالی اسرائیل است.اما مدافعان آن استدلال می‌کنند که تمدید این قانون برای مقاصد امنیتی و حفظ هویت یهودی اسرائیل لازم است.
قانون "شهروندی و ورود به اسرائیل" در سال ۲۰۰۳ و در اوج انتفاضه دوم فلسطینیان به عنوان طرحی موقت تصویب شد و بعد از آن با وجود کاهش اعتراض‌ها در سال ۲۰۰۵ هر سال تمدید شد.


 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها