به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۰:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۱۸ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب : ۲۸۱۲۳۱

گشت ارشاد؛ آیا کشتنیان را سیاستی دگر آمد؟

گشت ارشاد؛ آیا کشتنیان را سیاستی دگر آمد؟
گروه سیاسی: احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار در یادداشتی بهادامه طرح گشت امنیت اخلاقی (گشت ارشاد) واکنش نشان داد. او در کانال تلگرامی خود نوشت: در حالی که ابراهیم رئیسی در تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود؛ گشت ارشاد خواهیم داشت اما برای مدیران، اینک سردار حسین رحیمی فرماندۀ انتظامی تهران بزرگ گفته است: گشت امنیت اخلاقی با قاطعیت و جدیت کارش را انجام می‌دهد.

واقعیت این است که پدیده ای به نام "گشت ارشاد" سال‌هاست که برای ایرانیان "مسئله" شده است. بسیاری از اقشار اجتماعی بخصوص قشر غیرسنتی جامعه، این پدیده را نوعی مزاحمت دستگاه حکومت برای زندگی عادی خود می‌دانند و بسیاری دیگر هم آن را در قالب ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی می‌شناسند، ویدئوهایی که در آن تعدادی از مأموران نیروی انتظامی نشان داده می‌شوند که خانمی اصطلاحاً "شل حجاب" را به سمت ماشین گشت می‌برند در حالی که فریاد آن خانم سبب جلب توجه رهگذران و ناراحتی عمیق آنها شده است.

واقعیت این است که دیدن چنین صحنه‌هایی، نه فقط مردم بی‌باور به حجاب، بلکه بسیاری از باورمندان به آن را هم سخت تکان می‌دهد و عواطف و احساسات و خشم آنها را برمی‌انگیزد.با این حساب، جای پرسش است که چرا عده‌ای بر ادامۀ این رفتار اصرار دارند، رفتاری که نه فقط هیچ شل حجابی را محجبه نمی‌کند بلکه سبب جریحه‌دار شدن عواطف جامعه از جمله بسیاری از بانوان با حجاب و خانواده‌های آنها نیز می‌شود.

طبعاً وظیفۀ پلیس در هر جامعه‌ای با هر نوع مرامی، ایجاد امنیت و آرامش روانی برای آحاد مردم است. هر اقدامی که این آرامش را به هم بزند، خلاف کارویژۀ نیروی پلیس است. یک بررسی سطحی و دم‌دستی هم نشان می‌دهد که گشت ارشاد به شیوۀ معمول آن، آرامش روانی جامعه و در مواردی حتی نظم آن را به هم می‌زند. از طرفی، طرفداران این روش‌ها به ده درصد جمعیت کشور هم نمی‌رسند. اگر نهادهای مسئول، در مورد این تخمین تردید دارند، می‌توانند با ارجاع مسئله به یک سازمان نظرسنجی معتبر و علمی میزان صحت و سقم آن را دریابند.

به هر حال، بسیاری از مردم در انتخابات اخیر به این دلیل از اصلاح‌طلبان رویگردان شدند که نمی‌خواستند شاهد اظهارنظرهای متفاوت و بعضاً ضد و نقیض مقام‌های رسمی و نزاع آنها بر سر مهمترین مسائل زندگی خود باشند تا برای‌شان روشن شود که مسئول هر اقدام مشخص در جامعه چه مقام یا نهادی است.اگر قرار باشد در دولت آقای رئیسی نیز رئیس دولت یک چیز بگوید و هر یک از مسئولان نهادهای دیگر از جمله نهادهای نظامی و انتظامی حرف خود را بزنند، داستان دولت قبل عیناً تکرار می‌شود و کشور به سمت بی‌ثباتی اجتماعی سوق پیدا می‌کند.

به نظرم تا دیر نشده است آقای رئیسی باید در این مورد موضع روشن و شفافی بگیرد تا برای عموم مشخص شود که آیا برنامۀ وی تدوام فشارهای اجتماعی بر مردم است یا اینکه آنطور که خودش اشاره می‌کند، به قول منوچهری دامغانی، کشتنیان را سیاستی دگر آمد!
برچسب ها: احمد زید آبادی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها