به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۳ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۲۸۴۲۶۴

آمار‌آسیبهای اجتماعی نباید به‌صورت پنهانی باشند

آمار‌آسیبهای اجتماعی نباید به‌صورت پنهانی باشند
گروه جامعه:یک پژوهشگر و جامعه شناس با اشاره به لزوم تحلیل و بررسی داده های آماری معضلات اجتماعی گفت:تا زمانی که آمار آسیب های اجتماعی به صورت پنهان باشد معضلات حل نشده باقی می مانند.محمدرضا محبوب فر پژوهشگر و جامعه شناس آسیب‌های اجتماعی در خصوص حل معضلات اجتماعی ناشی از شیوع ویروس کرونا و تحلیل داده‌های آماری توسط کارشناسان اجتماعی گفت: در حال حاضر متأسفانه با شیوع ویروس کرونا و دسترسی دانش آموزان و دانشجویان به فضای مجازی متأسفانه آسیب‌های اجتماعی ناشی از فضای مجازی با افزایش همراه بوده است.

محبوب فر افزود: در حال حاضر سرقت‌های خانگی به میزان ۳۰ درصد افزایش داشته است و این آمار به صدا درآمدن زنگ خطر افزایش سرقت‌های خرد در جامعه را نمایش می‌دهد در چنین شرایطی مشکلات و فشارهای ناشی از مشکلات اقتصادی و معیشتی نیز به معضلات پاندمی کرونا پیوسته‌اند و متأسفانه نمودار آسیب‌های اجتماعی حالت صعودی به خود گرفته است.

وی عنوان کرد: پنهان بودن آمار آسیب‌های اجتماعی برای مثال رقم ۳۰ تا ۴۰ درصدی در خصوص بازماندگان تحصیل در حالی که این آمار بیشتر از این میزان است سبب می‌شود که دولت و حکومت با پنهان کاری و تکذیب در خصوص مسئله‌ای به این مهمی عمق فاجعه آسیب‌های اجتماعی را پنهان نگه دارد.

این پژوهشگر و جامعه شناس آسیب‌های اجتماعی با اشاره به اینکه پنهان بودن آمار آسیب‌های اجتماعی منجر به حل نشدن این معضلات می‌شود تصریح کرد: تا زمانی که آمار آسیب‌های اجتماعی به صورت پنهان نگه داشته می‌شود توجه مدیران، سازمان‌ها و مردم به مسائل دیگری جلب شده و معضلات آسیب‌های اجتماعی حل نشده باقی می‌مانند؛ توجه به این نکته ضروری است که در صورت فراهم شدن امکان تحلیل و بررسی داده‌های آماری حول محور آسیب‌های اجتماعی کارشناسان و کنش گران اجتماعی نیز می‌توانند از حمایت و کمک‌های مردم نیز برای فائق آمدن به این مسائل و مشکلات بهره مند شوند.

محبوب فر با اشاره به افزایش آمار خودکشی و خشونت‌های خانگی بیان کرد: برای مثال طی این پنج سال روند خودکشی متأسفانه تا ۳۰ درصد افزایش داشته است همچنین خشونت‌های خانوادگی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ بیش از ۳۰ درصد با افزایش همراه بوده است؛ البته این آمارها هر از چندگاهی به صورت غیر رسمی اعلام می‌شوند اما همین آمارهای غیر رسمی هم نگران کننده‌اند و لزوم توجه بیشتری را به مسائل اجتماعی گوشزد می‌کنند.
این پژوهشگر و جامعه شناس آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: در کنار آمارهای رسمی در خصوص معضلات و مشکلات آسیب‌های اجتماعی کارشناسان علوم اجتماعی نیز نتایج تحلیلی و آماری تحقیقات خود را نیز باید به صورت آماری منتشر نمایند تا شیوه اداره امور کشور برای حل آسیب‌ها پس از انتشار آمارها تغییر یابد.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها