به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۱۵:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۲۱ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۲۸۷۵۵۱

ایران، محور گفت‌وگوهای رئیس سیا در اسرائیل

ایران، محور گفت‌وگوهای رئیس سیا در اسرائیل
گروه سیاسی: دفتر نخست وزیری اسرائیل اعلام کرد که ایران موضوع اصلی گفت‌وگوها در دیدار ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل بوده است.
برنز هم‌زمان با افزایش تنش‌ها در منطقه بعد از حمله به یک کشتی تحت مدیریت اسرائیل در جنوب دریای عمان، به اسرائیل رفته است. این اولین سفر رسمی او به اسرائیل در مقام ریاست سیا است.به گفته دفتر نخست وزیر اسرائیل، بنت در تل‌آویو با ویلیام برنز دیدار کرده و دو طرف درباره وضعیت خاورمیانه، با تاکید بر ایران، و امکان توسعه همکاری‌های منطقه‌‌ای صحبت کرده‌اند.
اسرائیل و کشورهای غربی ایران را به دست داشتن در حمله پهپادی به کشتی مرسر استریت متهم می‌کنند که باعث کشته شدن یک بریتانیایی و یک شهروند رومانی شد.اما ایران این اتهامات را رد کرده و در واکنش به تهدیدهای اسرائیل برای اقدام تلافی‌جویانه، هشدار داده است که هرگونه اقدامی با پاسخ قاطع ایران روبرو خواهد شد.ویلیام برنز در دیدار با داوید برنع، رئیس جدید موساد، سازمان اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل، درباره برنامه هسته‌ای ایران با او صحبت کرد.آمریکا از جمهوری اسلامی می‌خواهد به مذاکرات وین برای احیای برجام بازگردد اما اسرائیل با بازگشت آمریکا به برجام مخالف است.
مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در وین به میزبانی اتحادیه اروپا بعد از شش دور و در آستانه آغاز دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی متوقف شد.ایران می‌گوید خواسته‌های آمریکا فراتر از برجام است و شامل مسائل منطقه‌ای و برنامه موشکی جمهوری اسلامی هم می‌شود که مورد قبول جمهوری اسلامی نیست.
رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که برنع در دیدار با ویلیام برنز پرونده‌ای اطلاعاتی‌ درباره ابراهیم رئیسی را در اختیار رئیس سیا گذاشته که در آن رئیس جمهور جدید ایران غیر قابل اعتماد و از نظر ذهنی بی‌ثبات توصیف شده است. در این پرونده هشدار داده شده که  رئیسی به هیچ‌گونه توافق بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران پایبند نخواهد بود.
 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها