به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۴ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : ۲۸۴۴۸۵

شرط ایران برای تضمین برجامی آمریکا

شرط ایران برای تضمین برجامی آمریکا
گروه سیاسی: روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که ایران می‌خواهد تصمیم احتمالی آمریکا در آینده برای خروج دوباره از برجام، به موافقت سازمان ملل متحد مشروط شود.
این نشریه در گزارشی به بررسی درخواست اخیر ایران از آمریکا، طی مذاکرات هسته‌ای پرداخت و نوشت: «در مذاکرات آمریکا و ایران از ماه گذشته و پس از شش دور مذاکرات غیرمستقیم در وین، وقفه‌ای ایجاد شده است و درحالی که ایالات متحده تاکنون با لغو شدیدترین تحریم‌هایش برای احیای برجام، اظهار تمایل کرده است اما مذاکره‌کنندگان ایرانی، خواستار امتیازات بیشترند.»
وال استریت ژورنال با اشاره به جدیدترین خواسته ایران مدعی شد که ایران، با گنجاندن یک بند، خواهان این شد که خروج احتمالی دوباره آمریکا از توافق هسته‌ای ایران را مشروط به تایید سازمان ملل متحد باشد.این نشریه عنوان کرد که با وجود خواسته جمهوری اسلامی، گنجاندن چنین بندی، مغایر با قانون اساسی آمریکاست، زیرا رییس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند کنگره یا روسای‌جمهور آتی این کشور را از تغییر سیاستی بازدارد، به‌ویژه هنگامی که توافق هسته‌ای هرگز برای تصویب به‌عنوان یک عهدنامه، تحویل مجلس سنای این کشور نشده است و اغلب پیمان‌نامه‌ها، مفادی دارند که تحت شرایط ویژه‌ای، اجازه خروج از آن‌ها را می‌دهد ولی تمامی این موارد، موضوعی است که برای ایران اهمیت چندانی ندارد.
این گزارش عنوان می‌کند که جو بایدن مانند باراک اوباما، رییس‌جمهور اسبق آمریکا، این قرارداد را در سنا به رای نخواهد گذاشت چرا که می‌داند احتمال رای آوردن آن از سوی اکثریت نامحتمل است. چون تصویب عهدنامه‌ها نیازمند رای موافق نزدیک به دو سوم نمایندگان مجلس سنای آمریکاست.دور هفتم مذاکرات وین به دلیل انتقال دولت در ایران فعلا متوقف شده است. گفته می شود این مذاکرات از اواسط شهریور ماه از سرگرفته می شود. احتمال تغییر تیم مذاکره کننده هسته ای ایران هم وجود دارد.
پیش از این گفته شده بود که ایران و طرف‌های غربی بر روی بخش های مهمی از احیای برجام به تفاهم رسیده اند اما چند مورد کلیدی باقی مانده است.





 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها