به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۴ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۲۸۶۴۲۳

خبری از سیمان ۴۰هزار تومانی نیست

خبری از سیمان ۴۰هزار تومانی نیست
گروه اقتصادی: با وجود آنکه مسئولان وزارت صمت گفته‌اند قیمت سیمان به پاکتی ۴۰ هزار تومان رسیده است، کف بازار خبری از این نرخها نیست و در تهران سیمان کمتر از ۶۵ هزار تومان پیدا نمی‌شود؛ بورس هم ظاهرا به جولانگاه سرمایه‌داران بزرگ تبدیل شده که به شکل عمده خطهای تولید را خریداری و سپس با رکوردهای افزایشی به توزیع کنندگان خرد می‌فروشند.
به گزارش ایسنا، سازندگان مسکن کماکان در انتظار وعده‌های ارزان سیمان و فولاد با وصل شدن برق کارخانجات هستند. اما قیمت‌ها در واحدهای توزیع کاهش چندانی نداشته و در محدوده ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان قرار دارد. فروشندگان خرد می‌گویند که یک پاکت سیمان هم در بورس به آنها نمی‌رسد و باید از سرمایه‌داران بزرگ خریداری کنند.
 پس از عرضه سیمان در بورس کالا در روز ۹ خردادماه این امیدواری ایجاد شد که بازار به شفافیت برسد و قیمتها کاهش پیدا کند. اعلام شد که هر فرد با کد بورسی می‌تواند ۱۰ تن سیمان بخرد. حدود یک ماه بعد در روز ۱۵ تیرماه برق کارخانجات سیمان و فولاد به دلیل محدودیتهای برق کشور و کمک به مصرف خانگی قطع شد. در ادامه تولیدکنندگان با کش و قوسهایی مبنی بر وصل شدن برق شبانه و مجددا ایجاد محدودیت مواجه شدند که کماکان این وضعیت کژدار و مریز ادامه دارد.
روز ۱۲ مردادماه هم شرکت توانیر آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد که با توجه به استمرار گرمای هوا، فعالیت واحدهای سیمانی و فولادی تا اطلاع ثانوی مطابق توافقات قبلی ادامه داشته باشد. این اطلاعیه پس از آن صادر شد که به دلیل کاهش عرضه و افزایش شدید قیمت سیمان و فولاد، مسئولان وزارت صمت خواستار تامین برق صنایع فولادی و سیمانی شده بودند.
در روزهای اخیر نیز برخی رسانه‌ها از جمله رسانه ملی با آب و تاب از زبان اسدالله کشاورز ـ معاون وزیر صمت ـ اعلام کردند که قیمت سیمان در بازار کاهش یافته و به ۴۰ هزار تومان رسیده است. اما سازندگان می‌گویند خبری از این نرخها نیست.
ایرج رهبر ـ نایب رییس انجمن انبوه‌سازان تهران ـ با انتقاد از ورود سیمان به بورس کالا گفت: معدودی از افراد در گلوگاه بورس نشسته‌اند و طی هماهنگی با یکدیگر نرخ سیمان را تعیین می‌کنند. قرار بود با عرضه سیمان در بورس قیمتها کاهش پیدا کند اما در حال حاضر کیسه‌ای ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان به دست سازندگان می‌رسد. همین وضعیت را هم زمانی که فولاد در بورس عرضه شد داشتیم. این در حالی است که کارخانجات از برق و گاز ارزان قیمت استفاده می‌کنند و باید تلاش کنند تا مستقیما کالا را به دست مصرف‌کننده نهایی برسانند. اما هم‌اکنون دلالان تعیین کننده نرخها هستند.با یکی از توزیع کنندگان سیمان در شهر تهران نیز تماس گرفتیم که قیمت هر پاکت را ۶۷ هزار تومان اعلام کرد. از او درباره فرآیند بورسی شدن سیمان پرسیدیم که گفت: به هیچ عنوان افراد عادی توانایی ورود به بورس را ندارند. از صبح زود در محل بورس حاضر می‌شویم. سرمایه‌داران بزرگ خط تولید سیمان را یکجا می‌خرند و بعد با چند برابر قیمت به ما می‌فروشند؛ تازه اگر شانس بیاوریم و کالا به ما برسد.از روز ۹ خردادماه تا کنون حدود ۳.۳ میلیون تن سیمان توسط ۳۷ شرکت سیمانی در بورس عرضه شده است. شنبه هفته نیز قرار است ۶۱۶ هزار تن سیمان دیگر از سوی ۲۲ شرکت به تالار شیشه‌ای بیاید و تعداد شرکتهای سیمانی پذیرفته در بورس به عدد ۵۴ می‌رسد. اما فعالان بخش سازمان می‌گویند با وجود آنکه بورس سیمان و فولاد می‌توانست با حذف واسطه‌ها به یاری تولیدکنندگان این محصولات، سازندگان مسکن و خریداران بیاید، تا کنون این موضوع در حد خیال باقی مانده است.

 
برچسب ها: سیمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها