به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱

تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۲۳ ساعت ۱۳:۵۶

روشی که احتمال رد پیوند اعضاءرا کاهش می‌دهد

گروه علمی:تیمی از محققان کانادایی موفق به کشف راهی برای کاهش احتمال رد اعضاء پس از پیوند با استفاده از یک پوشش پلیمری شدند. محققان راهی را برای کاهش رد پیوند با استفاده از پلیمر مخصوص برای پوشاندن رگ‌های خونی روی اندام مورد پیوند یافته‌اند.

این پلیمر که توسط دانشمندان دانشگاه نورث وسترن کشف شده، رد پیوند را در موش‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. این کشف به طور بالقوه می‌تواند نیاز به دارو‌ها (معمولا با عوارض جانبی جدی) را از بین ببرد که گیرندگان پیوند روی آن تکیه می‌کنند تا مانع حمله سیستم ایمنی بدن خود به اندام جدید به عنوان یک جسم خارجی شوند.

دکتر کیشکاکاداتو محقق اصلی این مطالعه در مورد چگونگی بروز این مشکل توضیح داد: رگ‌های خونی در اندام ما با پوششی از انواع خاصی از قند‌ها که واکنش سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند محافظت می‌شوند اما در فرآیند تهیه اندام برای پیوند این قند‌ها آسیب دیده و دیگر قادر به انتقال پیام خود نیستند.

تیم دکتر کیشکاکاداتو  پلیمری را برای تقلید از این قند‌ها سنتز و یک فرآیند شیمیایی برای اعمال آن بر روی عروق خونی ایجاد کردند.مطالعه دکتر جاناتان چوی از دانشگاه سیمون فریزر و وینی انس نیز  تایید کرد که یک شریان موشی با این روش پوشانده شده و سپس پیوند زده می‌شود که مقاومت طولانی مدت قوی در برابر التهاب و رد نشان می‌دهد؛ سپس دکتر کایگان دو از UBC و دکتر جنی ژانگ از دانشگاه نورث وسترن نتایج مشابهی را از پیوند کلیه بین موش‌ها دریافت کردند، دکتر مگان لوینگز از UBC و موسسه تحقیقاتی بیمارستان کودکان BC BC با استفاده از سلول‌های ایمنی نسل جدید، یافته‌ها را تایید کردند.

دکتر چوی، استاد زیست شناسی مولکولی و بیوشیمی در SFU گفت: ما از توانایی این فناوری جدید برای جلوگیری از رد پیوند در مطالعات خود شگفت زده شدیم. سطح حفاظت غیر منتظره بود.این روش تاکنون فقط برای عروق خونی و کلیه در موش‌ها اعمال شده است. آزمایشات بالینی بر روی انسان هنوز چند سال باقی مانده است. با این حال، محققان خوشبین هستند که می‌تواند بر ریه‌ها، قلب و سایر اندام‌ها به خوبی عمل کند که برای دریافت کنندگان احتمالی اعضای اهدا شده خبر خوبی خواهد بود.
برچسب ها: پیوند عضو
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.