به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۳ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب : ۲۸۶۳۲۹

نکات مهم استفاده از ماسک در روزهای کرونایی

گروه سلامت: این روزها ماسک به ابزاری تبدیل شده است که همه ما هر روز برای پیشگیری از کرونا از آن استفاده می کنیم. راه رفتن و پیاده روی بدون ماسک و تنفس اکسیژن خالص به رویایی برایمان بدل گشته است. اما امیدواریم به زودی و با رعایت همه مردم زنجیره انتقال این ویروس از بین برود.
نکات مهم استفاده از ماسک در روزهای کرونایی
ویروسی که متاسفانه هر روز قربانیان زیادی می گیرد. افراد زیادی از مرد و زن و پیر و جوان هر روز قربانی کرونا می شوند و جانشان را از دست می دهند. هرچند شمار بهبود یافتگان نیز کم نیستند. اما این ویروس به قدری خطرناک شده است که تمامی پروتکل های بهداشتی باید به بهترین نحو ممکن رعایت شود. در این مطلب به یادآوری و مرور نکاتی خواهیم پرداخت که شاید در این روزها کمک زیادی کند.
 
حتما برای خرید ماسک به مراکز معتبر مراجعه کنید
بدیهی است که هر کالایی را بهتر است از مرکزی تهیه کنید که کالاهای تخصصی در همان زمینه را عرضه می کند. بهترین جایی که می شود بهترین ماسکها را پیدا کرد داروخانه ها و مراکز فروش کالاهای پزشکی هستند. در جاهای دیگر مشخص نیست کالاها با استاندارد لازم عرضه شده باشند. همچنین از آن جایی که فروشنده یک فروشگاه عمومی ممکن است اطلاعات دقیقی در مورد کالاهای پزشکی نداشته باشد ممکن است خود نیز کالای استانداری را برای عرضه انتخاب نکرده باشد. پس تا جای ممکن برای خرید ماسک به داروخانه ها و سایر وب مراکز عرضه مجاز کالاهای پزشکی مراجعه کنید.
 
در خرید ماسکهای سه لایه ای دقت کنید
متاسفانه ماسک های تقلبی در بازار زیاد شده است. به خصوص در مورد ماسک های پزشکی متداول (کش دار و بنددار سه لایه) تعداد تقلب بیشتر است. دقت کنید که ماسک خریداری شده شما دارای دو لایه اسپان باند و یک لایه ملت بلون باشد. اگر ماسکی سه لایه به شما پیشنهاد شد که هر سه لایه آن از اسپان باند ساخته شده بود از خرید آن اجتناب کنید. لایه ملت بلون مهم ترین لایه یک ماسک است و ماسکی که این لایه را نداشته باشد قدرت فیلتراسیون نخواهد داشت. در واقع ملت بلون است که نمی گذارد میکروارگانیسم ها (از جمله ویروس کرونا) نتوانند از ماسک خارج و یا به آن وارد شوند. این لایه در ماسک های سه لایه ای به عنوان لایه وسطی ماسک است.



از خرید ماسک های فاقد بسته بندی بپرهیزید
بدیهی است که یک کالای پزشکی باید به صورت بهداشتی نیز عرضه شود. از فروشنده ای ماسک بخرید که ماسک هایش دارای جعبه و بسته بندی خوبی باشد. ماسک های فاقد بسته بندی مشخص نیست در چه شرایطی نگهداری شده اند. پس خود می توانند آلوده باشند و مشکلات دیگری را برای شما به وجود بیاورند.
 
ماسکهای فست اثر گذاری بسیاری دارند
ماسک های فست پزشکی که این روزها با نام ماسک سه بعدی در بازار رایج هستند از بهترین ماسک هایی هستند که می توانید برای پیشگیری از کرونا استفاده کنید. این ماسک ها لایه های ملت بلون بیشتری نسبت به سه لایه ای ها دارند. معمولا فست بیشتر از سه لایه دارد و نوع چهار و پنج لایه آن بسیار متداول است. لایه های رویی و زیری مانند سایر ماسک های پزشکی از جنس اسپان باند و سایر لایه ها (لایه های میانی) از جنس ملت بلون است. به طور مثال یک ماسک چهار لایه از این نوع دارای دو لایه اسپان باند و دو لایه ملت بلون است. طبیعتا نوع پنج لایه نیز دو لایه اسپان باند و سه لایه ملت بلون دارد. داشتن ملت بلون های بیشتر باعث می شود که سد دفاعی ماسک در مقابل ویروس کرونا بسیار قوی باشد. احتمال رد شدن ویروس کرونا از این ماسک تقریبا نزدیک به صفر است.
 
هر ماسک برای یک نفر است
ماسک یک وسیله کاملا بهداشتی است. بهداشت نیز در این شرایط بسیار مهم است. تحت هیچ شرایطی از ماسک فردی دیگر استفاده نکنید. این کار بسیار خطرناک است و می تواند پیامدهای بدی را به همراه داشته باشد. به طور مثال می تواند باعث ناراحتی های تنفسی و یا پوستی شود.
 
اگر ماسک شما خیس شد سریعا آن را عوض کنید
رطوبت باعث می شود که لایه های میانی ماسک (ملت بلون) که اصلی ترین لایه های ماسک هستند دچار آسیب شوند. در واقع تغییر فیزیکی در ساختار این لایه ها به وجود می آید و این تغییر باعث می شود که ساختار آن ها به هم بریزد و دیگر عملکرد خیلی خوبی به عنوان یک سد دفاعی در برابر ویروس نداشته باشند. به خصوص در روزهای بارانی و روزهایی که هوا گرم است و ممکن است زیاد عرق کنید یک ماسک اضافه به همراه داشته باشید. در صورت نیاز و در صورتی که احساس کردید ماسک شما مرطوب و یا خیس شده است آن را دور بیندازید و ماسک دیگری استفاغده کنید.
 
ماسک باید متناسب با اندازه صورت باشد
ماسک های ساده پزشکی یعنی سه لایه ای ها معمولا در دو اندازه کودک و بزرگسال ساخته می شوند. در هر دو مدل ساختار لایه ها یکی است و تنها تفاوت این دو ماسک در اندازه بدنه ماسک و اندازه کش آن است. ماسک کودکان متناسب با اندازه صورت آنها و دارای کش و فیکسر بینی با اندازه ای است که برای صورت آن ها مناسب باشد. ماسک بزرگسالان نیز دارای اجزای متناسب با ارگونومی صورت بزرگسالان است.



تنها ماسک های پرسی یا اولتراسونیک بخرید
تاکید می شود که ماسک شما به روش اولتراسونیک و یا پرسی ساخته شده باشد. در این روش تمامی اجزای ماسک به کمک دستگاه های اتوماتیک صنعتی با حرارت بالا به هم پرس می شوند. این روش استاندارد ترین روش ساخت ماسک های استاندارد و بهداشتی پزشکی در سرتاسر دنیاست. ماسک های خانگی که به وسیله چرخ خیاطی ساخته شده اند اصلا مناسب نیستند. دوخته شدن کش ماسک با چرخ خیاطی باعث می شود که با عبور سوزن حفره های ریزی در ماسک ایجاد شود. این حفره ها می توانند راه عبور ویروس باشند.
 
به هیچ عنوان ماسک پارچه ای نزنید
تنها ماسک های پزشکی استاندارد که دارای لایه ملت بلون هستند استفاده کنید. ماسک های پارچه ای ساده اصلا در این شرایط به کمک شما نمی آیند. در بین تار و پودهای پارچه منافذی وجود دارد که ویروس کرونا به راحتی می تواند از آن رد شود. به همین دلیل این ماسک ها اصلا ماسک خوبی برای پیشگیری از کرونا نیستند. این ماسک ها را به خاطر زیبایی و یا قابلیت های شستشو نخرید.
 


ماسک های استفاده شده را در طبیعت رها نکنید
رها کردن ماسک در طبیعت و یا انداختن ماسک در سطل زباله خیابان به صورت ساده می تواند باعث گسترش ویروس شود. پس از این که عمر مفید ماسک شما تمام شد و خواستید آن را دور بیندازید آن را در یک کیسه فریزر قرار داده و در آن را گره بزنید. ماسک را به این صورت در سطل زباله خانگی خود و در کنار سایر زباله ها بیندازید و یا در سطل زباله خیابان قرار دهید. تاکید می شود که ماسک را به همین صورت و بدون این که در کیسه فریزر قرار داده باشید دور نیندازید. مسئولان بازیافت ممکن است در حین بازیافت زباله ها دچار مشکلاتی شوند. بهتر است هوای همدیگر را در این روزهای خطرناک کرونایی بیشتر داشته باشیم. اندکی دقت کافی است تا این شرایط سخت برای همه راحت رت و ایمن ار شود.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها