به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۵۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۲ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : ۲۹۱۶۷۲

پاییز کم بارشی پیش روست

پاییز کم بارشی پیش روست
گروه جامعه:رئیس مرکز خشکسالی گفت: در سال زراعی جدید به احتمال ۶۰ درصد بارش ها کمتر از نرمال است و سال خشک و کم بارشی پیش روست.احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد آب مورد نیاز کشور از بارش ها تامین شده است، اظهار کرد: با توجه به شرایط خشکسالی و بارش، ۴۰ درصد کسری در تامین آب مورد نیاز داریم که به دلیل آنکه زمان زیادی تا پایان سال باقی نمانده، ممکن است با تغییرات یک تا ۲ درصدی، کمبود تامین به ۳۸ تا ۳۹ درصد برسد.

وی با اشاره به کمبود بارش و دمای بالاتر از نرمال در فصل پاییز گفت: کمبود بارش و دمای بالاتر از نرمال بدان معنا نیست که با فصل تابستان اختلاف نداریم و هوا خیلی گرم خواهد بود. به عنوان مثال دمای نرمال پاییز ۱۳ و دمای پیش بینی شده برای امسال یک درجه بالاتر از نرمال خواهد بود.وظیفه ادامه داد: گرچه برآورد می شود که دمای پاییز خنک می شود، اما مفهوم آن نیست که هوا سرد و به کمتر از نرمال برسد.

رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه از اول آبان کشت در نوار غربی کشور آغاز می شود، بیان کرد: آغاز کشت پاییزه مستلزم بارش های موثر و مرطوب شدن زمین است و به عبارت دیگر بارش های پاییز حداقل باید ۱۰ تا ۱۵ میلی متر باشد تا در زمین رطوبت کافی ایجاد کند، به همین خاطر از الان نمی توان برآورد کرد که در چه مقطعی این میزان بارش انجام می شود.

وی با بیان اینکه پاییز کم بارشی پیش روست، گفت: خروجی مدل های عددی نشان می دهد که پاییز کم بارش با دمای بالاتر از نرمال پیش روست، هر چند به طور کلی این وضعیت برای جنوب غرب و جنوب کشور بیشتر مورد انتظار است.

وظیفه ادامه داد: هر سال زراعی برای بارش چند احتمال مبنی بر بارش های بالاتر از نرمال یا ترسالی، بارش های کمتر از نرمال و خشکسالی و بارش های متوسط وجود دارد، اما برای سال زراعی جدید برآورد می شود که به احتمال ۵۰ تا ۶۰ درصد سال خشک و کم بارشی پیش روست. هر چند این بدان معنا نیست که ۱۰۰ درصد پاییز کم بارشی داشته باشیم، اما احتمال پاییز پر بارش  ناچیز است.

رئیس مرکز خشکسالی در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به احتمال کم بارشی، دمای بالاتر از نرمال و خشکسالی نسبی در غرب و جنوب غرب توصیه می شود که کشاورزان در دیم زارها حداکثر سطح زیرکشت را بکار نگیرند و سطح کشت را توسعه ندهند‌.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه برآورد دقیق در بازه زمانی یک هفته تا ۲ هفته قابل ارائه است، از این رو می توان آمادگی و اقدامات لازم برای کشت را پیش بینی کرد به طوریکه در صورت مساعد شدن شرایط آب و هوا، کشاورزان اقدام به توسعه سطح کشت کنند، در غیراین صورت برای حداقل آسیب محصول، سطح کشت را توسعه چندانی ندهند.
برچسب ها: خشکسالی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها