به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۱۸ ساعت ۱۸:۴۳
کد مطلب : ۲۸۱۷۲۶

تبهکاران کنکور

تبهکاران کنکور
رضا صادقیان
پدیده تقلب گسترده و بی‌شرمانه مافیای کنکور در سال جاری به صورت مشخص و مبرهن بر همگان آشکار ساخت که ریشه مافیای کنکور بیش از آن چیزهایی است که تا زمان حال گفته و نوشته‌اند.
وقتی مافیای کنکور که شعبه فرعی خودشان را چاپ و پخش کتاب‌های کمک درسی تعریف کرده‌اند با صدها رانت و ارتباطات خاص در دولت و سازمان‌های دیگر از حذف کتاب‌های کمک درسی دوره ابتدایی جلوگیری به عمل می‌آورند و موضع وزیر و وکیل را تغییر می‌دهند و اینجا و آنجا همچنان همان کارهای سراسر رانت‌خواری و مفسده ساز خودشان را دنبال می‌کنند و گویا با این وضعیتی که پیش آمده کسی و نهادی توان ایستادگی مقابل این مافیای سازمان یافته را ندارد و حال آنقدر گستاخ و وقیح ‌شده‌اند که پس از گذشت 10 دقیقه از زمان امتحان کنکور پاسخ سوالات را در چند کانال تلگرام منتشر می‌کنند! مافیا و فساد سازمان یافته دقیقا در این نقطه مشخص است.
مسئله و معضل غیرقابل انکار امروز خود کنکور و حواشی آن نیست. موضوع دیروز و امروز دانش آموزان و تشنگان تحصیلات تکمیلی حتی خود موسسه‌های ریز و درشت کنکوری و مدرسان حقه‌باز و شیاد برخی از این موسسات نیستند، آنان که روش را می‌فروشند، راه درس خواندن را به حراج می‌گذارند، از مدرسه و کسب دانش چیزی به غیر از تست و سرعت عمل را در عقل دانش آموزان بدبخت نمی‌کنند و حتی شیوه نگاه کردن و استراحت و برنامه‌ریزی تحصیلی را به فروش می‌گذارند، نمی‌توان توقع خاصی داشت، چرا که سال‌های سال است که این افراد با فروش همه چیز جیب‌های خودشان را انباشه از مال باد آورده کرده‌اند. اما مسئله اصلی به نقطه‌‌ای دیگر باز می‌گردد؛ به جایی که غول کنکور و دقیقا توسط سیاست‌گذاران کم فهم در سال 1347 همچون سدی سترگ مقابل دانش آموزان قرار داده شد. سیستمی که قرار بود بهترین‌ها را برای ادامه تحصیل گلچین کند حال به روزی افتاده که اهالی ثروت و عده‌ای رانت‌خوار در کثری از دقیقه پاسخ‌ سوالات را دریافت می‌کنند. دقیقا از همان روز مفسده کنکور بزرگ و بزرگتر شد، تا به امروز که ما با اژدهای هفت سر کنکور و مافیای آن روبرو هستیم.
در شرایطی که شرط معدل در کنکور نادیده گرفته می‌شود، جولان بی‌وقفه موسسات کنکوری به چشم اهالی سیاست‌گذار به هیچ گرفته می‌شود و رتبه‌های اول تا سوم کنکور با دریافت مبلغ‌های نامشخص در بوق گوش خراش تبلیغات‌های موسسه‌های کنکوری می‌دمند و استرس بی‌پایان را به جان خانواده‌ها و پشت کنکوری‌های می‌اندازند و سالیانه میلیاردها تومان گردش مالی برای مدرسان، موسسان، مشاوران تحصیلی و راهنمایان و ناشران بزرگ و کوچک درست می‌کنند؛ سیاست‌گذاران آموزشی ناخواسته-خواسته آب به آسیاب رانت‌خواران و مافیای کنکور می‌ریزند. زمین مستعد و سراسر خیال انگیز دانش آموزان را در اختیار عده‌ای سودجو و جیب‌بر قرار می‌دهند تا هر آنچه در زمینه کلاه‌برداری و کسب مال بیشتر را در ذهن و روان خود داشته و دارند را بر سر بیچارگان فرود بیاورند.
درست یا نادرست و طی سال‌های گذشته کنکور معمای دشواری بود که بخشی از دانش آموزان تیز هوش و آنان که در مدارس دولتی و در شهرستان‌ها و به دور از کتاب‌های کمک‌ درسی به تحصیل پرداخته بودند می‌توانستند با عبور از این سد جایگاه خودشان را به واسطه کسب رتبه خوب در فردای جامعه ایران عوض کنند؛ حال با چنین اتفاقی هیچ امیدی برای این افراد باقی نمی‌ماند.
اما؛ فساد سازمان یافته در کنکور سال جاری فرصتی است برای خشکاندن ریشه‌های این درخت فاسد و سراسر مفسده ساز. بهترین زمان برای ورود به ساختار رانت‌خواری و رانت‌پرور سودجویان است. بهترین فرصت برای ورود قوه قضاییه به باندهای مافیای کنکور است، نقطه‌ای که می‌توان به سادگی وابستگی‌های سازمانی و غیر سازمانی و عاملان فساد ساز کنکور را کشف و برای همیشه خشکاند و حداقل آنکه بخشی از اعتماد سوخته شده خانواده‌ها و جوانان بخت برگشته کنکوری را به آنان بازگرداند.
برچسب ها: کنکور
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها