به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۴ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : ۲۸۶۴۷۸

 افت خیز قیمت دلار در هفته‌ای كه گذشت

 افت خیز قیمت دلار در هفته‌ای كه گذشت
گروه اقتصادی:روزنامه  دنیای اقتصاد نوشت:در پنجمین روز هفته، دلار و سکه امامی افت قیمت را تجربه کردند. روز چهارشنبه اسکناس آمریکایی ۱۸۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۵ هزار و ۵۲۰ تومان رسید. افت قیمت دلار موجب شد که بیشتر معامله‌گران فلز گرانبهای داخلی فروشنده شوند. سکه با افزایش فشار فروشندگان ۱۲۰ هزار تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید.
 نزول قیمت دلار، سودگیری معامله‌گران از خرید‌های پیشین بود. در کنار این، خط حمایتی حواله درهم دیروز از دست رفت و تحت تاثیر این متغیر انتظاری، فروش‌ها در بازار ارز داخلی بیشتر شد. عده‌ای نیز اعتقاد داشتند، معامله‌گران به واسطه هراس از عرضه زیاد بازارساز در آغاز دولت سیزدهم وارد موقعیت فروش شدند. این عوامل کاهشی دست به دست هم دادند تا دلار نه تنها نتواند به بالای محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان برود که به سوی سطح ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی عقب‌نشینی کند. عقبگرد قیمت دلار بسیار مورد توجه سکه‌بازان قرار گرفت. در واقع با وجود اینکه اونس طلا در بازار‌های جهانی تا ساعت ۴ بعدازظهر رفتار افزایشی داشت، سکه به واسطه افت اسکناس آمریکایی، یک درصد از ارزش خود را از دست داد.
روز سه‌شنبه، اسکناس آمریکایی تا نزدیکی محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان بالا رفت. با این حال، روز چهارشنبه این ارز توان افزایشی خاصی را از خود نشان نداد و عدم توان شکست محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی موجب شد برخی از معامله‌گران رو به سودگیری بیاورند. در واقع کسانی که در کانال ۲۴ هزار تومان یا ابتدای کانال ۲۵ هزار تومانی اقدام به خرید کرده بودند، روز چهارشنبه وارد فاز فروش شدند و این موضوع موجب شد اسکناس آمریکایی در مسیر کاهشی قرار بگیرد.
روز گذشته، نرخ حواله درهم به زیر خط حمایتی ۷ هزار تومانی رفت. این خط برای معامله‌گران دلار بسیار اهمیت داشت و افت آن موجب شد که فروش‌ها در بازار ارز داخلی بیشتر شود. به باور فعالان، در صورتی که درهم به بالای مرز ۷ هزار تومانی برگردد، خرید‌ها زیاد خواهد شد. گفته می‌شود در صورتی که درهم به بالای محدوده ۷ هزار و ۳۰۰ تومانی برود، شانس افزایش قیمت اسکناس آمریکایی تا بالای محدوده ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان وجود خواهد داشت. البته برای ورود به کانال ۲۶ هزار تومانی در ابتدا باید از مقاومت ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی عبور کند.
گروهی از معامله‌گران اعتقاد داشتند، ممکن است در آغاز به کار دولت سیزدهم میزان عرضه ارز افزایش پیدا کند. این گروه به واسطه چنین هراسی، روز چهارشنبه در موقعیت فروش قرار گرفتند. این گروه در روز‌های آتی ممکن است در قیمت‌های پایین‌تر وارد بازار شوند. تحلیلگران فنی باور دارند تا زمانی که قیمت دلار بالای محدوده ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان قرار دارد، شانس افزایش قیمت بیشتر خواهد بود. به گفته تحلیلگران فنی، در صورت شکست محدوده مقاومت ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان می‌توان از حضور تقاضای جدید در بازار سخن گفت و حرکت به سوی محدوده ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومانی به معنای دست بالای بازارساز در معاملات خواهد بود.
دیروز قیمت دلار روند کاهشی داشت. با این حال، بخشی از معامله‌گران اعتقاد داشتند تنش‌های سیاسی منجر به افزایش خرید‌های احتیاطی معامله‌گران طی روز‌های بعد خواهد شد. در روز‌های اخیر برخی مقام‌های انگلیسی و آمریکایی تهدید‌هایی را علیه ایران مطرح کردند. بازار تا دیروز این تهدید‌ها را چندان جدی نگرفت. ولی در صورت ادامه این تهدیدها، ممکن است میزان خرید‌های احتیاطی در بازار بیشتر شود.
 
برچسب ها: دلار
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها