به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۴ ساعت ۲۰:۵۴
کد مطلب : ۲۸۶۵۰۰

تلفات گسترده مرغ‌ها به دلیل گرسنگی!

تلفات گسترده مرغ‌ها به دلیل گرسنگی!
گروه اقتصادی: توزیع دان مرغ متوقف شده است و نزدیک به ۴۵ روز است که مرغداران بدون نهاده‌های تولید مانده‌اند. این اتفاق به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور باعث تلفات گسترده یعنی ۱۵ تا ۲۰ درصد جمعیت مرغ کشور بر اثر گرسنگی شده است.
به گزارش تجارت‌نیوز، فعالان صنعت مرغداری می‌گویند کمبود شدید مرغ در بازار جدی است. آن‌ها توضیح می‌دهند جابه‌جایی دولت و بی‌توجهی به تامین نهاده‌ها باعث تلفات گسترده مرغ شده است.
مرغداران می‌گویند چنانچه دولت نهاده مورد نیاز مرغداری‌ها را هرچه سریع‌تر تامین نکند، هفته آینده تهران با بحران مرغ روبه‌رو می‌شود.
محمدعلی کمالی سروستانی، مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی با تائید این اخبار گفت: تلفات مرغ در استان‌های شمالی قابل توجه است و این موضوع به حدی شدت پیدا کرده که دوباره استانداران شهر‌های مازندران، گیلان و گلستان به این بازار ورود کرده‌اند.
او ادامه داد: وزیر کشاورزی دستور داده که مرغ زنده از استان‌های شمالی خارج نشود و البته از تولید استان‌های شمالی سهمیه‌ای برای استان البرز و تهران در نظر گرفته شده است و فقط مرغ کشتار شده به این دو استان ارسال می‌شود.
کمالی سروستانی گفت: ۳۷ میلیون جوجه در سالن‌های مرغداری وجود دارد، اما به این جوجه‌ها حتی یک گرم سویا هم نرسیده است و در این مدت مرغ‌ها وزن نگرفته‌اند و چنانچه این رویه ادامه پیدا کند در تامین گوشت مرغ با بحران تازه روبه‌رو می‌شویم.
او ادامه داد: گلستان، مازندران و گیلان قطب تولید مرغ هستند و چنانچه از این استان‌ها گوشت مرغ به تهران صادر نشود، بازار تهران با بحران روبه‌رو می‌شود.
سروستانی تاکید می‌کند: تاکنون بازار مرغ تهران با ذخایر مرغ منجمد تنظیم شده است و شرکت پشتیبانی امور دام برای ثبات بازار از ذخایر استراتژیک استفاده کرده است.
امکان افزایش قیمت مرغ از هفته آینده
مدیر اتحادیه مرغداران گوشتی همچنین تاکید کرد: در این آشفته بازار مرغداران سردرگم شده‌اند و جالب است که بدانید در انبار گمرکات نهاده مرغ وجود دارد، اما نمی‌دانیم چرا نهاده‌های دامی و طیور ترخیص نمی‌شود؟
سروستانی ادامه داد: چنانچه هرچه زودتر دان مرغ به دست تولیدکنندگان نرسد، قیمت هر کیلوگرم مرغ فراتر از ۴۵ هزار تومان می‌رود!
گفتنی است محمد مهدی نهاوندی، اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران به مهر گفته است: «بی عملی و کندی دست‌اندرکاران از یکسو و هم زمانی با تغییرات دولت باعث تشدید کمبود‌ها و کاهش جریان ورود نهاده‌های دامی ذرت به کشور شده است.
این وضعیت با وجود پیش‎بینی افزایش قابل توجه قیمت‌های جهانی در نیمه دوم سال جاری و آثار خشکسالی چشم‌انداز شرایط بسیار سختی را در پیش روی مسئولان و مردم ایجاد کرده که کاملا قابل پیشگیری بود.»
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها