به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۶:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۲۱ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب : ۲۸۷۵۹۵

واکنش آرژانتین به گزینه وزارت كشور رئیسی

گروه سیاسی: دولت آرژانتین معرفی احمد وحیدی، یکی از متهمان بمب‌گذاری ۱۹۹۴ مرکز یهودیان بوینس‌آیرس را به‌ عنوان وزیر پیشنهادی کشور در کابینه ابراهیم رئیسی «به‌شدت» محکوم کرد.
واکنش آرژانتین به گزینه وزارت كشور رئیسی
در بیانیه وزارت خارجه این کشور آمده است: «آرژانتین انتصاب احمد وحیدی را به سمت وزارت در ایران به‌شدت محکوم می‌کند» و در این بیانیه همچنین تصریح شده است که چنین تصمیمی «بی‌حرمتی به نظام قضایی آرژانتین و قربانیان حملهٔ تروریستی بی‌رحمانه به انجمن آرژانتین و اسرائیل (آمیا) است.» وزیر خارجه آرژانتین همچنین خاطرنشان کرد که انتصاب آقای وحیدی در سال ۲۰۰۹ به سمت وزیر دفاع ایران نیز «نگرانی جدی این کشور» را در پی داشته است. دولت آرژانتین همچنین خواستار «همکاری کامل» دولت ایران شده تا متهمان انفجار آمیا در دادگاهی دارای صلاحیت محاکمه شوند. طبق قوانین آرژانتین امکان محاکمه غیابی در این کشور وجود ندارد.

احمد وحیدی،‌ وزیر پیشین دفاع و فرمانده سابق نیروی قدس ایران یکی از مقامات بلندپایه این کشور است که دادگستری آرژانتین او را به داشتن نقشی کلیدی در طراحی و اجرای حمله به انجمن یهودیان آرژانتین در ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴ می‌داند. در سال ۲۰۰۷ و به درخواست دادستانی کل آرژانتین اینترپل برای احمد وحیدی، علی فلاحیان،‌ محسن رضایی، احمدرضا اصغری، محسن ربانی و عماد مغنیه حکم جلب بین‌المللی صادر کرد. مقامات آرژانتین بارها اعلام کرده‌اند که تصمیم این حمله در ایران گرفته شده و اجرای آن از سوی حزب‌الله لبنان صورت گرفته است. وحیدی از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۷ به عنوان نخستین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران فعالیت داشته است. بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ در مرکز همیاری یهودیان در آرژانتین موسوم به آمیا ۸۵ کشته و بیش از ۳۰۰ زخمی برجای گذاشت. این انفجار بزرگترین سوء قصد در تاریخ معاصر آمریکای لاتین تلقی می‌شود و بررسی آن سال به‌طول انجامیده و ماجرای فراوانی را در داخل و خارج از این کشور در پی داشته است.
برچسب ها: آرژانتین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها