به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۳ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۲۸۴۱۸۵
صنوف دیگر تاب محدودیت‌های کرونایی را ندارند

قرنطینه ۶روزه روی کاغذ ماند

قرنطینه ۶روزه روی کاغذ ماند
گرو اقتصادی: از اواخر سال ۹۸ که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، یکی از حوزه‌هایی که در تیررس مستقیم این ویروس قرار گرفت اصناف و کسب و کارها بود. از همان ماه‌های نخست شیوع واحدهای صنفی با تقسیم بندی بین ۴ گروه شغلی، هر چند وقت یک بار تعطیل یا نیمه تعطیل شدند.

تقریباً درصد بالایی از اصناف در نخستین دوره‌های تعطیلات، از دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا پیروی و واحد خود را تعطیل می‌کردند. در آن زمان دولت وعده‌های زیادی برای حمایت‌های کافی و جامع از اصناف می‌داد و بازرسان نیز با سخت گیری‌های زیاد از بازار بازدید می‌کردند، به شکلی که در آن دوره‌ها واحدهای زیادی پلمب شد. اما هر چه گذشت از تعداد واحدهایی که اقدام به تعطیلی می‌کردند، کاسته شد و به نظر می‌رسد بازرسان نیز سخت گیری را کنار گذاشتند.

حتی یک روز تعطیلی برای اصناف قابل جبران نیست
نایب رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه مشکلات اقتصادی اصناف به قوت خود باقی است، گفت: فکر نکنید بعد از یک ماه تعطیلی، اگر اصناف به مغازه‌های خود برگردند همه چیز برای آنها عادی می‌شود. حتی یک روز تعطیلی، تأثیر بلندمدتی در ادامه کار برای اصناف دارد.
 
جلال الدین محمد شکریه افزود: تسهیلات بانکی خاصی به اصناف تعلق نگرفت، این در حالیست که اصناف هزینه‌های زیادی از جمله اجاره بها، دستمزد و … را باید بپردازند.وی یادآور شد: تعطیلی اصناف برابر با برگشت خوردن چک‌ها و عدم رفع تعهدات آنها برای ماه‌های آتی است.
 
بی اعتنایی به تعطیلات دو هفته‌ای
اوج بی اعتنایی کسبه به تعطیل کردن واحدها، در دو هفته گذشته خود را نشان داد. در دوره‌های قبلی شاید بتوان گفت از هر ۱۰ مغازه ۵ مغازه تعطیل بودند اما مشاهدات میدانی نشان داد که در دور جدید تعطیلات از هر ۱۰ مغازه، به صورت میانگین در موارد معدود یک مغازه تعطیل بود.

از جمله دلایل عدم تبعیت واحدهای صنفی و کسبه از دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا می‌توان به عدم حمایت کافی دولت، عدم تعطیلی بانک‌ها و تأمین اجتماعی، عدم سخت گیری دولت، لزوم پرداخت مالیات، لزوم پرداخت اجاره بها و برگشت خوردن چک‌ها اشاره کرد.نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران ۲۰ تیر ماه طی نامه‌ای به استانداری تاکید کرد که نارضایتی از ادامه تعطیلی صنوف بسیار بالاست و صاحبان صنوف و بازاریان تاکید دارند که باید همراه اصناف، سازمان‌ها و ارگان‌هایی از جمله بانک‌ها، سازمان‌های امور مالیاتی و… نیز همگام با اصناف تعطیل شوند.

تعطیلات ۶ روزه روی کاغذ اعمال شد
پس از همگانی شدن این اعتراضات، دولت تصمیم گرفت تهران و البرز را به مدت ۶ روز در حالت تعطیل دربیاورد به این شکل که فقط ۹ گروه صنفی شامل نانوایی ها، سوپرمارکت و بقالی، فروش محصولات لبنی، فروش محصولات پروتئینی (صرفاً فروشندگان مرغ، گوشت و ماهی)، فروشگاه‌های زنجیره‌ای (صرفاً بخش سوپرمارکتی، اقلام خوراکی، آشامیدنی و پروتئینی و بهداشتی)، فروشندگان ملزومات پزشکی و دامپزشکی، آژانس‌های تاکسی تلفنی، فروشندگان میوه و تربار، مراکز طبخ غذا، رستوران و فست فودها (صرفاً بیرون بر) مجاز به فعالیت باشند.
با این حال باز هم کسبه اعتنایی به این دستورالعمل نکردند و مشاهدات میدانی نشان داد که در این ۶ روز به صورت موردی، واحدها تعطیل بودند و خبری از سکوت در بازار حتی بازار بزرگ تهران نبود.

محسن روزبهانی فروشنده پارچه و پرده گفت: شیوه تعطیلی اصناف قابل توجیه نیست. دولت در این چند روز اقدام به تعطیلی بانک‌ها و سازمان‌های دیگر کرده است، در حالی که از دو هفته پیش دستور به تعطیلی اصناف داده بود.وی افزود: اینکه دولت تصور کند با تعطیلی ۶ روزه بانک‌ها و سازمان‌ها می‌تواند با اصناف در تعطیلات همراهی کند، درست نیست. اکثر کسبه روزمزد هستند و روی ریال به ریال درآمدی که کسب می‌کنند برنامه ریزی دارند. ما علاوه بر هزینه‌های مربوط به آب، برق، گاز و نیروی کار، اجاره بها، مالیات و بیمه نیز پرداخت می‌کنیم. اینکه دولت توقع داشته باشد بدون ارائه کمکی کسبه توان تعطیل کردن دارند، اصلاً درست نیست.

همچنین علی بهرامی فروشنده پوشاک و البسه زنانه گفت: کسبه در این روزها که کرونا به اوج خود رسیده باز هم نمی‌توانند تعطیل کنند چراکه در صورت تعطیلی از پس هزینه‌ها بر نمی آیند. به دلیل اینکه مشتری خاصی در بازار نیست، کالاها روی دست فروشندگان مانده است.وی افزود: با این حال هزینه‌های ما کاهش نیافته و وضعیت پرداخت‌ها همچون ایام عادی برقرار است. در این صنف بیشتر مغازه‌ها اجاره‌ای هستند، اگر مغازه دار تعطیل کند و پولی نداشته باشد، چه کسی جواب صاحب ملک را می‌دهد؟

همچنین مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که علاوه بر فروشندگان، حتی صنف آرایشگری نیز تعطیل نشده است و آرایشگران همچون روزهای عادی در حال کار بوده اند.در همین مورد یک آرایشگر  گفت: در ماه‌های گذشته، آرایشگران به دلیل نزدیکی فیزیکی به مشتریان معمولاً از محدودیت‌ها پیروی می‌کردند اما در سال جاری کمتر آرایشگری تعطیل بود. البته وقتی مشتری وجود دارد و دائم تماس می‌گیرند و درخواست باز کردن مغازه را دارند چرا آرایشگر باید تعطیل کند؟ باید توجه داشت که مردم هم رعایت محدودیت‌ها را نمی‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۴۰۰/۰۵/۰۳ ۱۶:۳۴
لااقل واسه دولت و نظام که درآمد داشت از جریمه (375025)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها