به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۲:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۲۸ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب : ۲۸۸۷۶۴

همیشه هم به خیر نمی‌گذرد

همیشه هم به خیر نمی‌گذرد
گروه جامعه:  صبح دیروز، حریق، گریبان‌گیر سقاخانه‌ای در میدان نقش‌جهان شد؛ حادثه‌ای که می‌توانست منجر به یک فاجعۀ بزرگ شود اما به گفتۀ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، این بار به خیر گذشت.
 معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با اشاره به این حریق گفت: مدتی است که بحث ایمنی بازار بزرگ اصفهان را به‌صورت جدی دنبال می‌کنیم و اگرچه کرونا ما را در برگزاری جلسات با مشکل مواجه کرده، اما تا کنون جلساتی را با حضور نمایندگان سازمان آتش‌نشانی، اداره برق، مرکز مدیریت بحران استانداری اصفهان، اصناف و سایر دستگاه‌های متولی برگزار کرده‌ایم تا از جهات مختلف به این معضل بپردازیم.
ناصر طاهری با اشاره به اینکه بحث ایمنی بازار شامل رفع خطر ریزش بخشی از مصالح و ساماندهی سیم‌های برق و کابل‌کشی‌ها می‌شود، تصریح کرد: بازار بزرگ اصفهان یک بازار تاریخی است که ظرفیت آن با ساختار صفوی تنظیم‌شده و تغییراتی مثل اضافه شدن کولر گازی، کشیدن برق سه فاز، نصب آسانسور، بالابر و درهای برقی که ملازم عصر حاضر است، خارج از حد تحمل آن است.معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان ادامه داد: عمدۀ خطری که بازار بزرگ را تهدید می‌کند مربوط به موضوع برق‌کشی است. ما در بازار هنر و بازارچه‌ها با کمک هیئت‌امنا، شورای همیاری بازار و اداره برق، اصلاحاتی را انجام داده‌ایم و اخیراً نیز از اداره برق خواسته‌ایم که پیش از اعطای انشعاب برق سه فاز در بازار بزرگ اصفهان، از اداره کل میراث فرهنگی استعلام بگیرد تا با انجام بررسی‌های لازم، کاری کنیم که باری خارج از ظرفیت بازار به آن تحمیل نشود.
طاهری، با اشاره به اینکه اغلب آتش‌سوزی‌هایی که تا کنون در میدان نقش‌جهان رخ‌داده، مربوط به اتصالات برق بوده است، خاطرنشان کرد: حادثه‌ای که صبح امروز در بازار فرش‌فروش‌ها گریبان گیر یک سقاخانه شد، با توجه به تعطیلی بازار می‌توانست به یک فاجعه تبدیل شود اما به دلیل همین تعطیلی، نیروهای آتش‌نشانی و امداد رسان توانستند به‌سرعت خود را به محل برسانند و حریق را کنترل کنند.وی، بیان علت اصلی بروز حریق در سقاخانه بازار فرش‌فروش‌ها را وظیفۀ سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان دانست و گفت: معمولاً در مناسبت‌های خاصی مثل دهه محرم، مردم اقدام به روشن کردن شمع می‌کنند و در مکان‌های تاریخی، به‌ویژه میدان نقش‌جهان باید همۀ نهادهای متولی نظارت بیشتری داشته باشند تا حادثه‌ای رخ ندهد یا سریع کنترل شود.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، یادآور شد: حریق صبح روز چهارشنبه، آسیب چندانی به میدان نقش‌جهان وارد نکرد و در همان دهانه کنترل شد. تنها پنجره‌های چوبی سقاخانه در آتش از بین رفته که با توجه به مستند نگاری‌های انجام‌شده، قابل بازسازی است اما در کل این یک هشدار است و باید جدی گرفته شود.
طاهری تصریح کرد: از چندی پیش، سازمان نوسازی بهسازی شهرداری اصفهان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در حال اجرای طرحی با نام «میدان تا میدان» است که از میدان عتیق تا میدان نقش‌جهان را شامل می‌شود و در این طرح، نقاط حادثه‌خیز و خطرناک راسته‌های اصلی بازار که شارع عام محسوب می‌شوند در اولویت رسیدگی قرارگرفته است.
وی افزود: تا کنون بخش‌های زیادی از بازار با اجرای این طرح ایمن‌سازی شده اما بخش‌هایی از بازار مثل سراها نیز متولیانی دارد که باید همکاری لازم را با ما داشته باشند.
معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، با اشاره به اینکه کار یگان حفاظت میراث فرهنگی استان هرگز تعطیلی بردار نیست و آن‌ها به‌صورت مداوم مشغول سرکشی به بناها هستند، بر ضرورت همکاری و آماده‌باش همه دستگاه‌های متولی برای حفظ امنیت مکان‌های تاریخی به‌ویژه در مناسبت‌های خاص تأکید کرد و گفت: امیدوارم شورای اصناف و انجمن اسلامی بازار نیز دست‌به‌دست هم بدهند تا بتوانیم امر ایمن‌سازی بازار بزرگ را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سرانجام برسانیم.


 
برچسب ها: اصفهان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها