به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۹:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۶ ساعت ۱۸:۱۷
کد مطلب : ۲۹۰۵۷۱

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خبرساز شد

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خبرساز شد
گروه بین الملل: اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد اینکه طالبان و شبکه حقانی دو نهاد "جداگانه" هستند، خبرساز شده، در حالی که سراج‌الدین، فرمانده شبکه حقانی، یکی از دو معاون هبت‌الله آخند‌زاده، رهبر طالبان، است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی که آیا اطلاعات شهروندان آمریکایی‌ در اختیار طالبان و شبکه حقانی نیز قرار گرفته، گفت: "نه، نشده، طالبان و شبکه حقانی دو نهاد جداگانه هستند."این سخنان  پرایس با انتقاد برخی در شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.
پنتاگون پیشتر گفته بود اطلاعات مربوط به شهروندان آمریکایی که قرار است از افغانستان تخلیه شوند، در مسیر فرودگاه کابل با طالبان نیز شریک شده است.
شبکه حقانی متهم است که بارها حملات مرگباری علیه دولت افغانستان و نیروهای آمریکایی درافغانستان انجام داده است. این شبکه با آنکه جزئی از ساختار تشکیلات رسمی طالبان معرفی شده اما همواره مستقل و خودمختار عمل کرده است. بنا به گزارش‌ها، شبکه حقانی ارتباط نزدیک با شبکه القاعده دارد.آمریکا در سال ۲۰۱۲ شبکه حقانی را غیر‌قانونی و "یک گروه تروریستی" اعلام کرد. در حالی طالبان در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا وارد نشده است.
به گفته خبرنگاران پرسش اکنون می‌تواند این باشد که آیا آمریکا در قبال این دو گروه سیاست متفاوتی را اجرا خواهد کرد و اگر آری؛ این سیاست با توجه به نزدیکی و درهم تنیدگی ساختاری و فامیلی از عضای این دو نهاد، چگونه عملی خواهد بود.
این تحولات در حالی صورت گرفته است که اکنون، بسیاری اعضای ارشد طالبان که گفته می‌شود ارتباط نزدیک با شبکه حقانی دارند، نیز به کابل آمده‌اند، از جمله خلیل‌الرحمن حقانی که در حال حاضر "مسئول امنیت کابل" از طرف طالبان است. آمریکا و سازمان ملل متحد نام خلیل‌الرحمان حقانی را در فهرست تروریستی خود دارند و او را تحریم کرده‌اند.
 حقانی از چهر‌ه‌های قدرتمند شبکه حقانی است که در روزهای گذشته در کابل مصروف رایزنی با چهره‌های سیاسی دولت قبلی برای گرفتن "بیعت" و تشکیل حکومت طالبان بوده است.
انس حقانی، فرد شماره دو این شبکه نیز به کابل آمده است. او فرزند مولوی جلال‌الدین حقانی، بنیانگذار شبکه حقانی، و برادر ناتنی سراج‌الدین حقانی، رهبر کنونی این شبکه است. مولوی جلال‌الدین حقانی پس از روی کار آمدن طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی به طالبان پیوست و به حیث وزیر اقوام و قبایل در حکومت طالبان ایفای وظیفه کرد.انس حقانی پس از آزادی از زندان امنیت ملی افغانستان به عنوان عضو هیأت مذاکره‌کننده طالبان در دوحه فعالیت می‌کرد.وزارت دادگستری آمریکا برای اطلاعات منجر به دستگیری سراج‌الدین حقانی، فرمانده شبکه حقانی، پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.آمریکا چهار فرزند جلال‌الدین حقانی را در حملات هوایی و زمینی کشته است. اما سراج‌الدین حقانی، که بعد از مرگ پدر جانشین او شده، بارها از مرگ گریخته است.
در اسفند ۱۳۹۸ چند روز قبل از امضای توافق آمریکا و طالبان، مقاله‌ای از سراج الدین حقانی در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد.وزارت خارجه آمریکا همچنین پنج میلیون دلار برای دریافت اطلاعات در مورد دستکم چهار عضو ارشد شبکه حقانی از جمله عزیز حقانی، خلیل الرحمن حقانی، یحیی حقانی و عبدالرووف ذاکر اعلام کرده بود.

 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها