به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۳ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب : ۲۸۴۳۸۴

ارتباط پوکی استخوان با وزن بدن

ارتباط پوکی استخوان با وزن بدن
گروه علمی:در تمامی افراد بزرگسال سالم با سطح سرمی طبیعی ویتامین D، دریافت ماهانه مکمل ۵۰ هزار واحدی این ویتامین توصیه می شود.برای حفظ سلامت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان، حفظ وزن در محدوده طبیعی بسیار حائز اهمیت است.

پوکی استخوان بیماری بدون علامت است که به تدریج ایجاد می شود، اما در صورت تشخیص در مراحل اولیه، قابل پیشگیری است.به اعتقاد متخصصان برای حفظ سلامت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان، حفظ وزن در محدوده طبیعی بسیار حائز اهمیت است.چرا که کمبود وزن و اضافه وزن، هر دو به عنوان عوامل خطر در ایجاد پوکی استخوان تلقی می شود.

به طور کلی دیگر تغذیه مناسب و ورزش؛ دو رکن اساسی در پیشگیری از پوکی استخوان است.
پیاده روی انتخاب مناسبی برای ورزش روزانه محسوب می شود تا بتوانیم استخوان های سالم تری داشته باشیم و در ادامه راهکارهای تغذیه ای موثر در این زمینه را دنبال می کنیم.

کلسیم و ویتامین D را فراموش نکنیم!
دو ماده مغذی اصلی و مهم در حفظ سلامت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان، کلسیم و ویتامین D است.
شیر و لبنیات مانند ماست، کشک، پنیر و دوغ نیز منبع اصلی دریافت کلسیم از رژیم غذایی است، اما توصیه می شود به صورت کم نمک و کم چرب مصرف شود.برای تأمین نیاز روزانه کلسیم، روزانه سه لیوان شیر یا معادل آن سایر لبنیات باید مصرف شود.در کنار لبنیات، مصرف برخی از اقلام غذایی دیگر مانند سبزی های برگ سبز، انواع کلم و بادام می تواند کلسیم دریافتی را افزایش دهد.

لزوم پایش میزان ویتامین D در میان افراد جامعه
با توجه به شیوع کمبود ویتامین D در جامعه، نیاز است همه افراد از نظر کمبود این ویتامین پایش شوند و در صورت کمبود، تحت درمان قرار گیرند.در تمامی افراد بزرگسال سالم با سطح سرمی طبیعی ویتامین D، دریافت ماهانه مکمل ۵۰ هزار واحدی این ویتامین توصیه می شود.

به دلیل اینکه دریافت ویتامین D از منابع رژیمی نظیر زرده تخم مرغ، جگر و ماهی کافی نیست، دریافت مکمل ضروری است. علاوه براین، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید به میزان ۱۰ دقیقه در روز و به مدت دو تا سه روز در هفته توصیه می شود.دریافت بالای کافئین، مصرف زیاد نمک، پروتئین حیوانی و نوشیدنی گازدار خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد.همچنین اضافه کردن پودر کاکائو، چای، نسکافه، پودر قهوه به شیر یا افزودن سبزی ها به ویژه اسفناج به ماست توصیه نمی شود.
برچسب ها: پوکی استخوان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها