به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۳ ساعت ۱۸:۳۸
کد مطلب : ۲۸۴۳۸۰

نجات کره زمین با ۱۰ راهکار ساده

نجات کره زمین با ۱۰ راهکار ساده
گروه علمی:در مطلب زیر قصد داریم ۱۰ راهکار مربوط به افزایش بهره‌وری از بازیافت خانگی را معرفی کنیم. سرویس‌های بهداشتی بخش کوچکی از خانه‌های ما را تشکیل می‌دهند اما اثرات زیست محیطی عظیمی به جا می‌گذارند، در ادامه راهکار هایی برای جلوگیری از اثرات منفی زیست محیطی به شما ارائه می دهیم.
 
به جای محصولات دارای بطری پلاستیکی از صابون استفاده کنید
صابون‌ها نسبت به اکثر شوینده‌ها از بسته‌بندی ساده‌تری برخوردارند و در فرآیند ساخت آن‌ها از آب کمتری استفاده شده است. از طرفی صابون‌ها اثر پاک کنندگی خوب و حتی بهتر از شوینده‌های دیگر را دارند و اغلب هزینه کمتری برای خرید آن پرداخت می‌کنید. در هنگام خرید صابون به پایدار بودن زیست‌محیطی آن دقت کنید؛ پایدار بودن یا سبز بودن یک محصول به این معناست که کمترین آسیب ممکن را در حین ساخت و پس از ساخت به اکوسیستم وارد کند.

از مسواک‌های بامبو استفاده کنید
با توجه به اینکه تجزیه پلاستیک چیزی حدود ۵۰۰ سال در طبیعت زمان می‌برد و هر شخص در طول زندگی خود حدود ۳۰۰ مسواک عوض می‌کند، استفاده از مسواک‌هایی با قابلیت تجزیه می‌تواند به طبیعت کمک شایانی کند. اگر از مسواک‌های برقی استفاده می‌کنید، می‌توانید سر قابل بازیافت آن را امتحان کنید.

با دستمال مرطوب خداحافظی کنید
دستمال‌های مرطوب با توجه به ماهیت ساده آن‌ها، اثرات زیست محیطی فاجعه‌باری را بر جای می‌گذارند. در ساخت دستمال‌های مرطوب از نایلون استفاده شده است؛ اگر قصد دارید به طبیعت کمک کنید، باید استفاده از دستمال مرطوب را متوقف کنید و به جای آن از پد‌های بامبو یا دستمال‌های قابل شست و شو استفاده کنید.

بسته‌بندی‌های پلاستیکی
با نگاهی ساده به اطراف خود متوجه می‌شویم که تا چه اندازه از محصولات یکبار مصرف و دارای بسته‌بندی پلاستیکی استفاده می‌کنید. برای کاهش ردپای پلاستیک می‌توانید محصولاتی را انتخاب کنید که قابلیت بازیافت و تجزیه داشته باشند یا محصولات را به صورت عمده خریداری کنید تا در نهایت حجم پلاستیک کمتری داشته باشید و هزینه کمتری را بابت بسته‌بندی پرداخت کرده باشید. اکنون بسیاری از فروشگاه‌ها امکان پر کردن مستقیم محصولات را با در اختیار داشتن بطری‌های قابل استفاده مجدد برای مشتریان خود به وجود آورده‌اند پس به جای خرید مجدد می‌توانید با در اختیار داشتن بسته‌بندی قبلی آن، به صورت مجدد و با قیمت کمتری آن محصول را خریداری کنید.

خودتان بسازید
اگر از آن دسته اشخاصی هستید که بیش از اندازه به پاکیزگی اهمیت می‌دهید، پس سرویس‌های بهداشتی شما حتما مملو از انواع زیادی از محصولات سمی و شیمیایی با بسته‌بندی پلاستیکی است. اما لزومی ندارد که برای تمیز کردن سطوح از مواد شیمیایی با فرمولاسیون قوی استفاده کنیم چرا که به مرور روی دستگاه تنفس و سیستم بینایی اثرات مخرب می‌گذارند و از سمت دیگر پس از مدت طولانی استفاده کردن از شوینده‌های قوی روی سطوح سنگی و سرامیکی، کیفیت آن‌ها کاهش یافته و دیگر درخشش سابق خود را نخواهند داشت.

برای ساخت پاک کننده چند منظوره سطوح می‌توانید از ۲۰۰ میلی لیتر آب و ۱۲ قطره از هر نوع روغن گیاهی مانند اسطوخودوس استفاده کنید؛ با این پاک کننده می‌توانید هر سطحی غیر از شیشه را تمیز کنید.برای تمیز کردن سطوح شیشه‌ای می‌توانید از ترکیب ۱۳۰ میلی لیتر نوشابه و یک قاشق غذاخوری آبلیمو استفاده کنید، این ترکیب را روی پنجره اسپری کنید و از قدرت پاک‌کنندگی آن لذت ببرید.برای اینکه موجودات ذره‌بینی را از حمام خود فراری دهید، کاشی‌های خود را به ۲۶۰ میلی لیتر آب مخلوط شده با چند قطره روغن چای آغشته کنید.سرکه سفید، کشنده ۸۰ درصد باکتری‌های سرویس‌های بهداشتی شماست، این محلول به سادگی می‌تواند لکه‌های سخت و مقاوم را از بین ببرد.

از دستمال توالت استفاده نکنید
برای ساخت این محصولات روزانه ۲۷،۰۰۰ درخت قطع می‌شود که این رقم معادل ۱۵ درصد از کل سهم جهانی جنگل است. اما چاره چیست؟ به دنبال دستمال توالت‌های بازیافت شده باشید که جنس بیشتر آن‌ها از گیاهان بامبو است یا به ۷۰ درصد جمعیت جهان بپیوندید که در سرویس‌های بهداشتی خود از دستمال توالت استفاده نمی‌کنند.

بازیافت، بازیافت، بازیافت
موثرترین راه برای کمک به طبیعت بازیافت محصولات به جای زباله کردن آن‌ها و استفاده از محصولات با قابلیت استفاده مجدد است. بسیاری از وسایلی که اطراف ما قرار دارند توانایی بازتولید دارند بنابراین در هنگام خرید محصولات به علامت بازیافت درج شده روی بسته‌بندی توجه کنید. برای موادی مثل لنز‌های تماسی و لوله‌های خمیر دندان که شرایط تخریبی سختی دارند را جدا کنید و به مراکز بازیافت تحویل دهید. سعی کنید در هنگام خرید محصولاتی را انتخاب کنید که قابلیت چندبار بازیافت شدن دارند و هرگز این محصولات را در زباله‌های غیر قابل بازیافت قرار ندهید.

زمان دوش‌های خود را کوتاه‌تر کنید
دو سوم حجم آب خانگی شما در حمام مصرف می‌شود. کاهش زمان دوش گرفتن می‌تواند در مصرف وقت و انرژی صرفه‌جویی کند و از طرف دیگر کوتاه کردن دوش گرفتن به ازای هر دقیقه، مصرف آب شما را به اندازه ۱۵ لیتر کاهش می‌دهد. افزودن سر دوش با جریان کم و با حفظ فشار، می‌تواند میزان مصرف آب را به نصف کاهش دهد، اما از کیفیت استحمام یا فشار آب کم نکند.

از ترفند سنگریزه استفاده کنید
آیا می‌دانستید با هر بار فلاش کشیدن دستشویی حجم آبی بیشتر از لباسشویی یا ماشین ظرفشویی را مصرف می‌کنید؟ چیزی حدود ۳۰ درصد مصرف خانگی آب شامل آب فلاش تانک می‌شود که حجم زیادی را به صورت روزانه از دست می‌دهیم. برای صرفه‌جویی در مصرف آب می‌توانید از یک تکنیک ساده، اما کاربردی استفاده کنید. بطری با حجم یک لیتر را از سنگریزه پر کنید و درون مخزن قرار دهید؛ توجه کنید که با قطعات اساسی در تماس نباشد. پس از انجام این کار با هر بار فلاش کشیدن شما یک لیتر آب را حفظ می‌کنید.

سعی کنید آب کمتری را هدر دهید
حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که مدت زمانی را در کنار شیر آب منتظر سرد شدن یا گرم شدن آب باشید تا برای استفاده مناسب شود. به جای هدر دادن این آب سعی کنید از آن برای آب دادن به گلدان‌های خود استفاده کنید و اگر در حال شستن دست‌های خود یا مسواک زدن هستید، شیر آب را ببندید، زیرا همین اقدام کوچک سبب کمک بزرگی به محیط زیست جهانی می‌شود و از سمت دیگر هزینه کمتری را نیز برای شما خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها