به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۷:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب : ۲۸۲۳۴۳

سیستان‌و‌بلوچستان در جدال با‌خشکسالی و کرونا

سیستان‌و‌بلوچستان در جدال با‌خشکسالی و کرونا
گروه جامعه: سیستان و بلوچستان سال‌جاری را در شرایطی آغاز کرد که با کمترین میزان بارندگی در چند دهه اخیر مواجه بوده است. این خشکسالی و قطع شدن حق‌آبه هیرمند سبب شد منابع آب این استان به‌شدت افت کند. سیستان‌وبلوچستان با وجود آسیب‌هایی که از خشکسالی متحمل شد، اکنون در شرایطی گرفتار است که سایه این بلا و آفت طبیعی را می‌توان بر همه عرصه‌های زیست و زندگی دراین استان مشاهده کرد.

استان در چنبره کرونا
این روزها خبرهای خوبی از استان به گوش نمی‌رسد؛ افزایش آمار مبتلایان به بیماری کرونا و افزایش تعداد مرگ و میر براثر شیوع گسترده این ویروس، سیستان و بلوچستان را در کنار بحرانی‌ترین استان از نظر بی‌آبی، به بحرانی‌ترین استان در شیوع ویروس کرونا نیز تبدیل کرده است.

چند روزی است که درسراسر استان وضعیت قرمز اعلام شده است و همه اداره‌ها و بازار شهرها، به جز اداره‌ها و اصنافی که در رده‌بندی «درجه یک» قرار دارند، تعطیل هستند. این اقدام برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا صورت گرفته، اما با این وجود کمبود آب و هچنین قطع شدن آن موجب شده ‌است که برخی نسبت به این مساله حیاتی که نقش مهمی در کنترل ویروس کرونا دارد، واکنش نشان دهند.
 
شکست در نخستین گام
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان  دراین باره اظهارکرد: نخستین گام در کنترل بیماری کرونا، رعایت بهداشت فردی است. وقتی آب نباشد، رعایت بهداشت فردی معنایی ندارد. هنگامی که نخستین گام با شکست روبه‌رو می‌شود، دراین صورت گام‌های بعدی فایده‌ای نخواهد داشت.
سیدمحمد هاشمی‌شهری ادامه داد: استان با کمبود آب روبه‌روست. قطع برق و آب مشکل را دوچندان کرده، اما رفع این معضل مربوط به حوزه ما نیست. وزارت نیرو و نمایندگان استان در مجلس در جریان این شرایط هستند و باید برای آن چاره‌اندیشی کنند.
 
وی عنوان کرد: در همین زاهدان، در برخی مناطق آب قطع است. ساکنان این مناطق برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا نیاز به شست‌وشو دارند؛ وقتی بهداشت فردی نباشد تلاش‌های بخش درمان بی‌نتیجه می‌ماند.
هاشمی‌شهری افزود: در برخی نقاط زاهدان ایستگاه‌های آب شیرین وجود دارد که افراد برای تامین آب ضروری به این ایستگاه‌ها می‌روند. این موضوع خود به عاملی برای تشکیل یک تجمع است و به‌نوعی مانند یک بمب در شیوع ویروس کرونا عمل می‌کند. در موضوع آبرسانی سیار هم شرایط بهتر از این نیست. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان در بخش دیگری از سخنانش گفت: اکنون در غسالخانه آرامستان زاهدان برای شست‌وشوی اموات نیز با افت فشار آب روبه‌رو هستند. در بازدیدی که از این مکان داشتم، شرایط را از نزدیک دیدم. همچنین مساله قابل‌توجهی هم که درآن مکان وجود داشت، حضور جمعیت زیادی برای دفن متوفیان بود که حضور این تعداد جمعیت، بسیار نگران‌کننده بود. البته این موضوع را با استاندار سیستان‌وبلوچستان در میان گذاشتم که قول رسیدگی داد.

آبرسانی با رعایت نکات بهداشتی
مدیر مطالعات و دفتر فنی مجتمع روستایی آبفای استان سیستان وبلوچستان نیز در گفت وگو با همشهری اظهارکرد: به دلیل خشکسالی، استان با کمبود منابع آبی روبه‌رو است، اما همه تلاش‌ها در زمینه آبرسانی از طریق شبکه و بخش سیار، با رعایت نکات و موازین بهداشتی درحال انجام است.مصطفی سیاسر گفت: همه دستورالعمل‌های بهداشتی در تأمین آب روستایی، به‌ویژه در بخش سیار، درحال انجام است. در هر روستایی منبع ذخیره آب وجود دارد و راننده تانکر آب سیار براساس آموزش‌هایی که دیده، ابتدا با کلر تانکرها را گندزدایی و سپس آب مورد نیاز روستا را در تانکرهای ثابت تخلیه می‌کند. این موضوع سبب می‌شود تا مردم مجبور نباشند برای تهیه آب صف بندند.

وی ادامه داد: همچنین بهورزان روستاها هم نظارت جدی بر رعایت بهداشت آب دارند و کیفیت و کلر موردنیاز آب را کنترل می‌کنند.سیاسر درباره افت فشار و قطع شدن آب نیز عنوان کرد: همه‌جای استان با قطع آب روبه‌رو نیستند. بیشتر شبکه‌ها دائماً درحال آبرسانی هستند و مشکل فقط مربوط به نواحی شمالی زاهدان و برخی جاهای دیگر است که آب آنها از طریق چاه‌ها تامین می‌شود؛ یعنی زمانی که برق قطع می‌شود، سامانه آبرسانی هم از کار می‌افتد و این موضوع باعث می‌شود در برخی مناطق، مردم با قطع آب مواجه شوند. وی درباره ایستگاه‌های آب شیرین هم اظهارکرد: مردم در برخی نقاط استان، به‌ویژه در زاهدان، با شوری آب مواجهند. به همین دلیل این ایستگاه‌ها برای تامین آب شیرین ایجاد شده‌اند و همه نکات و موازین بهداشتی در ساخت آنها رعایت شده‌است. سیاسر ادامه داد: اگرچه آب برخی مناطق شور و غیرقابل آشامیدن است، اما با این وجود از آن می‌توان برای شست‌وشو و گندزدایی استفاده کرد.

تلاش برای تغییر شرایط
اکنون استان سیستان و بلوچستان با دو معضل شیوع ویروس کرونا و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و همه تلاش می‌کنند تا شرایط تغییر کند. بی‌شک سایه کرونا با رعایت نکات بهداشتی و تلاش نیروهای درمان از سر مردم استان رفع خواهد شد، اما این آفات دیرپا یعنی خشکسالی، همچنان درحال بلعیدن طبیعت استان است.
مرجع : روزنامه همشهری
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها