به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۳ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۲۸۴۲۵۷

بالاخره چای بنوشیم یا نه؟

بالاخره چای بنوشیم یا نه؟
گروه علمی: متخصصان می‌ گویند روزانه تا ۳ لیوان چای را هم می‌ توان با خیال آسوده مصرف کرد.در مورد اندازه مصرف چای باید گفت که نوشیدن آن تقریبا به اندازه سه فنجان در طی شبانه روز ضرری برای بدن ایجاد نمی‌کند و بدون نگرانی می‌توانید این مقدار را میل کنید.

اما پزشکان بر این اصل معتقد هستند که، چون چای حاوی کافئین است، زیاده روی در مصرف آن ممکن است باعث ایجاد استرس و یا تپش قلب شود. در نوشیدن چای بیشتر بر مصرف چای کم رنگ تاکید شده است چرا که ضرر آن برای بدن کمتر است، پس در نوشیدن چای سعی کنید حتی المقدور از چای کم رنگ استفاده کنید و بیش از ۳ لیوان چای در طول روز مصرف نکنید.

مزایای استفاده از چای در طول روز
آنتی اکسیدان موجود در چای تا حدودی روند پیری را به تاخیر می‌اندازد و فرد را شاداب‌تر می‌کند. با نوشیدن مقدار مناسب از چای، می‌توان از این خاصیت مهم برده برد.از چای به عنوان یک نشاط آور طبیعی نام برده می‌شود چرا که نوشیدن آن باعث کاهش اضطراب و از بین بردن خستگی می‌شود.

نوعی آنتی اکسیدان موجود در چای، از بالا رفتن قند در افراد دیابتی جلوگیری می‌کند، البته برای بهبود اثرات مصرف چای برای افراد دیابتی، پیشنهاد می‌شود که چای را بدون قند و یا با کشمش و خرما مصرف کرد، تا هم قند موجود در بدن را بالا نبرد و هم از خاصیت ضد دیابتی آن به خوبی استفاده شود.چای حاوی ماده‌ای به نام پلی مورفیسم است که مصرف آن برای بدن اثراتی مانند از بین گلیسیرید بدن و چربی‌های مضر دارد.

به دلیل وجود خاصیت ضد چربی چای، می‌توان گفت که مصرف چای باعث لاغری می‌شود و با از بین بردن چربی‌های بدن، موجب جلوگیری از چاقی بیش از حد می‌گردد.گاهی از چای دم کرده و سرد شده‌ی آن در از بین بردن آکنه‌های پوستی استفاده می‌شود. این خاصیت چای، به دلیل وجود ماده‌ی فلوراید در آن است که می‌تواند التهابات پوستی را تا حدودی کاهش دهد.در صورتی که به همراه چای از مقداری زعفران یا دارچین استفاده کنید، می‌توانید از خواص ضد باکتری و ضد عفونتی چای هم بهره ببرید.

معایب استفاده بیش از حد از چای
استفاده بیش از اندازه از چای در طول روز می‌تواند باعث آزاد شدن اسید معده و به تبع آن معده درد شود، پس در مصرف به اندازه آن احتیاط کنید.مصرف چای، البته به صورت پر رنگ، ممکن است باعث ایجاد یک لایه اضافی بر روی دندان، و خرابی آن شود، پس تا حد امکان چای را به صورت کم رنگ میل کنید.

یکی از مضرات چای، ایجاد کمبود آهن در بدن است. با مصرف چای، آهن موجود در مواد غذایی مصرف شده از بین می‌رود به همین خاطر است که تاکید می‌شود یک فاصله زمانی مشخصی را بین مصرف چای و صرف غذا رعایت شود. این نکته بیشتر در کسانی که دچار کم خونی هستند، باید رعایت شود.از دیگر مضرات چای، می‌توان به وجود کافئین در آن اشاره کرد. مصرف بیش از حد کافئین موجب به وجود آمدن تپش قلب و سفت شدن رگ‌ها شود. همچنین مصرف کافئین برای زنان باردار ممکن است خطرناک باشد.

معمولا متخصصین به بیمارانی که دچار روماتیسم هستند، پیشنهاد می‌کنند که از زیاده روی در مصرف چای بپرهیزند، چرا که مصرف زیاد آن می‌تواند درد ناشی از روماتیسم را افزایش دهد.مطالعات نشان می‌دهد که مصرف چای در زنان احتمال ابتلا به سرطان سینه را تا حدودی بیشتر می‌کند، به همین خاطر است که می‌گویند مصرف چای در مردان کم خطر‌تر است.

در مصرف چای، آن هم به صورت داغ، همیشه در نظر داشته باشید که از لیوان‌های پلاستیکی استفاده نکنید، زیرا با ریختن چای در لیوان پلاستیکی، ترکیبات شیمیایی موجود در لیوان با چای قاطی می‌شود و اثرات سمی و سرطان زایی به دنبال دارد.چای یکی از نوشیدنی‌های پر طرفدار و البته پر خاصیت است، اما در مصرف آن نباید زیاده روی کرد. روزانه تا ۳ لیوان چای را هم می‌توانید با خیال آسوده مصرف کنید نه بیشتر، اما پیشنهاد می‌شود برای بهره بردن از خواص شگفت انگیز آن، چای را به صورت کم رنگ میل نمایید.
برچسب ها: چای
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها